Högsta kvalitet!
1994 var jag på jakt efter en bra dunjacka, och fastnade för Valandré Super Chamanne. Det har jag aldrig ångrat! Jackan har varit med under många tuffa vinterturer, och är alltd lika varm och skön.
Super Chamanne kan nog kallas för föregångaren till Sirius. Den är lite tunnare (280 g dun) och lite lättare (ca 850 g). Jag använder den mest som förstärkningsplagg vid vintertältturer, och då passar den mig alldeles utmärkt. Tillräckligt tjock för att hålla mig varm även om det kryper ner mot -30, men ändå tillräckligt liten och lätt för att enkelt gå ner i en dagsturs- eller klättersäck. Hemligheten ligger väl till stor del i den höga kvaliteten. Trots att den är så lätt pöser den upp till imponerande tjocklek när man fluffar upp den. Den är också välsydd och har genomtänkta detaljer. Den dunfyllda huvan är underbart skön att fälla upp när man känner sig lite frusen!
Jag tvättade den för första gången i somras, och sedan dess har jag inte provat den på allvar. Om tvätten hade någon inverkan på värmekapaciteten lär det väl visa sig i vinter.
Den enda nackdel som jag kan komma på är att tyget är väldigt tunt, och känns ganska ömtåligt. Det är väl ett pris man får betala för att få en lätt jacka.
MVH
Peter Ask