Crispi Ranger

Det här var en sympatisk liten känga jag provar i två olika storlekar, Crispi Ranger.

20220610_191657.jpg

20220610_191821.jpg


Lätt och smidig, med en fotnära passform och tåvickningsutrymme, trots Kalle Anka-fötter.

Jag har stuckit ner fötterna i Crispi Titan också, och de liknar varandra men Ranger ska ha lite grövre läder. Känns robustare, men fortfarande smidig. Något annat än "storstövlarna" Dovre Extreme, särskilt i skaftet. Bra stöd tycker jag, men inte så klumpigt skaft.

20220610_191744.jpg


Nu mina frågetecken.

  • Det ska vara GoreTex till 22 cm, det är ju bra. Men i översta sektionen på baksidan plus i mittbiten av den näst översta sektionen, samt från första haken på vristen, är det inte läder i skalet, utan någon sorts syntettyg. Vaxar man det? Sprayar man det? (Svårt ha med och förbättra under vandringen om det ska sprayas.) Hur vattentätt blir det i jämförelse med vaxat läder? Goretexskikt i all ära, men man vill ju inte gå omkring med blött, kallt yttertyg som suger åt sig vatten - vilket lär dränka foder och allt innan det når membranet? Det lär rinna ner invändigt och fukta fodret i hela kängan. Eller? Någon som har erfarenhet av Ranger eller Titan, som vet? (Samma tyg)
  • De mjuka delarna i plösen är något mjukare läder än vad det brukar vara på kängor, känns typ som mocka. Det lär man kunna vaxa?
20220610_192158.jpg

20220610_191914.jpg


  • Skokartongstexten "exponera inte för solljus". Eh??! :ROFLMAO: Jag har verkligen inte erfarenhet av att Crispi skulle göra oanvändbara kängor, men det här låter ju konstigt. :unsure:

    20220610_191834.jpg


  • Är detta en känga som man går ut lite med tiden, eller drar den ihop sig?

Mycket sköna i alla fall. Sulan är vridstyv och bra, men med mer tåböj än en klassisk hård vandringskänga. Kan funka för mig, förutsatt att utsidan kan impregneras så det håller någorlunda ok i en vecka, om inte tyget är vaxbart då..?
 
Senast ändrad:
Jag tipsar om Varustelekas samarbete-med-Alpina-känga som heter … Recon eller något sådant. Bara läder, men kraftigt sådant. Frugan påstår att hennes håller tätt och jag är mycket sugen på att köpa ett par själv. Alpina gör generellt bra grejer och tillverkas i Europa (Slovenien).

Om sulan är lagom styv för dina behov vet jag förstås inte, men att de är bara läder gör dem lättskötta.
 
Ok, nu gällde frågorna den här kängan specifikt, inga andra är aktuella. :)

Det är väldigt begränsat vilka märken jag kan ha. Jörn, Crispi och Meindl Wide funkar, inget annat. Den här känns som ett alternativ till Jörnkängorna, lika lätta.
 
Det kan ju kännas lite lurigt med tyg på skaftet, men å andra sidan, när och hur ofta exponerar man skaftens överdel för väta? Möjligen vid grundare vad. Jag har för egen del byxorna utanpå kängskaftet och blöter därför inte ner skaftet speciellt mycket om jag går i fuktigt vegetation.
 
Det kan ju kännas lite lurigt med tyg på skaftet, men å andra sidan, när och hur ofta exponerar man skaftens överdel för väta? Möjligen vid grundare vad. Jag har för egen del byxorna utanpå kängskaftet och blöter därför inte ner skaftet speciellt mycket om jag går i fuktigt vegetation.
Jag tänker också så... I fuktig vegetation är det dessutom förmodligen skalbyxor som täcker kängskaften.

Kängskaften sticker mest fram om det är torrt. Risken för rivskador finns då? (Å andra sidan, jag har alltid tagit för givet att man måste ha rivstarka, jättetunga, grova friluftsbyxor, men jag tog mig hel genom Rapadalens videsnår i lättviktsstretchbyxor. Forceringen gav mig blåmärken på benen så jag såg ut som en tiger, men tyget höll.)

Lätta vad i kängorna då, men det rör ju sig om någon minut max.

Största risken att impregneringen inte ska orka är helt klart vid långvarig väta, som när man går mycket i myrar. Jag mäter 15-16 cm till höjden där tygparti börjar. På gränsen kanske. Vi får väl se. Nu har jag rivit prislappen och klippt gräs i dem i alla fall. :D

Dessa kommer behöva gås in, på ett sätt som mer fodrade goretexkängor inte kräver. De har ju tight passform men är bara lätt fodrade.
 
Senast ändrad:
P7161487.JPG

Inte så nya längre! :D

Kan ju återrapportera om de här kängorna att jag är mycket nöjd! 7 dagars Sarekvandring i precis alla tänkbara terränger, nästan. :) Jag har nog aldrig haft så icke-ont i fötterna, så MIG passar de i alla fall.

Sulan är styv i bemärkelsen vridstyv precis som en vandringskänga ska vara. Ruskigt stabil. Men fortfarande tillräckligt mjuk i bemärkelsen stötdämpande. Det bästa är att trots den stabila sulan så hade jag fantastisk kontakt med underlaget eftersom sulan inte är så himla tjock, till skillnad från traditionella vandringskängor där det känns som att gå i platåskor. Jag har aldrig känt mig så trygg i stenskravel tror jag. Jag kunde känna var jag satte fötterna. Greppet klanderfritt. Blöt stenhäll, lera, stenskravel, vatten, snö, gräs, branter... Pålitligt.

Rejäl känga med lagom stöd kring vristen. Perfekt passform för mig med breda fötter fram. Jag kompletterade med en bra sula. Inte lika fodrad som vanliga goretexkängor. Känns lite mer slimmad, lite mer som en skalkänga så sett. Jag kände aldrig av att det blev sådär tokvarmt. Fick bara fördelarna av att de är vattentäta.

De säljs som jaktkängor och lovas vara "tysta". Och ja... jag fick se björn. Om det är kängornas förtjänst låter jag vara osagt. :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.