Regnbyxor, eller...???

Inga "vanliga" vandrarbyxor alls?

Håkan

Jo, shortsen är för all del ovandelen av ett par Haglöfs zip-off byxor. Just den varianten finns inte längre som jag förstått det, med tunnaste climatic-väven med en benficka.

Jag har inte haft med mig nederdelen till byxorna de senaste åren. De blir bara dödvikt som ligger längst ner i ryggsäcken till ingen nytta. Det har visserligen lett till att jag bränt mig på vaderna när jag inte haft på solskydd i tid några gånger, men jag ska nog lära mig nån gång. :)

Peter
 
Jo, shortsen är för all del ovandelen av ett par Haglöfs zip-off byxor. Just den varianten finns inte längre som jag förstått det, med tunnaste climatic-väven med en benficka.

Jag har inte haft med mig nederdelen till byxorna de senaste åren. De blir bara dödvikt som ligger längst ner i ryggsäcken till ingen nytta. Det har visserligen lett till att jag bränt mig på vaderna när jag inte haft på solskydd i tid några gånger, men jag ska nog lära mig nån gång. :)

Peter
Det där kan bli ett riktigt nerköp. Min vandrarkamrat är fostrad i scoutrörelsen och gick alltid i kortbrallor, tills efter en varm sommarvandring över södra i Borgafjällens gräshedar. Bromsar hängde som vindruvsklasar bakom hans bara underben. Det blev infekterat och riktigt äckligt. Kan nog vara värt att ta med "dödvikten".

Raskesven
 
Det där kan bli ett riktigt nerköp. Min vandrarkamrat är fostrad i scoutrörelsen och gick alltid i kortbrallor, tills efter en varm sommarvandring över södra i Borgafjällens gräshedar. Bromsar hängde som vindruvsklasar bakom hans bara underben. Det blev infekterat och riktigt äckligt. Kan nog vara värt att ta med "dödvikten".

Raskesven

Det lät inte alls trevligt. I mitt fall skulle jag bita ihop och dra på mig regnbyxorna, trots värmen. Senast jag hade med nederdelarna var 2005 och då använde jag dem inte. Det finns annat som jag skulle kunna ha användning för oftare som jag inte har med mig, jämfört med de där nederdelarna. Men jag har all förståelse för din kamrat efter den upplevelsen.

Peter
 
Precis som vinterns motlut tvingar en till lätt klädsel så gör regniga sommardagar. Direkt över undisarna har jag regnbyxor med hellånga blixtlås. För att de skall lufta uppåt har jag dem i rymlig storlek med hängslen.
Poncho funkar dåligt över trädgränsen p g a segeleffekten. För glasögonbärare och de som vill lufta i halsen är sydväst och litet paraply inte så dumma grejor.
Bästa lårings enligt min erfarenhet är fortfarande HH men tyvärr är det svårt att finna tillräckligt långa regnjackor med under ärmarnaventilation som inte väger vargskinnsrock samtidigt.
Varje år jag tittar på regnkläder blir jag mer och mer böjd att instämma i Fisker Andersens uttalande om cykelbelysning, det är ett mörkt kapitel. Det går att kombinera ihop vettiga lösningar men det är inte lätt. Och vi bor i ett grönt land och har gröna berg!
Klädestillverkarna och friluftsbranchen verkar vilja sälja det som dåligt fungerar alltför ofta.
Impregnerade G1000 och bävernylon har jag svettats sjöar i så de är inte en del av lösningen IMHO.
Go tur!
 
Nätunderställ

Efter att nyss kommit hem från en väldigt blåsigt och kallt fjälltur är jag just inne i samma tankar som dig själv.

Jag håller med Raskesven om att rengbyxor med heldragna alt. ventilationsdragkedjor är bästa lösningen. Dessa kan man dra över normala vandrarbyxor (vid överraskande och kort regn - fukten som blir i dessa byxor torkar när det slutar regna under förutsätning att du har snabbtorkande byxor (syntet), använda enbart som de är alt. med ett nätunderställ under.

Två av dagarna misstänkte vi regn till och från (vilket de också blev), dessa dagar hade jag nätunderställslångkalsonger, när det regnade och blåste kraftigt drog jag igen dragkedjan på den sidan och öppen på andra. Övriga dagar drog jag på regnbyxan utanpå mina vandrarbyxor.

Den byxa jag hade nu var trelagers och fungerade ok, tidigare hade jag en tvålagers med nätfoder och denna upplevde jag skönare direkt mot kroppen (blir samma effekt som med ett nätunderställ)

Tidigare har jag även provat en lång jacka/rock tillsammans med byxoholkar detta har fungerat mycket bra, detta använder jag i fjällen under den varmare tiden (och i skoglandet) eftersom jag upplever att denna lösning ventilerar ännu bättre än ovanstående.

Mitt förslag är att leta reda på en regnbyxa med heldragna alt. ventilationdragkedjor och helst med gylf så har du en kanonbyxa.
 
