Gore-tex klader i Shangai kopierade?

Hej!
Har precis varit pa en s.k open-market i Shanghai och kollat pa vad jag starkt misstaenker inte ar aekta North-Face gore-tex jackor och byxor. Jacka o skidbyxa kan man koepa foer 600kr, och da har jag inte ens borjat pruta... Jag tycker inte att jackorna kaenns nagot vidare, som billiga 70-tals skidklaeder pa Fliesbergs.

Men aer det nagon som har erfarenhet av koep eller nagon info om detta? Bu eller ba om min skepsis?

Kollegan menar att det ar klaeder utsmugglade fran fabrikerna i och med att de gjors haer, men jag ar skeptisk, mycket mycket skeptisk.

I och foer sig kan det vara ok att aka skidor i dem, men att det aer gore-tex tvivlar jag pa.....
 
Din kollega kan nog ha rätt i att det är kläder som tillverkats på nattskiftet, eller så. Dvs det är mycket möjligt att de har tillverkats på rätt fabrik. Vad de har använt för material kan man inte vara säker på. I de flesta fall använder man sig nog av billigare material.

/Håkan
 
I Kina finns det ju ett otal Gore-kontrollerade fabriker med licens för att sy upp GTX-kläder, skor etc. Vad jag vet finns inga dock Kineska varumärken med GTX-licens, utan fabrikerna dár arbetar som underleverantörer för varumárken med GTX-licens fràn USA, Europa, Japan, Syd-Korea etc.

GTX-kláder ska ju uppfylla Gores krav pà funktion, hâllnbarhet osv., oavsett varumárke. Om det nu är "ákta" Gore-Tex kláder du fàtt syn pà.

Om du át tveksam sà fàr du vál göra som hemma i Sverige: om du gillar det: köp! Om ej: köp inte!

Mina egna erfarenheter fràn sk. "fynd" i Asien ár att man köper massa konstiga grejer för at de ár "billiga" som man sedan aldrig anvánder, bl.a pga otrevliga, syntetiska material i kläderna etc.

Summa summarum: báttre gà efter kriterierna: "bra kvalitet" och "känns rátt", än "men det är ju sà billigt"

MVH /Mats
[Ändrat av malindo 2002-08-31 kl 19:54]
 
Kläder

Jag pratade med en kompis som hade vart där och han hade gjort en del undersökningar, han hittade tre varianter...

1. Kopian - Kopia, otejpad utan GTX, skitkvalite, men funkar på stan;-)
2. Snyggare kopia - typ gtx men utan tejpningar, svårt att se skillnad mellan orginalet och kopian
3. Orginalet - orginalet som är sydd "på nattskiftet" dyra men bättre... Oxå svår att få tag på, säljs oftast till affärer eller liknande!
 
Schkeptisk

Jag har rest runt lite i Kina och kollat på en del marknader, det enda som jag tror var äkta var ett par North Face handskar, där skälva "spännet på handsken var märkt North Face. Jag är skepteisk till att det är äkta grejor, om du kollar på fleecetröjan som ofta ingår vid köp av ett helt ställ, så ser man oftast att det inte är riktig ok. Jag köpte 2st North Face-dunvästar i Peking den billiga kostade 50 SKr, den är nu nästan tom på dun. Den andra kostade 80 SKr och den funkar bra efter ett dragkedjebyte, men mitt råd till dig är att kolla detaljerna noga, om Dragkedjorna är märkta med ett känt märke typ YKK el. liknande är det oftast äkta grejor, och sedan är det bara att pruta som fan.
Om du ska till Peking så satsa på att göra dina inköp där= bättre urval.

Lycka till och lura Kineserna annars lurar de dig/Thomas
 
Även varor som verkar ha "riktiga" knappar och blixtlås kan vara kopior.

Folk som KFOR-tjänstgjort i Kosovo känner till de fejkade TNF-jackorna som många köpte. Knappar och dragkedjor var märkta med TNF-symbolen, men om man synade jackan i sömmarna märkte man att det var skräp. Nu är inte jag någon TNF-expert, men även yttertyget kändes klart B.

Den verkar i och för sig vara vattentät...
 
kosovoTNF var skräp!!

efter ett års användning (ca 15 ggr) är dragskosnörena pulvriserade och dragkedjan paj på 2 jackor av 4...
 
TNF Goretex i Kina

Har köpt TNF goretex i Peking ett flertal ggr och på sidenmarknaden i Peking är 95% av allt med TNF tryck kopior, vad jag vet är det bara en försäljare som säljer äkta vara, så vet man inte vad man letar efter så kan man bli lurad, (lurad å lurad en kopia kostar 200kr orginalet 650). Kläderna är inte tillverkade på "nattskiftet", för att myndigheterna ska tillåta utländska företag så måste de sälja en viss andel på den inhemska marknaden. Köp inte TNF fleece i Kina orginalet tillverkas i Mexico. Man kan göra fynd i Kina oavsätt vad det står på ettiketten (d.v..s. om du kan bedömma kvalitet) Köpte ett Koreanskt tält för 1000kr som är super. Finns en outdoorbutik i närheten av en stor sportstadium i området kring Sidenmarknaden.

Om jag kan köpa en jacka för 650 kr undra då vad Friluftsbolaget betalar för sina jackor som de tar 4000kr för??
 
Lite mer om kopieklader.

Jo, visst ar marknadskladerna kopior. Har nu hittat en serios friluftsaffar, eller rattare sagt tva i samma kedja och de saljer original, det gar inte att ta miste pa. Priserna ar dyrare an markaden givetvis, men fortfarande mycket angenamna. Har tex kopt Mountain Hardware jacka i xct, eller vad det nu heter, for 1100kr (4000-5000 i Sverige enligt min kaella), North-Face skidbyxa for 600kr tevasandaler for 400kr. Om nagon ska till Shanghai i framtiden, sa kan jag forklara var affaren ligger, har tyvarr inte adressen med mig i skrivande stund.
Fanns aven andra i Sverige mindre kanda marken som verkade vara av bra kvalite.
Kanske har jag betalat lite overpris for grejorna i Kina, men klart underpris om man jmfr med Sverige.

Men till min slutsats iallafall, marknadsgrejorna ar fejk, vilket aven mina kinesiska kollegor oxo menar (men de syftar nog mest pa jeans o t-shirt). Kanske kan aven de sakerna fungera bra i sno o vaeta, men det kaenns battre med original!

Tack for alla svar!
Mvh
Hakan
 
Svenska priser mm

Att ha Sverige som referenspunkt vad gäller priser ár inte alltid helt lyckat (fast säkert logiskt om man bor där!).

Förmodligen kan man hitta motsvarande Outdoorprylar som är billigare än i Sverige i resten av jordens länder.

I Asien lär det dock vara billigare än i Europa och USA, antar jag. Och kvaliteten lär vál vara OK i allmänhet, iom att de flesta prylarna tillverkas just i Asien numera.

Dock är det även sà att mànga tillverkare i Kina, Korea , Taiwan etc. áven importerar kláder, kángor etc fràn Europeiska/USA tillverkare/varumárken för att ha dessa produkter som top-of-the line i sin egen katalog. Dessa blir dâ oftast dyrare där än i Europa pga tullar, transport etc

MVH /Mats
 
Norge billigare!

Visst en jämförelser med Kina är inte helt rättvis men till och ned Norge är billigare på friluftutrustning och där är allt vanligtvis 20-30% dyrare (förutom mesost då). Kan det bero på friluftsliv är lite snobbigt i Sverige?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.