Lång jacka - igen..

Är helt övertygad om att den diskussionen varit uppe tidigare, men eftersom skaljackorna kommer i nya utföranden ungefär lika ofta som SJ's biljettsystem så..

Jag är på jakt efter en lång skaljacka, sydd i GT och med fickor även under midjan, helst med fast huva. Men det känns nästintill hopplöst!

Jackan ska ersätta min Tierra Yukon, som i sin tur ersatte en Bergahaus Trango Extreme (visst minns ni den?!). Men utöver en Haglöfsmodell som känns lite för klen, så är den enda jacka jag lyckats hitta i butik Norrönas Recon. Norrönan känns helt ok, förutom att jag då måste komma över känslan av att traska omkring och se ut som en hemvärnsman. (inget ont i det iofs, men det blir lixom meningslös utan K-pist..)

När jag var inne på Na&%¤#?paniet förklarade en käck expidit för mig att jag inte skulle ha fickor nedtill, för de är i vägen under klätterselen! ALLA som är NÅGORLUNDA inlästa på friluftslitteraturen VET från reklamen att det är just i i dimmhöljda isrännor på 8000 meters höjd som vi mestadels använder våra skaljackor! (jo-det är klart att du ska ha isyxe-fästen på din 30-liters-säck, OCH midje- och bröstrem!!)

Nåväl, nåväl - alltså;

tips emottages tacksamt på förslag på jacka som:
+ går ner till låren
+ har mycket fickor
+ har fast huva
+ är slitstark
+ är sydd i trelagers GT

men inte alls behöver
- vara "anatomiskt sydd för full rörelsefrihet"
- ha en huva som är "hjälmanpassad"
- vara LIM, Ultra, Slimline eller nåt annat fjolligt.

How speak thee?

/Per
 
Jaha, eftersom jag verkar vara först på att svara, så skriver jag bara:

Klättermusen Megin. Svinbra jacka för den som gillar lite extra längd och inte är rädd för att plagget väger en del (har du tittat på Norröna så lär inte vikten vara din "primary concern"...)

Köp den gärna begagnad, de är nästintill outslitliga. Annars finns det några rea-ex på http://www.klattermusen.se/Sida.htm i stl XS, S och L. Jackan är dyr som skrutt, men med 2000:- rabatt så är den inte värre än vilken Haglöfs eller TNF som helst. För att inte tala om Norröna.
 
Japp - Klättermusen hade varit ett intressant alternativ, om det inte fallit på att jag vill ha just en GT-jacka!

(och snälla - dra inte igång GT-kontra-andra-material-diskussionen i just den här tråden..)

/Per
 
Berghaus Lightning?

Berghaus har väl fortfarande kvar sin "klassiska" modell Lightning?

Den är 3 lagers GTX, lång (till låren), 'relaxed' passform, har fast huva (med ståltråd i), fickor nedtill (som iofs skulle hamna under din klättersele, men det verkar inte vara ngn issue) och allmänt slitstark!

Dock kanske den har för få fickor - bara två stora + kartficka på bröstet?!

Gå in på http://www.berghaus.com för mer info (du hittar den under waterproof clothing) - sist jag såg ngn butik som körde denna modell så var det på SportKompaniet på Sveavägen (Stockholm), dom kan säker ta in den igen...

Mvh / Calle
 
Norröna

Norröna Recon kommer upp i mitt huvud. Den är lte längre och har rejäla fickor. Byxorna till den jackan är också super.

Mvh, Per Nyberg.
 
fson; sa:
Japp - Klättermusen hade varit ett intressant alternativ, om det inte fallit på att jag vill ha just en GT-jacka!
Men, men, men? OK, jag ska inte börja traggla materialdiskussionen, plastkasse som plastkasse...
Men varför just GT? Ventilation etc sköter man med Megins lååånga dragkedjor under armarna. Sponsorfråga?
 
Du kan utöka marknaden för din nya eftersökta jacka genom att kolla på jaktkläder ifall färgen grönt kan vara OK.
 
Tack för alla uppslag!
-men det tarvas fler;

Berghaus Lightning (om den finns kvar?) har jag för mig är mer en "regnrocks-modell", för få fickor, och kanske lite för 'rak'.

Taigas kläder jobbar jag i, bl.a. jackan Quebec. Jag tycker det är ganska vettiga och genomtänkta kläder, men jag är inte helt överens med deras materialval, och tycker inte att kvalitetskänslan är speciellt bra. (dessutom har Taiga varit så otroligt trassliga med våra leveranser, att jag helst inte vill ha med dem att göra fler gånger).

Jaktkläder är ju en variant, men hur är det egenligen med slitstyrkan på de här lite 'plyschiga' (tysta) tygen som de väl oftast är sydda i? De känns också för det mesta rätt bylsiga och osmidiga, och nån med vettig huva tror jag alrig jag sett?


/Per
 
Grifone Approach Jkt

A longer version of the Latok jacket. The cut is also more generous in order to provide greater freedom of movement. Constructed in Gore-Tex XCR 3 layer fabric. Filled with technical features: pre-shaped sleeves with adjustable cuffs, pockets with watertight, polyurethane zips, high breathability, outer hood with multi-adjust, double storm-flap on central zip, etc. The sleeves are attached directly to the yoke to give extra mobility to arms. Anti-storm powder skirt to seal out bad weather to keep the base of the jacket in place while performing vigorous activity. An ideal choice for those looking for a slightly longer technical garment with excellent weight/volume performance. Perfect for mountaineering, skiing, snowboard, etc.

L_GRIFONEAPROACHROJO.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
Dalu0700 För lång packlista Kläder 26
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
cake Billig vindjacka för lång och smal passform? Kläder 9
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
Sarvi Dammodell av underställströja med lång rygg Kläder 8
sachsaren Keps med lång skärm? Kläder 3
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
highlandpark Värmehållning i lång vs kort skaljacka? Kläder 1
8606 lång cykelfärd ? Kläder 1
8606 tips för lång cykelfärd Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.