Någon som är intresserad av någon "trassel-rulle"

En bekant städar ur sitt hus inför försäljning och jag blev erbjuden att hämta allt som har med fiske att göra.
Behövde inte speciellt lång betänketid innan jag åkte och hämtade rubb och stubb.

Det är en massa krokar, drag, rullar, spön, krimskrams, mm, och några kräftburar.

Nåväl, då jag "inte riktigt gillar trassel-rullar" tänkte jag kolla om det är någon rulle jag verkligen, verkligen, på riktigt, borde behålla och lära mig fiska med!?
Eller om det finns någon "trassel-nörd" som finner dessa intressanta?

Abumatic 330, Ambassadeur XLT 2, Ambassadeur 5600C, Ambassadeur 5000 med läder box.
20240519_130626.jpg
 
5600C kan moddas med magnetbroms och bli en riktigt kompetent rulle. 5000 är mest snygg, stökig att kasta med om man är van vid modernare multirullar. Men funkar fortfarande såklart. Hade en av samma årgång typ med till fjällen för några år sen och det gick att lura upp både öring och röding med små spinnare och pytteskeddrag, hade ett totalt ohemult glasfiberspö med förskjutet rullfäste (som dessa marknadsfördes med på 50-60-talen). Kul men horribel fiskekänsla.

Lågprofilarn är förmodligen reko den å men har ingen koll.

Abumaticen kan du slänga. Skräp. Finns bra slutna haspelrullar från abu, 50x och 1044 t.ex. Fantastiska för flötmete. Men den på bilden är kass tyvärr.
 
Om jag vore du så skulle jag behålla all tre Ambassadeurerna. Lättast att lära sig kasta med är antagligen den magnetbromsade lågprofilaren men bäst (såväl att fiska som meka med) är de runda rullarna. Den svarta med tumtangent (5600C) är rätt eftertraktad (och att "modda" den med magnetbroms vore ett helgerån) men personligen gillar jag 5000 (med glidlager i oljebrons) bäst.

Gör rent, smörj upp och spola på 0,40 mm nylonlina och ge dem (och dig) en chans. glöm allt trams om flätlinor och trimning. Möjligen kan slirbromsen må bra av en uppgradering men det är antagligen inte nödvändigt.
 
Mja, det är ju inte som att 5600C är en raritet. Finns gott om obehagliga gubbar som sparar på rullar i vitrinskåp till eftervärlden så det är jädrar i min lilla låda inget fel att göra sina persedlar till sina på riktigt. Ju högre användbarhet desto bättre. Kolla på youtube efter folk som använder 5600c till surfcasting med pendelkast, först där fattar man potentialen i dessa rullar.

(Hade vi haft den här diskussionen irl hade jag gjort tusen nålar eller pickedöd'n på lausvik till han gav upp och tog tillbaka sitt påstående om helgerån)
 
Mja, det är ju inte som att 5600C är en raritet. Finns gott om obehagliga gubbar som sparar på rullar i vitrinskåp till eftervärlden så det är jädrar i min lilla låda inget fel att göra sina persedlar till sina på riktigt. Ju högre användbarhet desto bättre. Kolla på youtube efter folk som använder 5600c till surfcasting med pendelkast, först där fattar man potentialen i dessa rullar.

(Hade vi haft den här diskussionen irl hade jag gjort tusen nålar eller pickedöd'n på lausvik till han gav upp och tog tillbaka sitt påstående om helgerån)
Visst kan man men vill man ha en Amba till surfcasting så är det väl vettigare att ta en CT-modell utan linspridare som utgångspunkt? Att såga sönder och byta ut halva innanmätet i en rulle som fungerar alldeles utmärkt till det den är avsedd från tycks mig både krångligt och dumt.
 
Tackar för informationen, gillade dessutom:

Så nja, jag släpper dessa vidare till någon som kan uppskatta dem...
(sen kom det med några spön som jag inte kollat ännu)
Spar åtminstone den röda rullen. Du kan ju alltid ge den till lillgrabben (som kanske, trots ärftlig belastning, är klokare än du). Jag kan bjuda på en service om du står för frakten (och då kan jag bjuda på fräsch lina).
 
Jag har en 6000C (även den snyggt levererad i läderfodral och livstidsgaranti som gällde för dessa rullar på den tiden) som jag fick som ung grabb 1972, så har visst nostalgivärde för mig. Jag har använt rullen flitigt under alla år, både efter gädda mm i de stora sjöarna men främst till tyngre fiske på västkusten och i Norge. Då jag är uppvuxen i Sörmland har väl även en och annan strömming åkt upp, men en stadig blyvikt och ett antal blanka krokar är den rullen ihop med ett 9-10' tyngre tvåhandsspö en perfekt kombination för att kasta tyngre vikter långt.
Under en förflyttning på en klippö i Bohuslän halkade jag på en hal lavfläck och slog rullen i berget. Hela vänster gavel blev intryckt och spolaxlen krökt mm. Då jag inte lyckades få tag i reservdelar för att reparera den själv, skickade jag den på vinst och förlust till ABU Service i Svängsta och bad dem se vad de kunde göra med rullen. Några veckor senare fick jag tillbaka den reparerad. De hade inte heller reservdelar i originalutseende, så de hade pressat ut och återställt gavel så den var som ny och rullen har fungerat som en klocka i decennier därefter. Inte en krona ville de ha för reparationen, det kallar jag service!

Dessa rullar är evighetsmaskiner om de sköts korrekt. Att plocka isär dem helt, rengöra, smörja och återmontera är gjort på en halvtimme. En lagom mysig sysselsättning på vårkanten när man börjar drömma om kommande sommarsäsong.

Veven, de röda (inte kromade) inre gavlarna mot spolen och reservdelstuben i aluminium till den röda 5000 tycker jag indikera att den rullen är äldre än min 6000C. Min rulle har kromade inre gavlar, ett annat vevhandtag och reservdelarna (främst några brickor, någon skruv och lite vikter till cetrifugalbromsen) kom i en lite plasttub till min rulle. Även ett litet verktyg för att lossa muttern till veven och skruvar följde med i fodralet.
 
Senast ändrad:
Den "intresserade" tyckte jag begärde för mycket....
Så nu ligger rullarna här och i en låda och skräpar, kanske blir det en dejt med Lausvik till hösten, för att skruva själv är inget jag ser fram emot. (plockade tidigare isär en Stradic haspell och säger: aldrig mer)
 
Den "intresserade" tyckte jag begärde för mycket....
Så nu ligger rullarna här och i en låda och skräpar, kanske blir det en dejt med Lausvik till hösten, för att skruva själv är inget jag ser fram emot. (plockade tidigare isär en Stradic haspell och säger: aldrig mer)
Om Göteborg ligger närmare och du har vägarna förbi, kan även jag gärna titta över rullen åt dig om vill.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.