Tunn GoreTexjacka?

Hej
Jag letar efter en bra tunn vattentät sommarjacka att använda som vind/regnställ
normalt har jag bara en windstopper flece...
skall funka till till det mesta så som segling och MTB

vad skulle du köpa?

pris runt 2000kr
 
Tja, en GT jacka för 2000 blir nog svår att hitta om du inte lyckas hitta nån på rea. Annars finns ju alltid Haglöfs Lim Ultimate men den kostar 2800, fast den väger iof bara 270g. Annars är väl en lättare jacka ett bra alternativ t.ex. Marmot Precip, Mountin Equipment Drilite eller Haglöfs FossII.

Lycka till med jackköpet!

/Martin
 
GTX för 2000kr

Tjena,

Tänkte bara säga att femmans sport rear ut Mountain Equipment GTX jackor for 2000kr de finns i blå och orange färg. Modell 2003.

/A
 
Kolla in Gore Bike Wear's prylar. Förslagsvis "Stream GORE-TEX® Jacket". Går ner långt över ryggen vilket är skönt när man cyklar. Dessutom bra mkt billigare än de övriga tipsen. Men det är en cykeljacka, dvs strippad på fickor å andra detaljer.
http://www.gorebikewear.com
 
Om du går in på naturkompaniet.se och kollar under "Outlet" så hittar du en Tierra Adrenaline jacka för 1499 kr! Helt klart prisvärt! Materialet är Gore-Tex Paclite. Väldigt bra till de endamål som du beskriver.

Funderar själv på att köpa en.

/
 
Vad är det för segling du skall ha jackan till?

Jag tror det är svårt att kombinera bra jacka till både cykling och segling.

När jag seglar (segelbåt) så föredrar jag en mycket slitstark och garanterat vattentät jacka/byxor (i alla fall regniga eller blåsiga dagar). Man svettas inte alls på samma sätt som när man cyklar så andasfunktionen är klart översskattad. Jackan skall istället ha ordentliga gummimuddar som du kan dra åt, hög krage (nästan upp över öronen), tåla att du sitter i en salt vattenpöl i 8 timmar utan att läcka och inte slitas sönder av att man fastnar i block eller knapar. Gärna fodrad, i alla fall i kragen. Det är ofattbart hur mycket man kan frysa en blåsig sommarnatt (+15 grader ute) på havet. Då har jag på mig lika mycket kläder som när jag åker skidor vid -15 grader på vintern (lika varma, men inte samma kläder).
Det är inte för inte som seglarställ är tjocka tunga kraftiga saker. Det behövs!! Jag har sätt många kompisar frysa i "100% waterproof GTX". Prova en riktig seglarjacka i det läget och du kommer aldrig ångra dig.

Om det är jolleseglingskläder du är ute efter så blir det lite annorlunda, men såvida det inte är en torrdräckt så spelar 100% vattentäthet inte så stor roll. Du kommer ju ändå bli blöt... Det blir i alla fall jag när jag seglar =) Våtdräkt är ett fantastiskt påhitt då. =)

Om du tycker seglarkläder är för dyrt för du inte seglar så mycket så skaffa en bra jacka till cykling och köp ett gammalt hederligt galonställ till seglingen. Ett mycket prisvärt alternativ. =)

/Daniel
som inte cycklar, men seglar destom mer.
 
daniol74; sa:
Det är inte för inte som seglarställ är tjocka tunga kraftiga saker. Det behövs!! Jag har sätt många kompisar frysa i "100% waterproof GTX". Prova en riktig seglarjacka i det läget och du kommer aldrig ångra dig.

Trenden inom seglarställ är att gå mot lättare och mer minimalistiska skalplagg, ungefär som skalkläder för bergen. Hurvida man fryser har mer med hur mycket kläder man har under att göra, så länge skalet håller tätt.

Annars håller jag med dig i det mesta. Jag använder gärna helt täta byxor på sjön (utan GT). Kanske har jag haft otur men de andasbyxor jag har testat har alltid börjat läcka efter några dagar när man konstant sitter i vatten. När man sitter still behövs inte "andning" på benen, det räcker med en bra jacka i GT.

Johannes
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.