Det finns annat som jag skulle kunna ha användning för oftare som jag inte har med mig, jämfört med de där nederdelarna.

Jag tycker att långa ben på byxorna och långa ärmar på skjortan är betydligt bättre skydd mot både insekter och sol än att hålla på och smörja in sig med en massa kladd. Ingen risk att kläderna "tar slut" heller.
 
KM Brokk

Stämman verkar ha kommit fram till att byxor i membranmaterial med långa dragkedjor är minst dåligt.

Då får jag passa på att komma med ett produkttips som växer för varje gång jag använder dem.
Klättermusen Brokk.

- Cutan-strech material (mjukt och följsamt, med hygglig ventilationsförmåga)
- Tvåvägs dragkedjor
- En kraftig "flärp" på 5-6 cm som täcker över dragkedjan
- 2 låsningar / dragkedja för att belastningen inte ska hamna på ryttaren till dragkedjan när man har öppet dessa,
- Någon sorts låsning vid fötterna som man kan fästa mot kängerna (har inte riktigt fattat hur det ska funka så det är väl ett minus...)

Jag har använt byxorna till diverse hundträning, har hållt bra hittills.
Eldprovet när det gäller att släppa ut fukt var i slutet av juli. Jag var iväg på hundträningsläger i en vecka, det var riktigt varmt och fuktigt samt 3 dagar med heldagsregn.
Jag var noga med att ventilera genom dragkedjorna när det gick och stängde igen så fort jag låg stilla. Byxorna jag hade under hade några blöta fläckar vid lunchtid, men när sen regnet upphörde torkade underbyxorna utan att jag behövde ta av regnbyxorna.
Funkade riktigt bra!
 
Jag kan säga nåt som funkar från 15-20 grader och svalare. Jag har ett par Klättermusen Megin och de är riktigt sköna. Dock blir det för varmt på sommaren och att lägga 2500 kr på REA eller 4300 fullpris kanske är lite "steep" för regnbyxor. Idén med de här var att ha endast ett par byxor. Nu när jag jagade och det var regn och 0-7 grader funkade de helt strålande. Det finns en ventilation i sidan på låren och den funkar hyfsat men inte mer.
 
Martins och Niklas senaste svar är nog bra grejer... för en del. För min del är det helt otänkbart att dra på sådana byxor utanpå något annat. De är dessutom för kraftiga att ha som "ordinarie" byxa. Jag använder tunnaste tunna som vandringsbyxa. Just nu Fjällräven Zipora, oftast i kortbyxemodell.

HåkanF
 
Obs, jag menade inte att dra Megin utanpå andra byxor utan istället för. Vi använder dem nog ganska olika, jag jagar fågel och behöver byxor som står emot rejält slitage av främst ris. Megin använder jag, antingen med korta kallingar under eller underställ, istället för vanlig byxa och regnställ. Mina regnbyxor som åker med när jag inte har Megin är de här standard Marmot Precip som "alla" har. Kör i så fall med damasker. Jag har svårt att se att det finns många andra mycket bättre alternativ (förutom holkar). Precip går att öppna hela vägen upp i sidan vilket är kanon upp men är obehagliga att ha direkt mot bar hud. Megin-brallan är helt OK i det avseendet men blir för varm för mig när det är över 20 grader.

Martins och Niklas senaste svar är nog bra grejer... för en del. För min del är det helt otänkbart att dra på sådana byxor utanpå något annat. De är dessutom för kraftiga att ha som "ordinarie" byxa. Jag använder tunnaste tunna som vandringsbyxa. Just nu Fjällräven Zipora, oftast i kortbyxemodell.

HåkanF
 
Poncho

Jag har vandrat i poncho i många väder, även storm, och klarat mig bra. En bra poncho har olika lösningar med fästen etc. Visst, om man måste fästa den mycket så kanske det försämrar ventilationen, men ventilationen blir då inte sämre än regnbyxor+regnjacka och det är väldigt sällan man behöver fästa ponchon så mycket. Många ponchos går t.ex. att knäppa över skrevet, men då behöver du byxholkar som når ända upp till skrevet om det regnar.

Om du har en väldigt stor, hög ryggsäck gillar jag ponchos med puckel. Om din poncho inte har puckel, men knappar så kan det räcka att knäppa knapparna så att bakdelen blir lite längre istället.

Sedan kommer du upptäcka många andra fördelar med poncho. Dra in huvudet under ponchon så är du i ett litet vattensäkert rum där du kan äta, ta fram grejer utan att de blir blöta, etc...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
Tundraman Regnbyxor Bergaus Kläder 4
k elias regnbyxor för dam Kläder 3
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Mr. Red Regnbyxor, dragkedja och vad? Kläder 5
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joltmannen Skippa regnbyxor Kläder 24
oscarsundholm Regnbyxor Kläder 6
tjolanta Regnbyxor Kläder 22
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
jojken2 Funktionella regnbyxor Kläder 6
KLAGER Regnbyxor Kläder 3
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 12
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.