Och..sommarens bästa sandaler är...?

Jag blir nyfiken på vad ni har på fötterna i sommar, så vilka är dina bästa sandaler? Vad gillar du med dem (tex praktiska, snygga, lätta, bekväma)?
 
sandaler

Jag är 62 år gammal och har slitit ut åtskilliga sandaler i mitt liv men de sista åren har det varit Teva för hela slanten. Känslan passformen och framförallt livslängden gör att det skulle vara svårt att övertala mig att köpa något annat
 


Håller med om att Teva är sköna, utom någon modell jag provat som gnagde på min ankel men det är ju inte sandalens fel att jag har vanskapta fötter. :)
Annars upptäckte jag ifjor sandaler med tåhätta och det sparar mig från en och annan svordom då man slagit tån i något hårt.
Jag har nog föregångaren till denna
http://www.stadium.se/varumarken/ev...?SelectedProductUUID=ZKvCROiohlsAAAE6G2UCGXYw

Den hade lite för platt innersula för mins smak men för kortare sommarpromenader utan tung packning är den helt OK.

/Patrik
 
Jag har börja gå omkring mycket barfota och barfotaskor. När det gäller sandaler vill jag ha så tunna sulor som möjligt.

Det finns en mängd sådana sandaler, men de allra flesta har en sån där rem mellan tårna.

lacedpair-slipon-grass500__11990_zoom_1_1.png


Jag trivs inte riktigt med remmen mellan tårna och har därför sökt vanliga Teva-liknande sandaler men ändå tunna.

Det jag har hittat är följande

Jag har köpt Teva Northridge - finns på stadium för 899. Tycker egentligen de är lite smala, men funkar ändå eftersom det är remmar som går spänna löst. Tycker också att fästet vid stortån lutar lite inåt så att stortån inte ligger helt naturligt i sandalen.

images


Har inte köpt men ä liter nyfiken på Lizard Hull

images


Men tycker nog dom har lite för tjock sula också. Dock är dom lika tunna i hälen som i framfoten vilket ur barfotatänk är att föredra.

Slutligen finns ett par barfotasandaler från Unshoes - Pah Tempe

pahtempe_lrg.jpg


Dom kan man välja med så tunn sula som 6 mm, kanske blir ett sånt par såsmåningom, skulle dock gärna ha lite tunnare remmar och inte remmen bunden genom sulan, borde nötas ut relativt snabbt.
 
Jag har inte haft så många sandaler på senare år. Ett felköp mynnade ut i ständiga skav, får nog skylla en del på mina konstiga fötter...

Nu har jag ett par sandaler från Ecco, dom gillar jag.
Men oftast blir det faktiskt Foppa-tofflor (billig kopia). Dom funkar bra i kajaken och tar liksom inte åt sig vatten alls. Men dom är inte lämpliga för annat än kortare promenader (med strumpor då). Lätta att sparka av sig om man vill vara barfota ett tag och väger ingenting.

thomas
 
Source

Jag har ett par Source Classic 5 från -97 som jag fortfarande använder, sulan börjar bli ganska blanksliten men sandalerna håller än. De är försedda med klickspänne vilket är orsaken till att de hållit så länge, ingen kardborre som slitits ut genom åren.
 
Efter att ha fått in en tallpinne mellan tårna (gjorde ont!) kör jag uteslutande sandaler med tåhätta. Är väldigt förtjust i KEEN's modeller! Finns även som cykelskor med SPD.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
puzzelmartha Efterlysning: Doc sandaler Kläder 0
Jocke B Luftiga sandaler - tips? Kläder 3
ala UL-sandaler Kläder 12
estetdrägg Sandaler med täckt tåparti för Breda(!) fötter? Kläder 2
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
andy_02 Köpte Source sandaler via Internet Kläder 2
jamo Grymma Sandaler Kläder 6
madir Fantastiska sandaler - var? Kläder 18
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Buda Class5 sandaler Kläder 0
Blander Sandaler som tål vatten? Kläder 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.