Reklamation och bevisbörda? (Långfärdsskridskor)

I Mars i fjol köpte jag på Intersport två uppsättningar långfärdsskridskor till mig och min flickvän. Vi kom hem och provade pjäxorna som vi tyckte satt skönt, eftersom vi åkte på flera skidsemestrar efter detta hann vi inte med att åka på något och skenorna packades aldrig upp ur kartongerna utan hamnade direkt för förvaring på vinden.

När jag nu i fredags hämtade ner skridskorna från förvaringen på vinden och för första gången öppnar kartongerna upptäcker jag att vi i den ena kartongen bara fått en skridsko. Kvar ligger dock två stycken skenskydd varför jag misstänker att vi fått kartongen som hör till fjolårets skyltexemplar. På lörddagen kontaktar jag Intersportbutiken där vi köpte dem och meddelar vad som inträffat. Dom återkommer senare under lörddagen och menar att dom inte kan hjälpa oss och att vi borde upptäckt detta inom några dagar från köptillfället. Idag måndag kontaktar vi butikschefen som ger samma besked. Vi har naturligtvis både kvitto och kartong kvar.

Vilken rätt här jag i den här läget? Vi vill naturligtvis ha två stycken skridskor, en till varje pjäxa. Som nybörjare är detta en tillräcklig utmaning.
 
Hej. Jag brukar kunna reklamera det mesta, men det ligger något i att man får kolla vad som finns i lådan och att det kan bli svårt att bevisa att ni inte har tappat bort en... Syns det att skridskorna är oanvända? Isf är det ju lättare att få en så trovärdig berättelse så att Intersport kan köpa den. Har ni varit med både "paren" i affären där ni köpte dem? Min erfarenhet är att det är lättare att påtala saker vänligt men bestämt när man kan träffa rätt person med rätt befogenheter och det finns andra kunder också kan höra. De jobbar ju på sin goodwill... Jag skulle försökaargumentera lite till iaf. Lycka till! / Sofia
 
Ja det är helt uppenbart att skridskon är oanvänd. Klisterlappar och allt sånt där sitter kvar. Vi har inte varit i butiken, kändes lite onödigt att åka dit när man inte visste om man skulle få någon hjälp så vi började med att ringa. Jag har även tagit kontakt med vår konsumentvägledare, min tolkning av konsumentlagen är att vi bör få hjälp av butiken men vi får se hur dom tolkar den.

Tråkigt känns det iallafall, "Besviken men inte förvånad" kanske man kan säga. Det är ju trots allt Intersport.
 
Ja det är helt uppenbart att skridskon är oanvänd. Klisterlappar och allt sånt där sitter kvar. Vi har inte varit i butiken, kändes lite onödigt att åka dit när man inte visste om man skulle få någon hjälp så vi började med att ringa. Jag har även tagit kontakt med vår konsumentvägledare, min tolkning av konsumentlagen är att vi bör få hjälp av butiken men vi får se hur dom tolkar den.

Tråkigt känns det iallafall, "Besviken men inte förvånad" kanske man kan säga. Det är ju trots allt Intersport.

Tycker de borde kunna lösa detta, de bör ju dessutom ha en ensam skridsko på vift någonstans i butiken...

Tror också på vänligt personligt möte...

//J
 
I Mars i fjol köpte jag på Intersport två uppsättningar långfärdsskridskor till mig och min flickvän. När jag nu i fredags hämtade ner skridskorna från förvaringen på vinden och för första gången öppnar kartongerna upptäcker jag att vi i den ena kartongen bara fått en skridsko. På lörddagen kontaktar jag Intersportbutiken där vi köpte dem och meddelar vad som inträffat. Dom återkommer senare under lörddagen och menar att dom inte kan hjälpa oss och att vi borde upptäckt detta inom några dagar från köptillfället. Idag måndag kontaktar vi butikschefen som ger samma besked. Vi har naturligtvis både kvitto och kartong kvar.
Vilken rätt här jag i den här läget? Vi vill naturligtvis ha två stycken skridskor, en till varje pjäxa. Som nybörjare är detta en tillräcklig utmaning.


http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/
Fel på varan, mängden avviker från vad som avtalat.
Du reklamerar dagen efter du upptäckt felet, vilket är inom de två månader som lagen anger. Nu är inte jag jurist så därför kan jag inte säga om du borde ha upptäckt det tidigare som det också står i lagen. Men det är just det som man i butiken anser. Något jag kan tycka är rimligt...
Efter de 6 första månaderna är det du som skall bevisa att det är fel på varan, något jag ser som svårt i detta fall.
Jag tycker att du kontaktar kommunens konsumentvägledare, tycker de som dig så får du hjälp av dem att kontakta butiken.
 
Ja det är så jag har resonerat också, dom har ärendet på sitt bord och lovade att återkomma under veckan. Jag tycker det hela är intressant, konsumentköplagen nämner inte något om att köparen har undersökningsplikt och jag har fullgjort mina skyldigheter och meddelat butiken direkt då "felet" uppdagades.

För att nämna en lite roligare historia kan jag berätta om den gång jag lämnade in ett par skidor för vallning på Team sportia i Gävle. Jag var inte särskilt aktiv skidåkare på den tiden och glömde helt enkelt att hämta ut dem igen. När jag ett år senare kom på mig åkte jag tillbaka och frågade om dom eventuellt hade skidorna kvar, VILKET DOM HADE! Vi mätte om spannet på dem och dom passade mig inte längre, säljaren tyckte skidorna var så fina så han bytte in dem rakt av mot ett par nya i passande hårdhet. Fantastiskt bemötande, där har jag bränt många tusenlappar sedan den gången....

