Gissa position

Ingen säger något så jag får väl ge min gissning. Jag har fina bilder från när jag besökte Jättegrytorna utanför Kebnekaise. De liknar de. Sen ser jag också likheten av Skarjas kanjoner. Men det är väl en kanjon?
Under betänketiden kom Chrilles svar innan jag kunde formulera mitt. Jag håller med om likheterna med Skarjas/Smajlajokkens kanjon.

Jättegrytorna är närmare än Skárjá, men det är inte direkt nära. Området här är inte skyddat och alldeles i närheten passerar en led.
 
Berget heter Miesák så du är vid Bieggaluoppal skulle jag säga... :)
Nu kom vi slutligen ända fram. Forsen i startbilden är belägen mellan Áhpparjávri och Bieggaluoppal (biegga = "vind"). Här fanns förr i tiden ett rastskydd, men det har sedermera brunnit ner och mig veterligen inte återuppbyggts.

 
Trodde nog någon skulle ta det på bilden i fredags mot andra hållet, då nog halva Utsidan sett det berget (Adnetjårro) när man traskat kungsleden mellan Alesjaure och Abisko, väldigt fotograferad vy, men från fel håll nu vilket ställer till det, inte så många som sett det från den vinkeln.

Kul att få deltaga i denna intressanta tråd, jag har ingen lämplig bild själv dock, så lämnar det öppet för någon annan!:)
 
För ordningens skull ska det sägas att bilden från den 3/5 (inlägg #18478) inte föreställer Ádnji, utan den nordliga utlöparen av Godučohkka; Ádnjis långa rygg kan man däremot se i bakgrunden i bilden från den 1/5 (inlägg #18477). Här är en bild på samma formation från lite längre håll, där Godučohkkas huvudtopp tydligt framträder bakom till vänster:

gp255e.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.