val av kök till afrikaresa

Går det att få tag i gasbehållare till gaskök tex Jetboil i Afrika eller är det fotogen/bensin kök som gäller?

Benny
 
Tror inte gas är så bra val

Jo precis, Sydafrika, där kan de finnas i några städer.... Typ Kapstaden vet ja har några butiker med hyfsat sortiment men så snart du lämna de områdena så är de jäkligt svårt att hitta gas även i Sydafrika. Jag vet iaf att stora delar av Sydafrika, Zambia, Botswana, Tanzania, glöm gas o kör bensin....
Själv hade jag ett MSR whisperlite, fungerade klockrent...
 
Ja nu är det i Etiopien, Uganda, Kenya o Tanzania som köket skall användas så då är alltså gas uteslutet och mitt MF kök får hänga med på resan

Benny
 
B.E; sa:
Ja nu är det i Etiopien, Uganda, Kenya o Tanzania som köket skall användas så då är alltså gas uteslutet och mitt MF kök får hänga med på resan

Benny

Om ditt MF kök får följa med på resan avgörs av respektive flygbolag. Att bränslet inte får följa med är ju självklart, men det finns historier om säkerhetspersonal som beslagtar både brännare och tomma bränsleflaskor (sköljda, urtorkade och utan kork). Man kan givetvis försöka få besked vad som gäller innan, men slumpen verkar ha en stor del i det hela.

http://aushiker.com/flying.htm
 
Diesel

Jag är visserligen inte så berest, men i alla länder där det finns bussar eller traktorer finns det Diesel(olja).

Jag skulle skaffa ett kök som funkar på Diesel om jag ska åka till ett ”U-land”.

Per Brune
 
Det största problemet jag hade på Madagaskar var att veta vad olika bränslesorter heter på franska och var man skall leta. Efter att desperat sökt genom alla färg, sport och kemiaffärer jag kunde hitta efter gas, heptan eller fotogen fick jag tag på vad jag trodde vara fotogen men visade sig vara lacknafta eller liknande. Inte ens omnifuel löste den uppgiften. Därefter hittade jag i en mindre stad fotogen på pump på en bensinstaion. Dom var väldigt förvånade när jag bara skulle ha 0.6 liter! I Kenya och Tanzania var det heller inga konstigheter att få tag på fotogen. Läs på vad olika bränslen heter på olika språk så har du en klar fördel.
 
återupptar tråden igen

finns det någon motsvarighet till t-röd eller liknande brännsle som går att använda till ett spritkök i östra afrika(kenya, tanzania, malawi).

B.E
 
Har ingen praktisk erfarenhet av just dessa länder. Men sprit är normalt betydligt svårare att hitta i de flesta andra länder. Det kan bla bero på kulturella skillnader (religion) och att man helt enkelt varken dricker destillerad sprit eller har någon annan praktisk nytta av den, speciellt inte i ett varmt klimat.

Satsa hellre på bensin eller fotogen, och se till att du kan hantera köket och plocka i sär det och att du har de vanligaste reservdelarna.
 
Det största problemet jag hade på Madagaskar var att veta vad olika bränslesorter heter på franska och var man skall leta. Efter att desperat sökt genom alla färg, sport och kemiaffärer jag kunde hitta efter gas, heptan eller fotogen fick jag tag på vad jag trodde vara fotogen men visade sig vara lacknafta eller liknande. Inte ens omnifuel löste den uppgiften. Därefter hittade jag i en mindre stad fotogen på pump på en bensinstaion. Dom var väldigt förvånade när jag bara skulle ha 0.6 liter! I Kenya och Tanzania var det heller inga konstigheter att få tag på fotogen. Läs på vad olika bränslen heter på olika språk så har du en klar fördel.

http://fuel.papo-art.com/ är bra att ha :cool:
 
För att kuna handla motorfotogen som brukar finnas på tanken i u-länder är det mycket praktiskt att själv ha en 4-5liters dunk. Tratt för påfyllning av bränsleflaska brukar oxså vara en detalj som är tveksam att finna i rätt butik.
Med nuvarande osäkerhetssituation är det vanskligt att medföra kök, brännare, bränsleflaskor genom säkerhetskontrollerna. Slumpen råder. Nya grejor i orginalförpackning utan bränsle i tycks ha störst chans att få åka med. Men ingenting är säkert. Sålänge som betalande passagerare skall passera genom säkerhetskontroller bemannade som de är råder stor osäkerhet om vad som får följa med....
Mitt råd blir därför inhandla kök och förvaringskärl på plats eller sänd i förväg till dig själv! Inte ens officellt uppdrag hjälper alltid.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 10
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.