På Intersport kommer vi nog aldrig att handla igen, ett beslut man borde tagit för många år sedan efter återkommande problem med diverse inköp och otrevligt bemötande. Dock har dom har fina reor, det kan man aldrig ta ifrån dom.
 
kolla direkt

Jag har också lärt mig den hårda vägen att packa upp och kolal leveranser direkt. Nu var det inte ngåon dyr sak men lite surt ändå. Jag köpte ett paket med vidaeokamera från en stor fransk webshop och i paketet ingick en HDMIkabel för att koplpa kameran till tv/dator. Då jag bara har tjockTV utan sådan ingång la jag kabeln i lådan men plockade fram ett halvår senare och upptäckte då att ingen av HDMI-kablens ändar passade i kameran - hörde av mig och de sa att det skulle jag kollat inom två veckor. Ingen ny jkabel så det belir analogt in i TVn.
Ingen dyrt mistag /ny kable - kanske 1-200 kr) men nu kollar jag altid paket direkt.

/Patrik
 
Jag vill nog faktiskt hålla med Intersport här. Om Foss hade upptäckt det där omgående hade de kanske haft chans att styra upp saken - eller läget hade i alla fall varit annorlunda. Nu kanske en vilsen skridsko åkte i soporna förra våren ("andra stulen eller försvunnen?". De behöver inte tro att du ljuger men nu kan de ju inte styra upp saken utan att det blir väldigt kostsamt. Jag handlar inte mycket på Intersport men har jobbat i Radio/TV-butik i unga år och tar inte det här som en orsak för andra att bojkotta Intersport. Allt är så mycket lättare om det tas upp direkt och inte som här 11 månader senare.

Jag har som regel att kolla varor inom senast någon dag och alltid spara kvitto så länge man kan tänkas ha nytta av det. Samlar kvitton i en plastficka i mitt hemarkiv och rensar nån gång vartannat år eller så.
 
Självklart hade saken varit betydligt enklare om jag hade kontrollerat vara direkt när jag kom hem men nu gjorde jag inte det då jag inte hade för avsikt att använda produkten. Om jag nu hade för avsikt att försöka lura Intersport borde jag väl ha gjort det med en gång och då förbättrat mina förutsättningar för att lyckas. Den har inte slarvats bort, det vore rent av oklokt att ta bort skenskyddet(jag har två skenskydd kvar) och förvara en vass skridsko på annat håll än i kartongen. Dels med tanke på att skridskon riskerar att bli skämd och dels riskerar den att skära sönder andra saker. Man skulle kunna tänka sig att butiken hävdar att jag slarvat bort skridskon i samband med att jag använt den men då den andra skridskon är ny och uppenbart helt oanvänd anser inte jag att det är rimligt.

Jag har fått råd av en jurist hos konsumentvägledningen som menar på att vi enligt konsumentköplagen har rätt att reklamera varan. Han refererar till en lagändring som säger att varan ska reklameras inom två månader ("god tid") från det att felet upptäckts. Det finns ingenting som säger att jag måste kontrollera varan i samband med inköp. Han menar även på att bevisbördan ligger hos försäljaren som måste bevisa att vi förverkat vår rätt att få reklamera genom att ha noterat felet tidigare men sedan inte brytt oss om att reklamera inom "god tid", dvs. två månader.

Jag har hänvisat till konsumentköplagen och att vi har rätt att reklamera skridskon vid samtal med butikschefen men han är av en annan uppfattning. Dock har han lovat att fundera på saken.

Vi får se, har han inte återkommit inom två veckor skriver jag en anmälan till allmänna reklamationsnämnden så får vi se vad dom säger om saken. Det kan dessvärre ta ganska lång tid och utsikterna för skridskoåkning under den här säsongen ser allt annat än ljusa ut.
 
Det kan ju vara att man köper en produkt för att ge bort som present. Då vill man ju inte riva upp den direkt efter köpet bara för att kolla att allt finns med. Sen kanske personen som ska få den i födelsedagspresent inte fyller år förrän om en månad (man köper kanske presenten för man har tänkt köpa och det just nu är bra pris på den).


Det stora problemet här är väl att bevisa att det faktiskt inte låg två i lådan när ni fick den. Fast det är ju i såna fall Intersport som skall bevisa att det verkligen låg två.

Jag vet att när man köper skor så dubbelkollar de alltid att bägge skorna är samma storlek och sort, man tycker ju att de borde göra det även när man köper skridskor.
 
Varken jag eller Intersport hävdar nog att Foss ljuger. Det är ju dock så att genom att inte kontrollera varan så är nog maken till den skridskon long gone. På 11 månader hinner man nog inventera både en och två gånger och vintersport packas undan eller reas ut på våren. Hade du återkommit i rimlig tid så kanske någon kunnat leta upp skridskon men nu ska det ju till bra mycket goodwill för att "bara" ge ut ett helt nytt par. Iofs så får de väga det mot att förlora dig som kund för evigt.

Jag som jobbat i butik under hela studietiden vet att det inte är helt lätt alla gånger. Ser till exempel skrivningar som dessa som gör det enklare att hantera (för butiken):

Kontroll av vara
Som kund ska du öppna förpackningen inom 14 dagar för att kontrollera varan mot eventuella skador. Skada som upptäcks efter mottagandet skall anmälas till oss på Nimbus snarast, dock senast 14 dagar efter det att du mottagit leveransen. Det skadade eller felaktiga godset får inte användas. (från http://shop.nimbus.se/info.asp)

Kan hålla med nermander att "man"/någon borde ha kontrollerat innehållet. Dock så låter det konstigt om man inte märker om en låda bara väger ett istället för två kilo.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.