Columbia?

Var inne och tittade på lite softshell jackor igår och såg då bl.a. att Columbia hade gjort en. När jag kände på den så verkade den helt ok, men när jag såg prislappen blev jag lite misstänksam, 1200 kostade den. När jag kom hem så kollade jag på deras sida, där påstås det att den är sydd i Schoeller Dryskin.

Nu till själva frågan; Då jag inte har någon egen erfarenhet av Columbias grejer undrar jag om de är värda sitt pris?

För 1200 för en Schoellerjacka tyckte i alla fall jag verkade otroligt billigt.

/Martin
 
Har också funderat över att köpa en del saker av detta märke. Jag blev som du också förvånad över priserna. Jag tänkte köpa en fleece-jacka. Den kostade 500 kr. Jag tyckte att det var otroligt billigt, så jag struntade i att köpa eftersom jag var osäker på kvalitén. Jag resonerade som så att jag hellre lägger till några hundralappar och köper från ett märke jag kan lita på.

Men, Columbia annonserar en hel del i utemagasinet, så man får ju en känsla av att det är ett bra företag som satsar. Men men, ingen som har erfarenhet från detta?

Mvh
A.S
 
Columbia säljer som smör i de flesta europeiska länder, ungefär av samma anledning som H&M, Zara och andra klädkedjor exempelvis sáljer som smör de med. Outdoor-utrustning med OK design, med en för mànga tillräcklig kvalitet och teknisk nivâ och detta till ett relativt lâgt pris. Och sedan en oerhörd massa reklam och effektiv logistik införsáljning/mass-tillverkning/ut-i-butik ---> ett márke man ser "överallt".

Köpare är framför allt de som vill ha nâgot för att vistas i skog och mark med, som inte har super-koll (som pryl-galningarna här, t.ex), och som tycker att Columbias grejer verkar häftiga, bra, snygga, prisvärda etc, samt att de har hört talas om märket. Inte de allra häftigaste och hippaste snubbarna med andra ord, utan mer ett lyxigt märke för "sunday drivers" samt för folk som gillar att ha friluftskläder till vardags. Âtmindstonde är detta fallet i Spanien.

Columbia har ju nu dock köpt Mountain Hardware för att med det varu-márket kunna delta i det övre segmentet. Varumárket Columbia fàr vál i sig anses ligga i medium-segmentet.

De har en i lángden mycket irriterande besserwisser-madamme vid namn Mama Boyle (eller nâgot liknande) som förekommer i samtliga Columbias annonser, urhasplande sig den ena floskeln efter den andra.. Det pàstàs att hon ár en av företagets ledande figurer, vet ej om detta ár sant eller bara en reklam-gimmick. Hur som helst har hon lyckats fà mig att tycka illa om varumärket, varför de borde sluta med henne som stándigt förekommande tjat-moster!


Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-11-15 kl 16:55]
 
Columbia

(Och jag som tyckte att tant Boyle var riktigt frän..!) Columbia är vad jag förstått ett riktigt "allemansmärke", ungefär som svenska Everest. Columbia återfinns på hos de stora kedjorna och nätbutikerna såsom REI och EMS.Har dock ingen egen erfarenhet av C.
 
Columbia duger!!

Jag har både byxor och jacka avsedda för skidåkning från Columbia vilka jag använt under 3-4 år och som jag är helnöjd med. Med priset i åtanke och mina erfarenheter från Gore tex tycker jag att Columbia är ett alldeles fantastiskt alternativ. I alla fall för normal utförsåkning. Omnitech har enligt mig full tillräckliga andnings egenskaper. Varumärket är väl inte så laddat och jag håller med om att det ska gruperas in tillsammans med Everest.

Softshell för 1200 låter intressant.
 
ä
Har under tiden fàtt bekräftat att Mother (Gertrud)Boyle verkligen är Styrelseordförande och matriark i företaget, samt dotter till den gentleman som grundade företaget 1938. Sonen Tim Boyle är VD.

Den flerfaldigt belönade reklamkampanjen där den bistra Mother Boyle kommer med sura komentarer drogs igâng redan pà 80-talet, sà det ár vál kanske inte sà konstigt om man börjar tröttna pà gamla Gertrud!?

Slutligen âter bekräfta att det rör sig om ett mellanpris-märke med stor accept hos "vanligt folk", och mindre accept bland den mer kräsne prylgalningen med högt ställda krav pà teknik, funktion och kvalitet.

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Den flerfaldigt belönade reklamkampanjen där den bistra Mother Boyle kommer med sura komentarer drogs igâng redan pà 80-talet, sà det ár vál kanske inte sà konstigt om man börjar tröttna pà gamla Gertrud!?

Jag tycker att det är ganska uppfriskande med kampanjer med en gammal tant som sitter och bestämmer hur firmans grejer ska vara. I alla fall jämfört med svensk standardkampanj som försöker lura oss att alla produkter uppfinns av Ola Skinnarmo när han kämpar mot stormen vid isberg på sydpolen.

Men båda bilderna är nog lika falska.
Grejerna tas fram av gubbar med kontorsarsle för 20-åringar med datorspelsfetma.
(för säkerhets skull kan jag tillägga att jag räknar mig själv båda grupperna. Förutom fetman.)

Hur som helst, för mig är Columbia ett ganska blekt och intetsägande varumärke för "resekläder". Beige kombibrallor av bomull, liksom.
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-19 kl 13:42]
 
columbia

På den nordamerikanska kontinenten är det vanligt att vinterskor/kängor har en gummidel nedanför skaft. Om jag inte minns fel, så har jag förstått när jag läst amerikanska friluftstidningar att Columbias sådana vinterdojjor är av yppersta kvalitet, för de har fått fina betyg i s k reviews.

"...and they wonder why we´re not fashion in Paris". President Boyle?
 
[/QUOTE]Hur som helst, för mig är Columbia ett ganska blekt och intetsägande varumärke för "resekläder". Beige kombibrallor av bomull, liksom.
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-19 kl 13:42] [/QUOTE]

Beror nog mycket på att de sortiment som finns i Sverige vanligtvis är av den sorten. Kolla in Columbia butiken i Val D´Isere (om den finns kvar) till exempel, skickar ut något annorlund signaler än Stadiums fattiga sortiment av nämnda märke. Men sen ska vi ju helst ha Gore tex för att kunna ta oss till jobbet i solsken så det är ju inte konstigt att Columbia kämpar lite i motvind och uppförsbacke.
 
sjom; sa:
Men sen ska vi ju helst ha Gore tex för att kunna ta oss till jobbet i solsken så det är ju inte konstigt att Columbia kämpar lite i motvind och uppförsbacke.

Med tanke på klimatet här är det nog inget dumt val -risken finns att det spöregnar när man ska hem :)

Jag tror att Columbias "motvind" snarare beror på
-Att man inte valt att marknadsföra sig offensivt.
-Att man inte har produkter som är tillräckligt spännande för att konkurrera med de inhemska eller kända märkena.
-Att man har produkter i ett segment som konkurrerar med de stora kedjornas egna märken.
 
Columbia mâ kämpa i motvind i Sverige (om detta vet jag intet), men pâ de stora marknaderna gàr det som sagt som smör.. dock som sagt, i mellan-segmentet. Detta är ju kanske inte ett särskilt spánnande segment, men det är dár som volymerna ligger om man har rátt pris, rätt design, rátt distribution och rätt marknadsföring/exponering.

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DJ Columbia skaljacka Kläder 0
Skeebum Columbia ÅF Kläder 4
Isbjörn o Vädur Columbia skalplagg nåt att ha??? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.