Det låter väldigt kul att du ska vandra på Sardinien. Precis som förgående inlägg är kanske bok ett vettigt inköp, eftersom din mobil kanske lägger av. Kartor är viktiga.
Om du googlar: trekking sardinia får du mycket svar. Det finns en känd kustled utmed den väldigt vackra bukten, som är nog det vackraste Medelhavet har att visa upp. Även på youtube finns info om platser om du söker på olika namn.
Jag har varit på Sardinien ett antal gånger, men nu är det nog ett bra tag sedan. Jag hyrde då bil och vi åkte runt. Det är väldigt varmt, kom ihåg det. Ön är annorlunda än italienska fastlandet, och maten inte så sofistikerad. Bra boende är alltid dyrt. Om du pratar italienska så ordnar allt sig.
Cala Orosei (alltså bukten på ostkusten på ön.) &
Selveggio costa azurra orientale
Makalösa stränder utan motsvarighet, finns söder om: Cala Gonone (där finns denna berömda kustled som går längs med kusten söderut, och passerar en radda stränder som ser helt overkliga ut.) En del är fulla av turister, men alla dessa kommer med båt. Vandrar du själv träffar du folk, mest tyskar som alltid finns tillhands. Cala Fuili, Cala Luna, Cala Sisine och vidare motsvarar högt ställda krav på paradisstränder.
Arbatax är en tråkig håla, antagligen full av turister numera. Kusten söderut är flackare full med hotell och relativt trist. Mer intensiv vandring, höga berg & dalar, finns i inlandet.
Jag hoppas du får en fin vandring.
Sea and mountains: in the central-eastern part of Sardinia, there is a vast and unspoilt natural complex that embodies, in all of its aspects, a wild, rugged beauty and it is considered the most beautiful of the Italian parks by many
www.sardegnaturismo.it