Vandringskängor

Ska köpa vandringskängor / -skor som är lämpliga för sommarbruk i mellansverige. Några frågor:

Är gore-tex att rekommendera? Jag undrar om de kanske inte andas så bra, kanske blir svettigt på sommarn?

Vad ska jag tänka på när jag köper kängor för vandringar med halvmycket packning (sovsäck, tält, stormkök, käk för tre dagar) med dagsetapper på ca 10 km i mellansverige på sommarn?

Några konkreta märken och modeller att rekommendera?
 
Oj oj oj. Du måste ta dig till en butik och prova ut några som sitter bra på just DIN fot. Jag är själv helnöjd med mina (i sammanhanget) billiga Everestkängor som jag köpte på Stadium, trots att det säkert borde vara förbjudet att nöja sig med något så enkelt...

Om du ska ha kängor eller lättare skor måste du känna efter sjläv, men ett tips är att åtminstone sulorna är ordentligt tjocka och stadiga så att du inte känner varje liten småsten under fotsulan.
 
Känga?

Ser inget kängbehov för ditt ändamål, men en promenad, walkingsko med en sula som inte bara fördelar utan även dämpar. Viktigast är att skodonet oavsett sort tillåter foten att utvidgas. Pröva aldrig före 1700. Bestäm dig för hur pass mycket strumpor du behöver höst och vår, det blir inte speciellt varmt på sommaren heller...
Men från GT frånrådes å det bestämdaste....Det blir helt enkelt för tätt och varmt för mångas fötter. Att de sen är slut efter två-tre år säger aldrig butikerna speciellt mycket om, vanliga skor och kängor kan hålla i decennier med lite vila och vård emellanåt.
//J
 
Skulle nog rekommendera låga vandringsskor med halvhård sula. Det finns en orsak att Meindl har blivit så populära och det är att deras läster verkar passa så otroligt många människor. De är väldigt hållbara så köp ett par som är snygga så kommer de också bli dina vardagsfavoriter på höst och vintern! Och glöm inte några olika par halvtjocka yllestrumpor som inte är alltför tätt vävda.

I skogen på lågland och inte på stig är halvhöga kängor ett bra val. De är allround och det är lättare att slippa få mängder med skräp ned i skorna som fastnar i sockorna, i alla fall när man går i långbyxor.

Speciellt halvhöga och höga fodrade kängor blir väldigt varma och fuktiga på sommaren och eftersom de är krångliga ta av och på så luftar man inte fötterna så ofta heller...

Välj inte höga kängor utom där terrängen är väldigt sumpig, stenig, hal, sluttande eller om det skulle medföra verklig fara att vricka sig eller blöta ned skorna totalt så att man får grymma skavsår och inte kan ta sig någonstans.

Goretex eller inte?
Jag har vandrat i fodrade läderkängor som blivit totalt genomsura medans fruns gore-texvarianter varit nästan helt torra.
Året efter hade jag köpt ofodrade läderkängor och vid det laget hade fruns gortex börjat ta in vatten och fodret bli fuktigt, så då var det de ofodrade som var mest lämpade att vandra i blötrusket med... Så visst är goretex lite färskvara. Men det funkar jättebra ett tag.

Alternativet kan ju vara sandaler, stövlar, gympadojor. Och har man ett par sköna skor sedan tidigare kanske de kan vara lika bra som nya oprövade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.