Sprit till Trangia sprit kök

Hej ..

Denna diskussion har säkert förekommit tidigare, men jag hittar itne rätt tråd i så fall. Men min fråga är ganska enkel. Vad för sprit skall man ha till ett sprit kök? Jag har hört att en 50/50 blandning mellan etanol och metanol skall vara den bästa. Etanol är ju T-Röd och vad är då metanol ??? Sen finns det ju en färdigblandad som heter Tenol, men den har jag hört skall suga fett.

Stämmer detta och vad är svaren på mina frågor ??

// johan ..
 
Vet inte om det är "bäst" men vi använder ren metanol (1-litersflaska på OK). Metanol är precis som etanol en alkohol men enligt min åsikt sotar den mindre. Jag har inte Kemiboken med så jag kan kontrollera energivärdet men har inte märkt någon skillnad...

/M
 
Metanol

Metanol är det bästa man kan använda. För att den sotar inte ner dit kök lika mycket som de andra alkoholer ex. etanol, tändvätska osv. Bevis för detta är att när man sätter fyr på metanol så finns där knappt någon gul låga som det finns på etanol och de andra alkoholerna i gruppen alkoholer. I formel 1 så använder de metanol som bränsle, och när de tankar så när de har tankat färdigt drar de ut slangan från tanken och sprutar vatten runt tanklocket det gör de för att när metanol har tagit fyr så syns inte detta. Så vattnet är till för att släcka elden.
 
Vanlig T-röd fungerar ypperligt! Metanol är lite lurigt att använda eftersom lågan är så gott som osynlig. Metanol är dessutom väldigt gifigt och man ska därför handskas varsamt med den.
 
Okies ,, tack för alla svar , hur giftig då, typ en droppe i maten och man är död eller ???

Och man skall itne blanda dessa då asså ?

// johan
 
Sprit i spritkök

Ren etanol brinner precis som ren metanol med en nästan osynlig och sotfri låga. T-röd innehåller varierande mängder metanol men oxå tillsatser, bitrex, för att man inte ska dricka den. Därför sotar T-röd. En liten spädning med vatten i Tröd minskar sotningen, och effekten. Man kan blanda bäst man vill med metanol o etanol, så du kan använda båda sorterna. Fotogen är ingen alkohol. Ja denna diskussion har förekommit tidigare, om du söker på metanol så får du ca 35 svar. Metanol, även kallad träsprit orsakar blindhet och i värsta fall döden, ångorna är giftiga att inandas. Men många använder det med framgång, bara man vet vad man gör så.


Mikael
 
Jag förtydligar min frågor som kanske varit lite otydliga, då jag vet att både metanol, etanol och blandat fungerar.

1. Är Etanol (T-röd) bäst ?
2. Är Metanol bäst ?
3. Är en blandning av 1 och 2 bäst ?
4. Är färdigblandat sk Tenol bäst ?

med bäst menar jag sotar monst och ger bäst effekt. (samt att om nu metanol är jätte giftigt, typ en droppe i maten och man blir bild så går det ju bort)

Vad köper man metanol föresten ???

Vad har folk för erfarenheter.
// johan
 
Använd gas

Varför inte köpa en gastillsats till köket så slipper du alla problem med sot och kan reglera värmen mycket bättre samtidigt som det går snabbare att värma maten?

Gas är ju dock inte så bra på vintern om det är kallt.

/Andreas
 
I denna "ovetenskapliga" test som en Utsidan-medlem gjort är 50% etanol och 50% metanol snabbast:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21114

Tenol duger alldeles utmärkt för mig i spritköket. Det sotar nästan inget. "Ren" etanol är inte så lätt att få tag på då folk hellre dricker det än bränner upp det. ;)

Om det är så viktigt med vad som är bäst så är det mycket högre effekt på bensinkök.

/Jonas U
 
Re: Metanol

tde01047; sa:
...I formel 1 så använder de metanol som bränsle, och när de tankar så när de har tankat färdigt drar de ut slangan från tanken och sprutar vatten runt tanklocket det gör de för att när metanol har tagit fyr så syns inte detta. Så vattnet är till för att släcka elden.

... förlåt om jag leker besserwisser OCH avviker från tråden en smula men är det inte i nordamerika man använder alkoholmotorer inom formelbilsracing (Cart och IRL). I F1 körs väl bilarna på bensin...?

Dock är det rätt att metanol har en färglös låga, i F1 har man ingen som sprutar vatten på bilen efter tankning men däremot i Cart.

/M

Vill återigen påpeka att T-röd är skräp, det sotar och luktar illa. Så länge man förvarar metanolen i en bränsleflaska torde risken för oavsiktlig konsumtion vara minimal, lågan är osynlig men bara man är försiktig så klarar man sej utan brända fingrar. (och tar någonting annat eld så ryker det :) )
[Ändrat av granbom 2003-07-27 kl 22:28]
 
Re: Använd gas

Anvib; sa:
Varför inte köpa en gastillsats till köket så slipper du alla problem med sot och kan reglera värmen mycket bättre samtidigt som det går snabbare att värma maten?

Gas är ju dock inte så bra på vintern om det är kallt.

/Andreas

Det blir det vad det litder ,, men denna resan har gått på tillräkligt mycket nu ;)))
Får köpa mer till nästa..

// johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 10
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.