Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur.

Hejsan. Ska på en 3 veckors tur i mitten på juli och vandra från treriksröset till kiruna.
Jag är dock en smula osäker på vad jag behöver i klädväg.
Jag hade väl tänkt mig:
1 Regn/vindtät goretex jacka (Ej inhandlat än och tar gärna emot tips)
1 Regn/vindtät goretex byxa (Ej inhandlat än och tar gärna emot tips)
1 Underställ i ull
3 par tunna boxershorts i ull
3 par tunna strumpor i ull
2 par tjockare strumpor i ull
1 Tjock fleecejacka/grov ulltröja
1 par välingådda Lundhags park kängor
1 par lätta gympaskor att ha vid tältet.
1 flanellskjorta
1 par handskar
1 mössa att värma mig när jag sover eller känner mig frusen
1 hatt för att skydda mot solen samt de värsta myggen samt regn.
1 rejäl skarf/halsduk som får agera både värmare och handduk
Har jag missat något eller finns det något jag ska tänka på?
Tacksam för alla tips jag kan få då detta är min första längre ensamtur.
Mvh Jonathan
 
Ett underställ till. Även om ull värmer också när det är blött så är det roligare att kunna byta till ett osvettigt underställ när man ska sova (och skölja det gamla).

Kanske lätta sandaler istället för gympaskor. Blöta gympaskor är inte så kul att gå runt i.
 
Ett underställ till. Även om ull värmer också när det är blött så är det roligare att kunna byta till ett osvettigt underställ när man ska sova (och skölja det gamla).

Kanske lätta sandaler istället för gympaskor. Blöta gympaskor är inte så kul att gå runt i.

Detta noterat. Säger sig självt egentligen. Spelar det någon roll om det är ett tunnt eller tjockt ställ?
 
Förutom 2 ullunderställ som ovan minska fillingar till 2, skölj upp, byt bomullsskjorta till en minst 50/50 eller hellre 65/35 tunn tätvävd. Addera en vindblus. Glöm inte karta, kompass, lupp, papper, penna och ha en
god tur
 
vad andra noterat redan +:
- byt till lättviktregnställ istället för tungt skrymmande GTX
- välj typ foppatofflor (med hälrem) som lägerskor istället för tunga gympaskor. Fungerar även till ev vad och väger nästan inget. Välj foppaplagiat som inte har vetilationshål framtill så slipper du bli blöt av fuktigt gräs:)
- keps istället för hatt, skärmen ger bra regnskygg ihop med regnjackans huva. Välj "myggtätt" material
 
Senast ändrad:
Förutom 2 ullunderställ som ovan minska fillingar till 2, skölj upp, byt bomullsskjorta till en minst 50/50 eller hellre 65/35 tunn tätvävd. Addera en vindblus. Glöm inte karta, kompass, lupp, papper, penna och ha en
god tur

Okej, någon form av vindtät skjorta med låg bomullshalt helt enkelt. Varför behövs en vindblus, jackan är ju redan vindtät? Tack för tipsen :)
 
Okej, någon form av vindtät skjorta med låg bomullshalt helt enkelt. Varför behövs en vindblus, jackan är ju redan vindtät? Tack för tipsen :)

Inga membran plagg (typ GTX) fungerar att vandra i, helt enkelt för tätt. Därför bättre med lättviktregnställ när det regnar och vindtätt bom/poly plagg annars
 
Inga membran plagg (typ GTX) fungerar att vandra i, helt enkelt för tätt. Därför bättre med lättviktregnställ när det regnar och vindtätt bom/poly plagg annars
Jag har alltid använt en goretexjacka, men det beror på mest att det är samma jacka som jag använder hemma både när det regnar och när det inte gör det. Så länge man kan har blixtlås på strategiska ställen så behöver man inte bli svettig. Problemet i fjällen är ju sällan att det är för varmt.
 
Listan liknar den jag hade förra året på en veckas fiske i fjällen. Då gick vi med ryggsäck första och sista dagen. Däremellan bara fiskekläder, dvs vadare osv.
Jag har ett par Haglöfs Vandra-byxor i Goretex. Väldigt lätta och jag märkte inte av att de skulle vara för täta på nåt vis under vandringen.
Underkroppen tycker inte jag är lika känslig för täta plagg som överkroppen.
Fördelen är att jag bara behöver ha ett par byxor med mig då.
Regnjackan/skaljackan jag har är en Haglöfs Lim. 300g. Inget foder som blir fuktigt om jag skulle svettas.
Polarfleece och ull under om det var kallt.
Jag hade bara t-shirt när vi vandrade. När regnet gick från dugg till ihållande åkte jackan på men eftersom den inte har nåt foder så gjorde det inget om det var blött både från svett och regn.
Det här funkar för mig.
 
Håller med smux om keps.
Ska du ha en huva på regnjackan så vill du använda den när det regnar. (Annars blir den full i vatten)
Då är hatten i vägen.
Hatt ser trevligt ut i allt utom regn då den är opraktisk med huva.
Bättre att få tätt i nacken/bakhuvudet.
 
En sak till...
Ditt värmeplagg, vanlig fleece värmer inte så bra som polartec fleece. Fleece (även polartec) är lätt. Ull är tungt.

Köper du nya plagg så testa dem ihop i rimligt kalla situationer så du vet gränserna för dina kläder.
 
(...) Jag har ett par Haglöfs Vandra-byxor i Goretex. Väldigt lätta och jag märkte inte av att de skulle vara för täta på nåt vis under vandringen.
Underkroppen tycker inte jag är lika känslig för täta plagg som överkroppen.
(...)
Jag har faktiskt precis motsatt erfarenhet - som det ånglok jag är klarar jag knappt gtx-plagg vid vandring, men det blir särskilt olidligt med just byxor - både vid ökad aktivitet och vid varmt väder. Sjöblött i ljumskarna och skrevet, med garanterade saltskav som följd. Jacka går ju i alla fall att öppna helt och "tvärvädra", plus att man brukar ha fler fuktfördelande lager innanför. Men det är svårare att gå med nerdragna brallor, och det finns inga vädringsluckor i grenen ;). Kanske en spännande uppgift för en kreativ kläddesigner?

Men det här verkar otroligt individuellt - vissa tycks ju klara sig hur bra som helst i tex-kläder, medan jag blir sjöblöt på nolltid av gummisulan i vanliga Converse- dojjor, om jag inte polstrar dem med yllefiltsula och dubbla sockor :(. Kanske det hel enkelt är så, att vi är födda med helt olika "grundomsättning" av vatten.

Kontentan av denna långa utläggning är att du borde prova, om du klarar att bara vara hänvisad till gtx-byxor i alla väder.


I övrigt håller jag med det redan sagda - trivs också bäst med den "tvådelade" modellen: luftiga ytterplagg (i mitt fall skjorta och "ökenbyxor", bägge i tunn men tätvävd poly/bomull), plus lättaste möjliga regnställ, som bara används när det verkligen regnar.

Håller också med om värdet av två underställ, gärna då lite olika tjocka, då kan man variera och kombinera på flera sätt. Skönt att byta om till ett torrt och hyfsat varmt sov-underställ, och man spar dessutom lite vikt på sovsäcken. Har själv Aklimas tunnaste plus den klassiska Ullfrotté, nu snart 30 år gammal, som sov- och förstärkningsställ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 25
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar