Nova kök till Trangia..

Någon som har erfarenhet av Nova Multifuelkök?
Tänkte köpa ett sådant och ersätta min Trangiabrännare.

Fördelen jag hört är ju att;
- Passar i Trangia vindskyddet.
- Man kan köra ca 4 bränslen innan man behöver göra rent.

Är det förresten någon som tröttnat på friluftslivet och vill sälja sitt Nova för 300:- till mig.. ;-)

Fredric
http://www.glädje.nu
 
"Man kan köra ca 4 bränslen innan man behöver göra rent."??? Vad menar du med det?

Det är mycket oavnligt att hitta beganade multifuelkök, folk behåller dem "i fall att" de skulle ha nytta av dem.
 
sök!

fredric@citrus.nu; sa:
Någon som har erfarenhet av Nova Multifuelkök?
Tänkte köpa ett sådant och ersätta min Trangiabrännare.

Fördelen jag hört är ju att;
- Passar i Trangia vindskyddet.
- Man kan köra ca 4 bränslen innan man behöver göra rent.

Är det förresten någon som tröttnat på friluftslivet och vill sälja sitt Nova för 300:- till mig.. ;-)

Fredric
http://www.glädje.nu

Om du söker bland gamla inlägg så finern du att detta avhandlats tidigare.

Men jag kör Nova i mitt trangia när vikten är av mindre betydelse än stabilitet. Det funkar bra tycker jag och är ruskigt effektivt. Bränn inte grytorna för det är lätt hänt.

/Patrik
 
KLAGER; sa:
"Man kan köra ca 4 bränslen innan man behöver göra rent."??? Vad menar du med det?

Det är mycket oavnligt att hitta beganade multifuelkök, folk behåller dem "i fall att" de skulle ha nytta av dem.

Hehe... Jag menar man slipper byta munstycken vid byte av bränsle.

Fredric
 
Re: sök!

[/QUOTE]

Om du söker bland gamla inlägg så finern du att detta avhandlats tidigare.


/Patrik [/QUOTE]

Skulle vara kul att få en guide under utrustning på just brännare, kök. Fördelar, nackdelar etc..

F
 
fredric@citrus.nu (Fredric Gustafsson)

Hehe... Jag menar man slipper byta munstycken vid byte av bränsle.

Fredric


Jag förstår ändå inte hur du får ihop det till 4 bränslen? Nova går på fotogen eller bensin= 2 st . Vad jag vet kan man inte använda vare sig gas eller sprit?
 
KLAGER; sa:
Jag förstår ändå inte hur du får ihop det till 4 bränslen? Nova går på fotogen eller bensin= 2 st . Vad jag vet kan man inte använda vare sig gas eller sprit?

Det är till för flytande bränsle (jag har inget, men är på jakt. Någon som har får gärna berätta vad man kan köra på).

Om jag förstått skall man kunna köra på: Fotogen, Diesel, Bensin, Kerosen/Parafin, Rapsoljabränsle.

Dock ej på Sprit/Metanol?

Förresten, är det enkelt att tända med Jukkasticka, eller är det dax att köpa en stormtändare?

Fredric
http://www.glädje.nu
 
fredric@citrus.nu; sa:
Förresten, är det enkelt att tända med Jukkasticka, eller är det dax att köpa en stormtändare?

Jag har bara erfarenhet av bensin med Novan...

Vad gäller bensin så förångas det ju om temperaturen inte är för låg, och då räcker det med ett snurr på cigarettändaren (har en så'n där minitändare som man köper tvåpack av på mataffären liggande i köket). Annars räcker en vanlig tändsticka.

:) Kalle G
 
fredric@citrus.nu (Fredric Gustafsson) skrev:
Om jag förstått skall man kunna köra på: Fotogen, Diesel, Bensin, Kerosen/Parafin, Rapsoljabränsle.

