Inte heller använt men annan slutsats
En ryggsäck som har öppning upp och ner, men som man inte på något sätt kan separera de två "facken" är bara slarv och okunnighet. Detta tillsammans med en dragkedja som går längst med hela högersidan från topp till botten sätter bara fler frågetecken på vem som har ritat.
Tillsammans med "pungen" fram som påminner mer om en frontöppning av en skolryggsäck så nej. Visst väven är vattentät, och den är clean. Men med väldigt överdrivet långa sidoremmar och ovanstående, skulle jag säga att Kajkan vinner i inovitet alla dagar i veckan, om man nu vill hålla sig till Fjällräven.
Ska se om man kan få svar från fjällräven angående hur dem tänkt gällande detta "misstag" i min värld.
Återkommer.
Där ser man vad olika man kan se på samma egenskaper. Jag har också gått igenom säckarna och kommit fram till en motsatt (eller i alla fall annan) slutsats.
Kajka ha en massa "smarta lösningar" som pryldåren i mig tycker är jättebra, det är någon som har tänkt till och löst ett problem. Frågan för mig när den hyfsat erfarne ryggsäcksanvändaren i mig får råda är om det inte är ickeproblem som lösts.
För mig är det så. Jag ser KEB som en bättre lösning för mina behov. Öppning uppe och nere passar mig. Avdelare i säcken har jag aldrig använt (och jag har ägt/äger ett antal säckar med avdelare) så jag är glad att slippa den. Åtkomst från sidan är kanske trevligt men jag hade lika gärna varit utan. Att kunna öppna hela framsidan som på Kajka är för mig bara negativt.
"Pungen" eller om vi ska kalla det ytterfack passar mig perfekt. En separat del att ha snabbåtkomliga prylar i utan behöva släppa på kompressionsremmar och lock är vad jag vill ha. Jag hade önskat en mesh ficka också att kunna ha blöta /smutsiga prylar i också men vet inte var man skulle klämt in den.
Att fickan expanderar bakåt och inte åt sidorna är för mig ett stort plus.
Jag gillar också att det är en ganska ren design. Inte en massa tingel-tangel överallt.
Det blev lite långt men jag reagerade på att kalla det slarv och okunnighet att inte ha en avdelare. Det är det inte, det är skillnad på olika personers behov och användning.
Utan att ha använt någon av säckarna så har jag nu blivit intresserad av KEB 72. Jag behöver en ny ryggsäck ungefär lika mycket som ett nytt hål i huvudet men är man prylgalning så är man.
Vi får se om jag köper en i närtid, i så fall kan jag berätta om mina upplevelser framåt hösten.
Lev väl
/P