Columbia säljer som smör i de flesta europeiska länder, ungefär av samma anledning som H&M, Zara och andra klädkedjor exempelvis sáljer som smör de med. Outdoor-utrustning med OK design, med en för mànga tillräcklig kvalitet och teknisk nivâ och detta till ett relativt lâgt pris. Och sedan en oerhörd massa reklam och effektiv logistik införsáljning/mass-tillverkning/ut-i-butik ---> ett márke man ser "överallt".
Köpare är framför allt de som vill ha nâgot för att vistas i skog och mark med, som inte har super-koll (som pryl-galningarna här, t.ex), och som tycker att Columbias grejer verkar häftiga, bra, snygga, prisvärda etc, samt att de har hört talas om märket. Inte de allra häftigaste och hippaste snubbarna med andra ord, utan mer ett lyxigt märke för "sunday drivers" samt för folk som gillar att ha friluftskläder till vardags. Âtmindstonde är detta fallet i Spanien.
Columbia har ju nu dock köpt Mountain Hardware för att med det varu-márket kunna delta i det övre segmentet. Varumárket Columbia fàr vál i sig anses ligga i medium-segmentet.
De har en i lángden mycket irriterande besserwisser-madamme vid namn Mama Boyle (eller nâgot liknande) som förekommer i samtliga Columbias annonser, urhasplande sig den ena floskeln efter den andra.. Det pàstàs att hon ár en av företagets ledande figurer, vet ej om detta ár sant eller bara en reklam-gimmick. Hur som helst har hon lyckats fà mig att tycka illa om varumärket, varför de borde sluta med henne som stándigt förekommande tjat-moster!
Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-11-15 kl 16:55]