Smartwool och Arcteryx

Andra tråden, kanske lite tjatigt, men har nu fått lite specialpris på dessa två märken av merino-ull. Någon som har erfarenheter? Kanske köper en Icebreaker, men kan inte göra det från den här affären dessvärre, det får bli projekt 2.

Har tillgång till hela sortimenten av Merino-produkter då de beställer in och ger mig rabatter ;)

// Jocke
 
kør på Rho(tror jag serien heter) i marino wool från arcteryx. har trøja och byxa och jag ær kanon nøjd.

smartwool har jag bara testat med strumpor. dom ær bra men jag vet inte hur deras andra plagg ær.

robert
 
Midweight

Hej,
har en Smartwool Midweight Zip T, funkade mycket bra på skidbestigning på vintern. Körde med ett tunt syntetlinne under, och skaljacka (+ Ullfrotté när det var som kallast) ovanpå.
Det jag gillar bäst är att jag känner mig så lagom varm hela tiden, även när man stannar av. Och att tröjan inte stinker efter en dag, inte ens efter en vecka!
Annars, finns det några tunnare alternativ kan jag rekommendera t-shirt i ull, jag har 2 men de är från Icebreaker. Återigen, det är som om tyget fattar vilken temperatur man vill ha? Häftigt!
 
Ja, tanken är att beställa både Lightweight och Midweight, så tjockleken kommer varieras. Tunnare, då förlorar man ju i slitstyrka.

Jo, jag har hört så mycket positivt om dessa plagg nu att jag börjar bli lite konfundersam, vart ligger haken ;) Men naturmaterial är underskattat, helt klart. Numera gäller bara oljeprodukter och andra syntetmaterial :(

Plaggen kostar runt 300-500 mot 500-800 så tänkte handla på mig ett "gäng" :)

// Jocke
 
Inte tråkigt...

...med lite rabatt, se upp för oss avundsjuka! :)

Håller med om slitstyrkeproblem för de tunnaste, misstänker att tvättandet är det som sliter hårt på ullen? Men å andra sidan behöver man ju inte tvätta lika ofta som bomull eller syntet. Kanske se upp för alltför starka tvättmedel också.

Min första ull-t-shirt råkade ut för en trist olycka. Efter 2 timmars ägande kom en syltklutt flygande ur kokgrytan.
100 grader plommonsylt + ulltröja = fläckig ulltröja. Försökte med några olika fläckborttagningsmedel, började snällt med galltvål men fick trappa upp med tyngre artilleri. Som efter anvisad blötläggning av plagget gjorde att påföljande tvätt slet hål pga att tyget förtunnats av fläckborttagaren.
Fläckig ulltröja + tufft fläckborttagningsmedel + tvättmaskin = fläckig ulltröja med hål...
För fläcken försvann inte, antar att någonting på 100 grader och med färgämne gosar in sig i fibrerna ordentligt.
 
Re: Inte tråkigt...

MonicaKa; sa:
...med lite rabatt, se upp för oss avundsjuka! :)

Håller med om slitstyrkeproblem för de tunnaste, misstänker att tvättandet är det som sliter hårt på ullen? Men å andra sidan behöver man ju inte tvätta lika ofta som bomull eller syntet. Kanske se upp för alltför starka tvättmedel också.

Min första ull-t-shirt råkade ut för en trist olycka. Efter 2 timmars ägande kom en syltklutt flygande ur kokgrytan.
100 grader plommonsylt + ulltröja = fläckig ulltröja. Försökte med några olika fläckborttagningsmedel, började snällt med galltvål men fick trappa upp med tyngre artilleri. Som efter anvisad blötläggning av plagget gjorde att påföljande tvätt slet hål pga att tyget förtunnats av fläckborttagaren.
Fläckig ulltröja + tufft fläckborttagningsmedel + tvättmaskin = fläckig ulltröja med hål...
För fläcken försvann inte, antar att någonting på 100 grader och med färgämne gosar in sig i fibrerna ordentligt.

Haha, sorry, men lite komiskt är det med tvättning... saker och ting har en tendens att gå fel ;)

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
[/i]...Numera gäller bara oljeprodukter och andra syntetmaterial :(
..
Nja, ull är nog rätt ”hett” nuförtiden. Plaggen säljer tydligen riktigt bra och det finns en massa olika märken och färger.

Hopps bara T-tröjorna kommer i billigare varianter, långärmat köper jag gärna Dressman för en hundring. Jag har lite olika märken, dock inga isbrytare...
 
Har tidigare köp ullskjortor och t-tröjor efter principen bra märke=bra nog. Då en kamrat påpekade att billiga håller precis lika kort!
Precis som Mikael är jag märkesotrogen och nöjer mig med lätt, långärmad merinoull. Lågt pris är inte fel.
För tvätt förutom handtvätt kan jag rekommendera Miele som har skvalpprogram. Torkning är lika trist som andra tunna ulltröjor, på handduk i vågplanet. Allt på 25-35 grader.
Har alltid hävdat att rosa är mode....
 
johankse; sa:
Har tidigare köp ullskjortor och t-tröjor efter principen bra märke=bra nog. Då en kamrat påpekade att billiga håller precis lika kort!
Precis som Mikael är jag märkesotrogen och nöjer mig med lätt, långärmad merinoull. Lågt pris är inte fel.
För tvätt förutom handtvätt kan jag rekommendera Miele som har skvalpprogram. Torkning är lika trist som andra tunna ulltröjor, på handduk i vågplanet. Allt på 25-35 grader.
Har alltid hävdat att rosa är mode....

Det låter bra! :) Har skrivit upp både långärmade och kortärmade, totalt 4 st nu :) Det här e dom jag kollat på:

http://www.smartwool.com

M LTWT S/S TEE 14-610
M MIDWT SOLID CREW 15-603
M MIDWT ZIP-T 15-604
Boxer Brief 13-751
M LTWT Bottom 14-852


// Jocke
 
Olika passform

Jag tycker Merinoull underställen är jättebra. Min erfarenhet är att Arcteryx och Smartwool har ganska olika passform tex armlängd i förhållande till kroppsvidd. Underställströjor med för korta armar är alltid dåliga oavsett material.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
epix köpa smartwool på www? Kläder 2
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
Punkt Arcteryx Atom AR Kläder 5
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
skyspy Arcteryx Beta AR Kläder 4
pelka Arcteryx M's Atom LT Jacket? eller annat?? Kläder 6
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
pelka Arcteryx Gamma MX Jacket Kläder 7
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
avslutat_17_06_20 gamla vs nya Arcteryx Theta AR Kläder 0
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
peppe_37 Arcteryx theta sk pant Kläder 7
linuspersson77 Arcteryx BETA AR jacka - Klättermusen Einride Kläder 2
Martin Fjäderlätt Arcteryx dyra? En myt! Kläder 36
Silverfox Arcteryx Kläder 1
joask202 Arcteryx Fission LT Pant Kläder 0
sandwichman Klättermusen Grim, Arcteryx Theta AR Kläder 15
rannug Arcteryx Gamma SV, AR eller MX? Kläder 3
jonasfranz Arcteryx? Kläder 1
kungsleden Arcteryx gamma sv Kläder 7
flundval arcteryx Theta AR/LT? Kläder 1
mcpete arcteryx beta ar pants Kläder 1
0399 Arcteryx huvor Kläder 1
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.