Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn?

Hej,
Jag och min vän var ute i helgen och det regnade länge och mycket på oss. VI har båda Tierra gore-tex paclight shell jackor och jag har även byxorna. Det är första gången vi var ute i RIKTIG regnväder med dessa jackor och blev lite fundersam. Båda jackorna var blöta på insidan efter 3 timmars regn. på kvällen torkade jag jackan på insidan men när jag tog av den senare så var fleecen fuktig på utsidan. Även mina byxor var våta på några ställen efter turen (knä och vid fickorna på framsidan).

Jag undrar nu om det bruka vara så?

Det är min tredje jacka som jag har köpt för att få en bra regnjacka. tidigare har jag en fjällräven jacka som är helt kass när det regnar och en helly hansen shell jacka som tyvärr tar upp vattnet genom fodret.
/Ulla
 
Fysisk aktivitet

Hej,
Jag och min vän var ute i helgen och det regnade länge och mycket på oss. VI har båda Tierra gore-tex paclight shell jackor och jag har även byxorna. Det är första gången vi var ute i RIKTIG regnväder med dessa jackor och blev lite fundersam. Båda jackorna var blöta på insidan efter 3 timmars regn. på kvällen torkade jag jackan på insidan men när jag tog av den senare så var fleecen fuktig på utsidan. Även mina byxor var våta på några ställen efter turen (knä och vid fickorna på framsidan).

Jag undrar nu om det bruka vara så?

Det är min tredje jacka som jag har köpt för att få en bra regnjacka. tidigare har jag en fjällräven jacka som är helt kass när det regnar och en helly hansen shell jacka som tyvärr tar upp vattnet genom fodret.
/Ulla

Alla Tex-material, vill jag påstå, är för täta för att ha på sig om man kör någon fysisk aktivitet samtidigt som det är fuktigt ute.
Det man oftast får då är kondens som inte materialet klarar av att transportera ut.
Samma problem kan uppstå om man blir kall, och det är kallt ute... då blir temp-skilnaden för liten för att materialet skall kunna transportera bort fukten.
(fast om det händer bör man söka skydd och värme)

Du får se till att röra på dig mindre när det är kass väder, eller ta att du blir lite fuktig.
Ventilering av kläderna är förståss viktig.

Nu tänker du kanske, att Tex materialet köpte du för att slippa bry dig om sånt... Tyvärr funkar det inte så.

Min erfarenhet är att jag hellre har helt täta regnkläder, eller inga alls och faktist tar att jag blir blöt. Tex har jag bara på vintern då det är min 2 lager mellan kropp och material, annars tycker jag inte att det funkar.

andra utsidanianer har kanske andra erfarenheter än jag (är ganska varm och svettas snabbt och ymnigt)

BZ
 
Mex-tex är bra vid lågaktivitet, men då fungerar PU och galon väl så bra........
Vid alla former av medel till högaktivitet behövs porösare ytterlager, som tex 50/50 eller bättre.
Vindblusar och riktiga anorakar brukar vara byggda på dylikt vis.
Det är inte ovanligt att fukten på insidan av mex-tex tas för läckage när det snarare är frågan om lagring av svett. Vintertid brukar den frysa till is och effektivt förhindra vidare fuktutvandring.
M a o det är dax att komplettera utrustningen......;-)
 
Hm, jag har köpt två vandringsjackor i lopp av ett halvt år så det blir ingen ny på ett tag. Men jag vill gärna röra på mig även om det regnar.

Jackan verka alltså ok så jag får anpassa mig efter den

Jag funderar på
1:eek:m det är bättre att jag använda mig av H/H jackan med ett innerfoder (som är som ett nät). Vi vandring i februari blev fodret blött men torkade mycket bättre än Tierras jacka.

2. använda tierra jackan och har en extra fleece som helt enkel få bli blött när jag är ute.
 
Använd dig av jackor med mycket ventilationsmöjligheter. Långa dragkedjor under armarna och bak på armarna så att fukten ventileras ut där.
 
Jag tror det handlar mycket om förväntningar över vad plaggen klarar. Jag har en OR mentor jacket i gore pro shell och ett par Tierra paclitebrallor. Tycker båda fungerar mycket bra. OR-jackan kan jag öppna upp helt i sidorna vid behov och brallorna har 3/4 långa dragkedjor som man kan öppna upp och ventilera med.

Men går man i regn med ett regntätt plagg så blir man alltid fuktig, det får man räkna med men hellre fuktig och varm än blöt och kall. Jag brukar dessutom oftast bara ha en tunn underställströja i ull under som torkar snabbt på kroppen när man är framme. Att anpassa klädseln under är viktigt, man behöver ju i princip aldrig ha en fleece under jackan om det inte är en väldigt lätt promenad på vintern.
 
ja precis jag hade 2 tunna underställ tröjor på mig. Och när vi var framme tog jag fleecen under som då blev blött trots att jag hade torkat av den innefrån.

(förresten så blev allt i fickorna genomblött. Men kompis som hade inget i fickan hade två rejäla vattenpölar i sina.)

Men jag hade nog ganska höga förväntningar :-/
 
jag tänkte när ni är ute och vandra. Som i lördags så var det ju verkligen inte lite regn. En sån regn under 2-3 dagar av en 5 dagars hike - vad gör ni?
 
jag tänkte när ni är ute och vandra. Som i lördags så var det ju verkligen inte lite regn. En sån regn under 2-3 dagar av en 5 dagars hike - vad gör ni?

Just i lördags fick jag stå ute i mitt tierra-ställ hela dagen vilket inte var jättekul... (men torr var jag ;)) Annars när jag är ute under längre tid brukar jag ta det lungt så jag inte svettas och även ha dragkedjorna öppna när det bara duggar lite. När jag är utom räckhåll för regnet tar jag av mig plagget eller knäpper upp det helt. Dragkedjorna hjälper mycket för att undvika blöt insida!

För övrigt har jag upptäckt att det som ofta gör mig blöt är att vatten rinner in genom ärmarna vid handlederna (blir lätt så när man utför något sorts arbete med händerna).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
pialia Base layer fråga! Kläder 13
majjen Käng-fråga Kläder 3
Urban W fråga om skidpjäxor Kläder 0
kallekaka 2in1-fråga! "Jacksystem" och skav i Lundhags Kläder 4
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
gro Kort fråga om tull på kläder. Kläder 3
Tranan Vibramsulor? *fullständig oväsentlig fråga* Kläder 7
Mr Doderhult fråga om vattentäthet. Kläder 1
Jönsson72 Fråga om Jacka Haglöfs Rando Q Kläder 1
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
Öhrn G-TEX fråga. Kläder 3
Gore-Tex fråga... Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.