Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd)

Så långa som möjligt, så lätta som möjligt och någon typ av v- eller y-form. Aluminium funkar bra tycker jag.

Man får räta ut dem ibland. Har även haft runda pinnar, i L-form, då de haft bra spets...har fungerat bra.

Har haft små och korta titanpinnar, men de är så korta så de har jag inte längre.

Kortare pinnar än 17-18 cm vill jag inte ha.

Har ofta lagt stenar på pinnarna om det vankas vind.
 
Jag har med både långa och kortare runda pinnar, för Y- eller V-formade går inte att slå ner i stenigt/grovgrusigt underlag, och långa går inte att slå ner i hela deras längd utan får tvärstopp på större stenar/underliggande klippa. Men det finns olika starka alu-legeringar, titanpinnar, olika diametrar etc, så om det nu gjorts något bra test, skulle det ju vara intressant att få reda på utfallet. De har tydligen korat klara vinnare och förlorare.

Samma resonemang för Y- och V-pinnar för lösare mark. Samma pinnar funkar inte lika bra i sand som i lera.

Är det riktig naken klippterräng, har jag andra tricks än tältpinnar :)
 
Hej!
Har med stor framgång använt Terra Nova's Y peg i varierande underlag. I extremt hård mark kan man få "banka" lite. Men har hållt formen. Finns i två längder. Föredrar de längre. Kan hittas under listpris ibland.
Mvh
 
En idé är att slipa "kanten" där spetsen på Y peggar börjar smalna av. Bara lite, så det flyter på bättre. Dvs mer, lättare genomträngning i hård packad mark. Testa med en eller ett par till att börja med.
 
(Hillebergs) y-pinnar tycker jag, liksom andra här, fungerar bra sett till hållbarhet och dragmotstånd.
Men de har ett problem: Linor och öglor glider gärna av pinnarna eftersom det bara är en litet jack som håller fast. I synnerhet när det är lite växtlighet på marken som gör att dragriktningen blir mer uppåt sä länge linan inte är hårt spänd. Ett varv runt med linan alt ett lärkhuvud eller halvslag löser problemet, men då blir det å andra sidan lite jobbigare att spänna.
 
(Hillebergs) y-pinnar tycker jag, liksom andra här, fungerar bra sett till hållbarhet och dragmotstånd.
Men de har ett problem: Linor och öglor glider gärna av pinnarna eftersom det bara är en litet jack som håller fast. I synnerhet när det är lite växtlighet på marken som gör att dragriktningen blir mer uppåt sä länge linan inte är hårt spänd. Ett varv runt med linan alt ett lärkhuvud eller halvslag löser problemet, men då blir det å andra sidan lite jobbigare att spänna.
Tack, noterat just detta. Är det lite knepigt och stenigt, kan man inte alltid välja optimala fästvinklar. Går i o f s att hantera med "omvänd" linmontering i kombination med dina förslag. Sliter dock lite mer på linor och fästen vid tältet.

Sen ska väl erkännas att jag spanar efter något med snarlik formfaktor, men gärna lättare och billigare ;)
 
En liten minikarbin i snöröglan på pinnen fungerar ju också. Man behöver ju inte ha med sig en per pinne.
 
En liten minikarbin i snöröglan på pinnen fungerar ju också. Man behöver ju inte ha med sig en per pinne.
Precis vad jag gör vid behov ;)
Det finns ju även soft shackles, om man vill räkna gram. Känns faktiskt pålitligare är de små leksakskarbinerna.

Vore dock fortafarande intressant att komma åt den där undersökningen.
 
Har som sagt använt Hilleberg Y-peg under många år. Minsta varianten. Den är perfekt på tex campingplatser i Europa där det ofta är hård mark och man måste hamra ned den. Då funkar det inte med mjukare pinnar som böjer sig direkt.

Nackdelen är på mjukare mark, lera och vattensjukt, då tar den inte så bra eftersom den är smal. Ingen snötältpinne direkt. Man kan kanske ha med några bredare i reserv om man vill ? Eller leta stenar. Men det löser sig alltid ändå.

Oj vad nördigt det blev, som vanligt ! :)
 
Själv har jag med en "bukett" för olika sorters undrrlag: några med maximerad anliggningsyta (typ Y), några som är motsatsen (runda men spetsiga, långa och kraftiga), och några minimalistiska för inte så belastade och/eller vitala punkter (typ golvhörn).

Men är fortfarande nyfiken på vilka som testet korat till "vinnare" inom resp. kategori (och på vilka kriterier, i vilken sorts mark etc). Ingen som har inlogg till BPL?
 
Nu är väl detta något off topic, men ändå. Mjuk mark (skogen, stränder e t c) är ju lätt att hantera bara man har en kniv, en pinne och en sten. Jag brukar plocka en pinne i lagom storlek från marken, vässa änden och banka ner med stenen på de mest kritiska hållpunkterna, tex kortänden av tunneltält som håller hela tältet uppe. Brukar sitta oerhört bra tycker jag. Vill man stärka fästet ytterligare lägger man en sten som stöd för pinnen (någon man förstås kan göra med vanliga tältspikar också). Detta begränsas förstås av tillgången på pinnar, så i fjällen får man väl hitta andra lösningar.

Gör man så kanske det inte är lika viktigt att hitta de bästa tältspikarna för lösa mark utan kan fokusera jakten på optimala pinnar för fastare miljöer.
 
Nu är väl detta något off topic, men ändå. Mjuk mark (skogen, stränder e t c) är ju lätt att hantera bara man har en kniv, en pinne och en sten. Jag brukar plocka en pinne i lagom storlek från marken, vässa änden och banka ner med stenen på de mest kritiska hållpunkterna, tex kortänden av tunneltält som håller hela tältet uppe. Brukar sitta oerhört bra tycker jag. Vill man stärka fästet ytterligare lägger man en sten som stöd för pinnen (någon man förstås kan göra med vanliga tältspikar också). Detta begränsas förstås av tillgången på pinnar, så i fjällen får man väl hitta andra lösningar.

Gör man så kanske det inte är lika viktigt att hitta de bästa tältspikarna för lösa mark utan kan fokusera jakten på optimala pinnar för fastare miljöer.
Håller med om allt, men har inte tältat i "skogen" sen jag var Mulleledare ❤️ . Då gjorde vi mycket sådant, väldigt roligt för barnen att få känna sig påhittiga.

Där jag rör mig nu gäller snarare "andra lösningar", men visst är det lika kul att kila fast saker i klippsprickor ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
magnusdanielsson tältspik och parkas Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 80
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.