Redaktionens blogg

2023:
Juni, September

6 insikter från Utsidans läsarenkät

Innan sommaren genomförde vi en läsarundersökning för att få en bättre bild av Utsidans användare. Cirka 900 personer svarade på våra frågor. Här är redaktionens viktigaste insikter.

Av: lipfip

1. Ni letar efter kunskap och inspiration

Det är främst kunskap om friluftsliv som lockar er till Utsidan. 85 procent besöker sidan för att hitta bra information – särskilt i forumet (se punkt 2). Hälften av er söker inspiration i form av rekommendationer och läsning om vandring och andra naturupplevelser. På frågan vilket redaktionellt innehåll ni är mest intresserade av toppar turtips (74%), följt av produkttester (68%) och reseberättelser (62%).

2. Ni älskar vandring och naturen i Sverige

Att vandra (91%) och att utforska naturen (61%) är era absoluta favoritintresser. Därefter kommer paddling, cykling, turskidor och utomhusmatlagning (alla mellan 40% och 50%). Sverige är den främsta platsen för era friluftsaktiviteter, med 92% som ofta eller alltid är ute i den svenska naturen. Men ni väljer ibland även andra länder i Norden (73%), Europa (54%) eller världen (31%). Många av er ger er gärna ut ensam (70%), men även med partner (58%) och vänner (52%).

3. Ni lever friluftslivet

Ni är äkta friluftsentusiaster. En stor del (70%) sover helst i tält. Cirka hälften hyr gärna en stuga som basläger för sina friluftsaktiviteter. Även om dagsturer och kortare turer på 2-3 dagar är mest populära, finns det många (43%) som kan vara ute längre än en vecka eller till och med göra större expeditioner på flera veckor ibland (15%). Ni anser er ha ganska mycket kunskap om friluftsliv (2,6 på en skala från 1 till 4) och beskriver er som relativt, men inte extremt, aktiva (2,3 på en skala från 1 till 4).

4. Forumet är viktigast för er

Forumet är den centrala delen av sidan. 70% av er anser att trådarna är en viktig funktion för att hitta kunskap, råd och diskussioner om friluftsliv – och det är forumet där flest av er bidrar aktivt (se punkt 5). Många av era förbättringsförslag gäller forumet, till exempel när det gäller sökfunktion, navigering och moderation. Recensioner (48%), köp och sälj (30%) och bloggar (19%) är andra viktiga community-funktioner.

5. Eldsjälar skapar innehåll och driver aktivitet

Enkäten bekräftar vårt intryck att en liten del av mycket aktiva personer står för en stor del av sidans innehåll och aktivitet. Mer än hälften (57%) besöker Utsidan regelbundet, det vill säga mer än en gång i månaden. Men det är ni som besöker sidan dagligen (8%) eller minst en gång i veckan (19%) som skriver flest inlägg. 30% av alla deltagare anger att de bidrar aktivt i forumet, 12% lägger in annonser på köp & sälj och bara en liten del skriver recensioner (5%) eller artiklar/blogginlägg (4%).

6. Hållbarhetsaspekter spelar roll

Många av er tänker på miljön när ni skaffar utrustning och kläder eller organiserar era friluftsresor och -aktiviteter. Hållbarhetsaspekter är viktiga eller väldigt viktiga för ert val av friluftsprodukter (67%), resmål (65%), transportmedel (61%) och boende (51%). Även om 99% åtminstone ibland köper nya prylar, så handlar många också second hand (65%) eller lånar det som behövs (30%).

Har du frågor, tankar eller kommentarer? Här finns en tråd till läsarenkäten.

Bland alla deltagare har vi lottat ut tre par trailrunning skor från Merrell. Vinnarna är informerade.

Ny textredigerare

Vi har uppdaterat den redigerare ni (och vi) använder för att skriva blogginlägg och artiklar.

Textredigeraren har uppdaterats till en modernare version och fungerar i stort som förut, men det ser lite annorlunda ut här och där och det har även tillkommit några funktioner:

Bakgrundsbild för din blogg

Nu kan du snygga upp din blogg genom att lägga till en bild som syns tillsammans med titeln, bloggbeskrivningen och navigationen.

Så gör du:

Utsidans nya redaktion

Det händer något på Sveriges första och största friluftssida. Innan sommaren fick Utsidan ett nytt utseende. Nu presenterar sig den nya redaktionen.

Jag heter Philipp Olsmeyer och det är jag som syns på bilden. Han som hoppar från klippan in i det höstkalla vattnet.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.