Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka

Jag är lite sugen på bägge jackorna men vänder mig nu till er i hopp om lite råd, tycke och tänk. Trollveggen ser smidigare ut medans lyngen ser lite "buffigare" ut, dock väger trollveggen 1028g/large och lyngen 644 g/large. Användningsområdet kommer att vara vid toppturer vid exempelvis kilimanjaro men även i svenskt vinterfjäll till nästa års säsong. Har ni några egna erfarenheter? Jag har även kollat på Marmots jackor som också är riktigt lockande, exempelvis herrarnas Ama damlam som standjacka under vår, sommar och hösttid.

NORRÖNA TROLLVEGGEN DWON750 JACKET

•Enhåndsstramming
•Håndvarmerlommer
•Innerlomme
•Innvendig meshlomme
•Myk hakebeskytter
•Packable pocket™ Pakkelomme
•Stormhette med wire tilpasset hjelm
•Strikkstramming i jakkeavslutning

• • • • • • Vindtetthet
• • Vanntetthet
• • • • • •Isolasjon
• • • Pusteegenskaper
• • • •Slitestyrke
• • •Lettvekt

Bruksområde:

Turgåing, Skitopptur, Isklatring, Storfjellsklatring, Ekspedisjoner, Generelt friluftsliv, Fjellturer, Brevandring, Hverdagsbruk.

aero™down proof Recycled 70 g
Et lett, slitesterkt og godt vindbeskyttende syntetmateriale. Dette duntette materialet fungerer godt med isoleringsplagg som skal kunne pakkes og komprimeres i sekken.

down™750
I våre produkter brukes den beste dunkvaliteten vi klarer å oppdrive på markedet. Denne dunen er et biprodukt fra matindustrien, og utgjør et godt alternativ til det å ta livet av dyrene kun for å isolere klær. Vår dun kommer fra Pyreneene i Frankrike, hvor fuglene tilbringer dagene ute i et fritt og humant miljø. All behandling av fuglene retter seg etter europeiske standarder, og den spesialiserte dunvaskingen passerer Oeko-Tex 100 standarden. Vår down750 har en fyllevne fra 750 til 800 cu in/oz med en tetthet fra 93–96 prosent.

PrimaLoft™ One 100 g
PrimaLoft™ er en patentert mikrostruktur som gir svært god varmeisolering, og som hjelper kroppen med å holde temperaturen med et minimum av energitap. Det ble opprinnelig utviklet av US Army som en erstatning for naturlig dun, og er meget lett og mykt. Når dun absorberer fuktighet, blir de våte og mister sine varmeisolerende egenskaper. PrimaLoft™ absorberer tre ganger mindre vann, er 14 % varmere i tørr tilstand og 24 % varmere i våt tilstand enn konkurrerende isolering.

NORRÖNA LYNGEN DOWN750 JACKET

•Enhåndsstramming
•Formsydde albuer
•Gjennomsydd dunkammer konstruksjon
•Håndvarmerlommer
•Innvendig meshlomme
•Myk hakebeskytter
•Packable pocket™ Pakkelomme
•Power stretch armavslutning
•Stormhette med wire tilpasset hjelm

• • • • • •Vindtetthet
• • Vanntetthet
• • • • • Isolasjon
• • •Pusteegenskaper
• • •Slitestyrke
• • • •Lettvekt

Bruksområde:

Turgåing, Skitopptur, Storfjellskjøring ski/snøbrett, Isklatring, Storfjellsklatring, Ekspedisjoner, Generelt friluftsliv, Fjellturer, Bakkekjøring ski/snøbrett, Brevandring, Hverdagsbruk.

aero™down proof 30 g
Et superlett og duntett teknisk stoff. Dette aero™down proof-stoffet veier ca 30 g/m². Det er mykt, vannavvisende, vindtett, og har god slitestyrke i forhold til den lette vekten.

down™750
I våre produkter brukes den beste dunkvaliteten vi klarer å oppdrive på markedet. Denne dunen er et biprodukt fra matindustrien, og utgjør et godt alternativ til det å ta livet av dyrene kun for å isolere klær. Vår dun kommer fra Pyreneene i Frankrike, hvor fuglene tilbringer dagene ute i et fritt og humant miljø. All behandling av fuglene retter seg etter europeiske standarder, og den spesialiserte dunvaskingen passerer Oeko-Tex 100 standarden. Vår down750 har en fyllevne fra 750 til 800 cu in/oz med en tetthet fra 93–96 prosent.

PrimaLoft™ One 130 g
PrimaLoft™ er en patentert mikrostruktur som gir svært god varmeisolering, og som hjelper kroppen med å holde temperaturen med et minimum av energitap. Det ble opprinnelig utviklet av US Army som en erstatning for naturlig dun, og er meget lett og mykt. Når dun absorberer fuktighet, blir de våte og mister sine varmeisolerende egenskaper. PrimaLoft™ absorberer tre ganger mindre vann, er 14 % varmere i tørr tilstand og 24 % varmere i våt tilstand enn konkurrerende isolering.
 
Lyngen jackan

har jag och är kanon nöjd.

Varm, funkar att komprimera.
Hög i halsen, bra kapuchong.
Inte så bylsig iom att den ej är dunfylld på insidan av ärmen/sidorna.

Det enda som jag skulle önska är möjligen en "snökjol" inuti.
Ni vet en avtagbar knäppmudd som hindrar kallluft från att hitta upp.

Jag har inte testat trollväggen jackan så kan ej uttala mig om de.

/ Fredrik
 
Jag stod inför samma dilemma för någon månad sen.

I mina undersökningar satte jag då ihop denna.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiWh-lVpLM5VdEZONC0yTFBBNHJPdlluWGRZZEFuR3c#gid=0

Bara att gå in och fylla på mer fler jackor eller mer info om man har.


I slutändan blev det en Mountain Equipment men's Hooded Xero Down. Det har jag inte ångrat en sekund. Lätt men tillräckligt varm för minus 10-15 grader. Mkt komprimerbar.

Jag funderade också på norröna ett tag men kunde inte hitta info om dunvikter vilket irriterade mig samt att jag tyckte priset var för högt för det man fick.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anton.w KM Froste vs. Norröna Trollveggen? Kläder 0
Eichen Norröna Trollveggen - brallor Kläder 3
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Fjällkjell Tråkigt Norröna Kläder 2
silly Norröna recon on Kläder 3
G-funk Norrøna Norröna Svalbard heavy duty pants Kläder 2
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
Lajjan Norröna M's Bitihorn DRI1 Jacket Kläder 4
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
PJE Norröna Svalbard heavy duty hybrid pants Kläder 0
G.S Varning för Kina-kopior av b.la Norröna Kläder 1
Luluck Dri3 - Nytt från Norröna? Kläder 2
Easthill Norröna Svalbard Flex1 Pants VS Houdini Motion Pants - Hurricane Kläder 3
pelka Norröna svalbard flex1 Pants Kläder 0
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
Danne81 Osäker på pris, Trollväggenbyxor från Norröna... Kläder 1
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Nautilus Norröna Lofoten XCR 06/07 Kläder 0
Filip_L Funderingar kring Norröna Lofoten Kläder 0
matte_upp Taiga Forest eller Norröna Kläder 10
henkape Arktis fjellnikkers från Norröna Kläder 0
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
L-O NORRÖNA BYXOR? Kläder 5
jenlu Erf. av norröna Kläder 1
apport Norröna Kläder 2
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
mafr Norröna skalvante i mikrofiber ! Kläder 1
Norröna Microfiber och Gore-Tex? Kläder 3
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.