Kerosene/paraffin är helt enkelt utländska ord för fotogen. Samma sak alltså. Diesel är nog rätt bökigt att förvärma, men det kan gå.
De praktiska bränslena är fotogen och bensin.

Dock ej på Sprit/Metanol?
Det går, men är helt onödigt eftersom energiinnehållet är för lågt. Dessutom är det nog rätt svårt att få en bra gaslåga. Risken är att det bara blir en eldfontän.

Förresten, är det enkelt att tända med Jukkasticka, eller är det dax att köpa en stormtändare?

Bensin är lätt att tända med sticka, och jag har till och med lyckats tända fotogen (men då kan det ha varit bensin kvar i veken eller nåt, för det ska vara svårt att lyckas med det).

Varför inte tändstickor?
 
Bra brännare....

Men se till att du köper den nya modellen, det är nämligen så att Nova har dragits med ett problem. Hela brännaren böjde sig i koppen. Har hänt tre gånger för mig, med tre olika brännare.

Nu har dock Optimus ersatt mig med en ny modell. Den har en större bottentapp (8mm) och bottenmutter av mässing tror jag. Den är iaf inte mutterformad (sexkantig) utan mer rund. Som en klump. Mitt nya kök har böjt sig lite men ingenting som ställer till problem.

Annars är det ett effektivt kök och att det går att sätta i Trangia är för mig oslagbart. Det ger överlägsen stabilitet och vindskydd. Tyvärr är det inte nån gramjägarlösning. Kök+brännare+bränsle väger en del. Om du inte tänker använda Trangiat så är nog ett Primus omnifuel ett bättre val. Lite dyrare, men där kan du köra ALLA bränslen, gas, bensin och tom. sprit tror jag. Dock tycker jag iaf att det är lite vingligt.

Ett billigare (och lättare) alternativ är ju annars gas. En gasbrännare till Trangiat kostar ca 400 spänn. Mycket prisvärt enl min mening. Såhär i efterhand skulle jag nog köpt gasbrännare till trangia istället. Men nu har jag liksom fastnat för mitt Nova, och släpper det inte! :)
 
Re: Bra brännare....

Nalta_eljest; sa:
Ett billigare (och lättare) alternativ är ju annars gas. En gasbrännare till Trangiat kostar ca 400 spänn. Mycket prisvärt enl min mening. Såhär i efterhand skulle jag nog köpt gasbrännare till trangia istället. Men nu har jag liksom fastnat för mitt Nova, och släpper det inte! :)

Tack för bra råd/tankar allihop. Dock gasen är inte så verksam på höjd, känslig mot kyla etc. Vill ha ett bra kök som startar överallt. Sedan tycker jag att Trangiat är bra som vindskydd mm, men dålig fart...

Angående tändstickor, nja. Är dålig på att hålla sådant torrt. Jukkan sviker aldrig.

Fredric
 
Nordesjö; sa:
Kerosene/paraffin är helt enkelt utländska ord för fotogen. Samma sak alltså. Diesel är nog rätt bökigt att förvärma, men det kan gå.
De praktiska bränslena är fotogen och bensin.

Man lär sig något nytt varje dag. Tack!


Förresten, är det enkelt att tända med Jukkasticka, eller är det dax att köpa en stormtändare?

Bensin är lätt att tända med sticka, och jag har till och med lyckats tända fotogen (men då kan det ha varit bensin kvar i veken eller nåt, för det ska vara svårt att lyckas med det).

Varför inte tändstickor? [/QUOTE]

Stickorna har förmåga att gå sönder för mig.
Jukkan funkar även när den är fuktig, och har funkat
med trangiat i alla fall 3 år.. Och den räcker nog
10 år till för mig och mitt användande..

Tack för råden!

F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Vandrande Lo KÖK NOVA Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Polar300 Dawg-A-Nova silent cap - provkörd... Kök och brännare 39
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
dizable Strul med NOVA Kök och brännare 6
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
havskayak Ang Nova Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
Hertz Trasig pump till nova Kök och brännare 4
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.