Gissa positionen världen

Denna bild anknyter på sätt och vis till den förra - platsen har ingått i samma hellenska kultursfär, vilket ännu märks i både landskapet och byggnaderna.
(och ja, det ligger snö på taken :) )
 
Hmm, känns som dags för några ledtrådar.
  • Platsen är som sagt starkt präglad av den hellenska kulturen. En av städerna i området hette då Neapolis, vilket fortfarande anas i dess moderna namn.
  • Staden på bilden är dock betydligt äldre än så - den hör faktiskt till de äldsta ännu bebodda på jorden.
  • Snön är inte ovanlig, men det beror mer på höjden över havet (1000+ m ö h), än på breddgraden.
Anm. till @admin: varför ligger denna tråd i "Fjällvandring"???
 
Senast ändrad:
Om man läser mitt första inlägg så tycker jag tråden kan ligga i fjällvandring. Mitt mål var inte en tråd om byar och borgar.
 

lipfip

Forumvärd
Hmm, känns som dags för några ledtrådar.
  • Platsen är som sagt starkt präglad av den hellenska kulturen. En av städerna i området hette då Neapolis, vilket fortfarande anas i dess moderna namn.
  • Staden på bilden är dock betydligt äldre än så - den hör faktiskt till de äldsta ännu bebodda på jorden.
  • Snön är inte ovanlig, men det beror mer på höjden över havet (1000+ m ö h), än på breddgraden.
Om man läser mitt första inlägg så tycker jag tråden kan ligga i fjällvandring. Mitt mål var inte en tråd om byar och borgar.

Tycker att det blir bra med "Allmänt om Friluftsliv". Måste väl inte nödvändigtvis vara fjäll, eller?

Och så gissar Zypern, kanske Pafos.
 
lipfip - inte Cypern, men vi rör oss åt rätt håll, dvs österut. Efter Cypern får man dock svänga mer mot syd-sydost :). Staden ligger inte på någon ö.

Fredrik, förlåt. Jag är ju lite yrkesskadad, med mest byggda miljöer i mitt bildarkiv. Men här finns många, långa, fantastiskt vackra vandringar, bland både böljande kullar och högre berg. Med uråldriga städer och frodiga odlingslandskap såväl som vilda klippor och tuffa halvöknar.

Också fjällen är ju ett gammalt kulturlandskap, och det är dessa möten och samspel mellan människa och natur jag brukar finna mest fascinerande, när jag långlufsar.
 
Nej, men ännu närmare dit är till Amman. Jerusalem är gammalt, men den staden faktiskt ännu äldre, vad vi vet.

Byggnaden som enligt traditionen ska rymma den gamla patriarkens, hans frus och några av deras söners (med resp. familj) grav är än i dag en helig plats för två av områdets tre religioner.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.