Angående märket Black diamond

Jag kommer fram mot sommaren göra en resa till alperna för bla en kurs i alpinklättring. Jag tittar mig nu runt en hel del efter utrustning som skulle vara passande för detta. Har nu kommit fram till att skaffa mig en lagom ryggsäck för toppturerna. Vad är värt att tänka på vid ett sådant inköp? Jag har kommit över en helschysst rabatt på märket Black Diamond är detta ett märke att föredra eller finns det andra bättre billigare osv att jämföra med? Alla svar är av intresse ;)
 
Modellen

är viktigare än märket är en gammal sanning som säkert gäller här också.

Vilken modell är det du funderar på, passar den din rygglängd och övriga personliga preferenser?

Thure
 
Predator hade jag tänkt mig. sitter schysst och verkar riktigt bra, men förutom rygglängd, vad bör en ryggsäck för dessa ändamål uppfylla? Och är Black diamond kvalité?
 
Alpin klättersäck

bör tåla slitage och sitta så att inte din klätterseles funktion försämras. Att åtminstone någon ficka kan nås utan att du behöver ta av säcken är ett plus. Vettig plats för hjälm (när du inte har den på huvudet) samt för stegjärn och isyxa och eventuellt för ett rep mm kan du behöva. Vattenpåse med drickaslang bör kunna användas.

De BD-grejor jag har efarenhet av har varit bra. Men jag har inte använt deras ryggsäckar.

Thure
 
BD = bra

Har en BD Revelation 45 som är mycket bra, både funktion och kvalitet. Sitter som en fläskläpp! Jätteskön på ryggen.

Fundera däremot på om du vill ha en säck med topplock eller annan stängningslösning.
Min och många andra BD-säckar har ju enbart blixtlås-stängning. Lite svårare att komprimera säcken om den inte är riktigt full, lite svårare att stänga säcken om den är riktigt full, för då är det ju blixtlåset som ska ta all kraft.

Så om blixtlåset pajar kan man inte stänga säcken. Å andra sidan, ett spänne på en "vanlig" säck kan också gå sönder (vem har inte mosat spänne nån gång vid stängning av bagageluckan på bilen?) Men det är såklart ett kraftigt blixtlås, samt att man får tänka på vad/hur man packar. En topplockssäck har ju oftast snörlås som stänger säcken innan locket kommer på och låser, så det blir ju lite olika sätt att packa.

BD-säckar i allmänhet verkar ha tåliga material, oftast någon speciell "bra att ha"-funktion för den aktivitet den är konstruerad för, tycker jag.
 
Predator hade jag tänkt mig. sitter schysst och verkar riktigt bra, men förutom rygglängd, vad bör en ryggsäck för dessa ändamål uppfylla? Och är Black diamond kvalité?

Jag har en Predator från BD, använt den under scrambling i Kanada och runt Mont Blanc (vände pga storm).

Är ypperligt nöjd med den, bra passform, har provat att bära tungt och om du nu bär lätt eller lite så skalar du bara bort onödiga delar på den! Den har hållare för stegjärn på utsidan, bra för transport och enklet att få bort dem från andra ömtåliga saker. Bra fack samt öppning på sidan!

Kvalitetmässigt sätt upplever jag den som ett bra val - den är förstärkt och tål rätt mycket stryk. Nu har jag bara använt den under en säsong och kan alltså inte svara på långvarig flerårig användning! Men jag är supernöjd iallafall, även om jag kanske skulle säga att bärsystemet på min Arc'teryx ryggsäck är aningen vassare!

Köpte min i Calgary för 800 kronor på MEC!
 
Först vill jag säga att inte en enda av mina BD-klätterprylar har gjort mig besviken och ja jag har kittat upp mig rätt rejält på BD:s sortiment.

Min kravlista på alpinrygga:

- Lätt, typ 1 kg (ska ställas mot tålighet, så UL-säckar går bort)
- Storlek ca 40-50 liter, går med 35 ifall du inte tänkt ta med tält och sovsäck
- Gå att komprimera
- Ordentliga fästen för isyxor och ja det ska finnas fästen för två yxor
- Repfäste under topplocket
- Möjlighet för camelback, dock föredrar jag vanlig flaska så man har koll på hur mycket man druckit
- Ren på utsidan och insidan, dvs inte en massa remmar, stegjärnsfack etc
- Avtagbart höftbälte (så det inte är i vägen för ditt rack)
- Bra fäste att hänga upp ryggsäcken i
- Topplocket ska sitta "lågt", så du inte slår huvudet i det ifall du tittar uppåt, men andra ord ryggan ska vara gjort för klättring.
- Nät för hjälmen är bekvämt men inte nödvändigt.

Och naturligtvis ska den sitta perfekt på ryggen!

Vad ingen tillverkare mig veterligen har på sin rygga är fästen för stavar. Själv har jag en XMT 45 från Ferrino som jag är grymt nöjd med.
 
att köpa ryggsäck är lite som att köpa skor, gå till en butik och prova. be dem lägga i ett rep eller något så att du får känna hur den sitter på ryggen när den är lastad.

Personligen tycker jag att ju enklare ryggsäck desto bättre, speciellt om det är för klättring, speciella stegjärnsfack, isskruvfack, repspännen mm. tycker jag bara väger onödigt mycket. dessutom är det betydligt lättare att torka/hålla rent en ryggsäck som inte har en massa skrymslen där fukt/smuts sitter kvar.

Om det inte är så att du redan bestämt dig för att köpa en bdel ryggsäck kan jag varmt rekomendera Mammuts ryggsäckar. (Om jag skulle köpa en ny skulle jag även titta på exped Mountain Pro 40 som verkar uppfylla alla mina krav;)

Men som sagt, ryggsäck är ganska personligt och är något som man bör prova innan man köper...

lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.