Skalkläder för svettiga

jag svettas en rätt bra mängd när jag är ute och vandrar.
Vanliga regnkläder andas inte och därför blir man bara blöt.
Jag har råkat ut för att svetten löser upp upp de tejpade sömmarna på både plagg som andas och ej andas. Dem jag provat som andas, andas för lite. I bland börjar tyget läcka vid axlarna där man har axelremmarna till ryggsäcken.

Jag har inte haft förmånen att testa så värst många plagg så det finns säkert anpassade kläder för detta. Jag letar efter en lätt jacka, med bra andningsförmåga och slitstarkt tyg samt ventilation i armhålor och dyl.

Klättermusen, Norröna, Bergans?

Vart skall man börja?
 
Jag kan verkligen rekommendera Norrönas Bitihorn Dri1, köpte den inför den tvåveckors Sarektur jag just kom hem från, och är mer än nöjd! Jag upplever att den ventilerar betydligt bättre än mina tre-lagers GT-jackor även helt stängd, när man öppnar de långa pit-zipsen blir det förstås ännu bättre. (en ytterligare fördel med långa pitzips är att man enkelt kommer åt midjefickorna på en tröja/jacka/väst under jackan). Riktigt fin passform också och rejäl huva som följer med bra i svängarna. 280g är ju inte fel heller!

Byxorna har jag bara testat i butik - även de känns riktigt bra, men jag är inte säker på hur det tunna materialet skulle hantera riv å slit från fjällbjörk o vide.

Per
 
Hej Per, detta låter onekligen intressant. Med tanke på din vandring så borde den tåla ryggsäckens axelremmars slitage/press och inte läcka över axlarna. Detta slitage kan påverka en ev tejpad söm som går över axeln. har denna jackan sömmar där?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.