Lundhags Professional High test?

Lundhags kängor är nog ganska mycket en "älska-eller-hata"-produkt. Jag hade ett par som jag sålde, kom aldrig riktigt överens med dem. Efter att jag impulsköpt ett par Alfa Cumulus (i Bergen, i en desperat känglös situation ;)) kunde jag inte länge motivera mig att dra på Lundhagarna, så jag sålde dem.

Samtidigt finns det de som (nästan) hellre förlorar en fot än sina Lundhags... Problemet är kanske det att det tar ett tag innan man vet om man kommer gilla dem, eftersom de måste gås in. Och visar det sig att man inte gillar dem så kan man iofs sälja dem begagnat, men de tappar ju en del i värde...
 
Senast ändrad:
http://shop.lundhags.se/731-17-64.html

Någon som äger Lundhags proffesional high och har gått i den mkt?
är den värd pengarna?
Va och testade den i helgen i affär och den kändes juh väldigt bra men den kostar ju.

Min erfarenhet av dem som nya är att man behöver lära känna dem lite. Går man med dem på en vandring så gås de in rätt snabbt. På premiärturen hade jag gått i dem under två mil innan jag traskade iväg. När jag började gå på morgnarna bet de mig i foten men det försvann efter några hundra meter, och "startsträckan" blev kortare för varje dag. Sätter man dem sedan i garderoben ett tag så blir de hårda igen, när de är nya. För den som går ofta (regelbundet) lär detta inte vara ett problem.
 
sökte lite på Alfa Cumulus men hittar dom inte =), läste resenstionerna av kängan här på utsidan och det blir nog ett par proffesional tror jag =)
 
Jag har gått några år i "professional", men måste säga att de adderade väldigt lite jämfört med mina tidigare "luffar" (motsvarar dagens "scout"). Den ökade stabiliteten i skaften spelar ingen roll för min del, och i övrigt så är de bara tyngre, och torkar långsammare.

/Pär
 
Tack för svar, när jag endå va i butiken kollade jag även ett par haglöfs medium höga kängor, kommer inte ihåg va dom hette. men medium kängan gick ju in i benet och skavde som attan tyckte jag, finns det NÅGRA fördelar med att ha en medium känga? förutom att dom kanske är lite lättare?
 
Tack för svar, när jag endå va i butiken kollade jag även ett par haglöfs medium höga kängor, kommer inte ihåg va dom hette. men medium kängan gick ju in i benet och skavde som attan tyckte jag, finns det NÅGRA fördelar med att ha en medium känga? förutom att dom kanske är lite lättare?

Där håller jag med dig. Skafthöjden är ju ett av skälen till att man vill ha kängor. Däremot så tyckte jag inte att det spelade så stor roll att stabilisera dem med dubbla skinnlager med plastskum emellan.

/Pär
 
Jag går med ett Lundhags Professional Mid och tycker att de är helt suveräna. Visst känns de hårda i början, men det kan man säga om många kängor på marknaden. Går man runt i huset med de eller i trädgård ett tag så småningom blir de sköna. Jag har sett många butiker som säljer Mid (köpte mina hos Lundhags direkt i Järpen) men ring Lundhags. Känns de High variant bra, Mid kommer inte att känna särskilt annorlunda.
 
Har haft mina Lundhags Prof. i flera år nu och är fortfarande väldigt nöjd.
Det även jag har märkt är att när det varit lite stilla på vandringsfronten och dom får stå för länge så styvnar dom lite. Det går dock bort ganska snart när man väl börjar vandra igen.

Ska gå El Camino i sommar med Lundhagarna på, återkommer med recension senare ;)

Svårt med kängor som man inte vet om man vill ha förrän efter nån mils vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
Sph1nx Lundhags Professional mid Kläder 19
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32
Maskros444 Broddar till Lundhags Professional? Kläder 2
Skeebum Lundhags Professional Kläder 3
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 9
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.