Haglöfs Extreme Down Jacket

Funderar på att inhandla en dunjacka modell "Haglöfs Extreme Down Jacket".
Till er som vet har jag frågorna:
Var får man tag på den i Sverige till bästa pris? Att beställa från Haglöfs per Internet kostar kronor 5 500:- ...
Går den att få tag på genom import inom EU? Pris?
 
se dig omkring först?

har du tittar runt NÅGOT på tex mountain equipments dun? om du hade det skulle du antagligen inte välja en haglöfs.
/j
 
Konkurrenterna!

Jag skulle vilja råda dig att kolla på andra modeller innan du köper nämnda jacka. Mina erfarenheter säger mig att du får betydligt mer för pengarna om du köper t.ex. Rab, Mountain Equipment, Valandré eller Marmot. 5500 är mycket pengar och t.ex. en Marmot Alpinist Down Parka kostar "bara" 4995:- på Sportsnet. I mina ögon är det ett mycket bättre köp. Själv har jag en Rab Guide Andes.
 
välj Haglöfs

Du får många tips från folk som säger att du inte ska välja Haglöfs. Mitt tips är att du ska köpa Haglöfs.
Det jag undrar är varför alla rekommenderar andra märken istället.
Varför jag rekommenderar Haglöfs är enkelt:
Vi är väl alla överens om att dunkvalitén, konstruktionen, dunfyllningen är avgörande för hur mycket en dunjacka isolerar.
Någon rekommenderade Mountain Equipments jacka Annapurna, den har en dunfyllning på 420 gr, dunkvaliten är 90/10 och 600 fillpower. Samt har den drilite som yttertyg, jag kan bara tala från egen erfarenhet. men från min erfarenhet håller den inte väta borta lika bra som Gore dryloft, på vår svalbardtur klappade en annapurna jacket ihop totalt medan våra andras haglöfs extreme, inte blev nå fuktiga i fyllningen under hela turen. om detta bara var en engångsföreteelse eller om det är så kan jag inte svara på, för nu har vi alla haglöfs.
Rabs Guide Andes har en dunfyllning på 450 gr mer vet jag ej om den. Men rab har erkänt bra dungrejer.
Någon rekommenderade Marmot alpinist down parka, och att jämföra den med haglöfs extreme skulle jag väl inte göra. Alpinist down parka är en jacka som inte används som en renodlad förstärkningsjacka, den har gore-tex ytterst, vilket gör att den kommer att ha svårt att släppa igenom den fukt din kropp producerar.
Marmots alternativ till haglöfs säger jag istället vara 8000m parka, vet ej värdena, men bra dunkvalite, mycket fyllning och dryloft i yttertyget. nackdelen, den kostar väl 6500-7000 kr.
En annan bra jacka är Mountain Hardwears absolute zero parka, den har en dunfyllning på 565 gr, och 700+ fillpower, dryloft i yttertyg. vet inte riktigt vad den kostar men kring 6000-7000 kr.
Men sen har vi ju haglöfs.
Den är fylld med 550 gr 95/5 725 fillpower och har dryloft i yttertyget. sen kostar den 5500 kr. vilket kap!!
Det som ni då vet som inte jag vet är kanske att haglöfs konstruktion på jackan är så pass mycket sämre att mindre dunkvalite väger upp detta, men det tror jag inte. Jag kan tilläga att(trots att man inte riktigt kan göra den jämförelsen, men jag gör den ändå) så har Mountain Hardwear en temperaturhöjning av sina sovsäckar med 10 grader då fyllningsvikten ökar med 160 gr. Samtidigt så har Gore krav på alla som använder deras produkter att hålla vissa krav i konstruktion.
Så välj Haglöfs.
 
Kolla alternativ...

carpe.diem; sa:
Funderar på att inhandla en dunjacka modell "Haglöfs Extreme Down Jacket".
Till er som vet har jag frågorna:
Var får man tag på den i Sverige till bästa pris? Att beställa från Haglöfs per Internet kostar kronor 5 500:- ...
Går den att få tag på genom import inom EU? Pris?

Nu blir det lite Anti-haglöfs :).

Jag har en Westernmountaineering-sovsäck som verkligen innehåller dun av bästa kvalitet (WM garanterar lägst 750 fillpower i sina säckar). Typiskt för sådana dunprodukter är att de tillverkas i små serier eftersom det riktigt bra dunet är svårt att få tag på i stora kvantiteter.

Jag har jämfört denna sovsäck med en massproducerad Haglöfs-sovsäck som enligt H:s reklam inehöll 1000 gr 800 dun. Min WMsäck som innehöll 250 gr mindre dun hade bättre lofthöjd och betydligt spänstigare dun. Min slutsats blev att Haglöfs 800-dun knappast höjde sig över mängden d v s "valigt" 650-dun.

Detta var ett par år sedan, men skulle jag vara i dina kläder skulle jag jämföra med andra tillverkares jackor innan jag bestämde mig.

/J.
 
Tack för synpunkterna

Intressanta synpunkter. Värdefullt med era egna erfarenheter (och inte bara "jag har hört att ...")

Vad jag har förstått av mina egna efterforskningar -och era inlägg visar det också, att den perfekta dunjackan finns inte. Alltså en jacka som passar alla aktiviteter, väder och behov.
Vad jag är ute efter är en som håller en riktigt varm vid rast och stillastående. En som trots det är relativt lättpackad, men ädå med ett yttertyg som tål mycket. Jag tycker Haglöfs variant klarar kraven hyfsat. Visst finns det andra märken och modeller, men ofta är de med yttertygstyp "vanlig jacka", vilket gör dem onödigt tunga och mer svårstuvade.

Jag fick ett tips på en sajt att köpa från ett annat land inom EU. Finns det flera, tro?

Återigen STORT TACK, för era synpunkter.

Roger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2
forslund Haglöfs barrier Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.