Varför taktältstrend?

....

Jag kan hålla med om att bilturism inte riktigt ligger i linje med klimatkrisen. Å andra sidan kan man ju fråga sig om det finns någon "klimatsmart" semester. Cykelsemester, någon?

Cykelsemestrandet utmed leder ökar successivt i varje fall utmed Kattegattleden som jag ofta har utsikt över sommartid. Det passerar cyklister i alla åldrar med mer eller mindre packning. Nu i augusti var det företrädesvis tysktalande turister. Vissa tider på dagen passerar fler cyklister än bilister på den fina kustvägen söder om Falkenberg. Man kan utnyttja Öresundstågen för att cykla i medvind och ta tåget med cykeln tillbaka.

En del av samma trend som taktältningen?

Mycket tältande turister på campingarna i området men husbilar och husvagnar dominerar.

Finns också en trend med vandring med arrangemangspaket där packningen skickas mellan logimöjligheter utmed vandringsleden. https://vandra.se/ Jag har inte provat själv men har fått tipset via en kamrat.

Har också noterat att liknande paketresor med ledare finns för cykling utmed Kattegattleden.

Thure
 
Jag har sovit i bilen gång och det var en 240 för längesedan. Och det var inte inte speciellt bekvämt så det kommer inte bli någon mer övernattning i bilen.

Sambon har varit intresserad av en vanbil i några år som vi skulle successivt flytta till när ungarna har blivit tillräckligt stora och flyttat. Men ett taktält skulle vara smidigare än en vanbil, dock kan jag inte motivera mig att skaffa taktält.
 
Thule har ju kört hårt med reklam för taktält sedan förra hösten.
Bl a Volvohandlarna har ju marknadsfört deras tält ett tag.
Jag har ju ett antal vanliga tält och en "Plåtis"-husbil så taktält står inte på önskelistan, och med två halvstora hundar som inte ska / får ligga i buren i bilen längre stunder så går taktältet bort.
Men hade jag varit ensam och tourat runt med bilen så hade det nog varit en enkel lösning, dock då en där tältet fälls hop i en plastlåda typ skidbox.
Hur är motståndskraften mot rejält skitväder i ett sådant tält?
 
Verkar som att taktält inte är en helt ny företeelse.
Jag är själv lite sugen men har nog stannat vid ett beslut att inte köpa. Imte för att det inte verkar praktiskt. Mer för att det inte känns motiverat, sett till antalet användningar.
Screenshot_20230901-160021_Gallery.jpg
 
Vilken försäkring gäller om taktältet blir stulet eller vandaliserat? Gäller försäkringen överhuvudtaget? Har en kollega som har problem med detta.
 
Om någon klarar att montera det, tror du verkligen inte att någon orkar sno det?
Mycket pengar att tjäna på ett taktält.

Kan rättmätiga ägaren köra dit den med bil kan väl Kjell Kriminell köra därifrån med det - kanske inte direkt monterat på sitt tak, men på släp eller i skåpbil/lastbil.

Vet inte om taktält räknas som biltillbehör och detta bör nog vara och en kolla upp med sitt försäkringsbolag, även om vi såklart hoppas slippa de som inte kan skilja på mitt och någon annans tält.

Tyvärr finns en alltför stor marknad av stulna bildelar (rattar, framlampor, navigatorer/skärmar, fälgar mm) , både inrikes och utrikes. Bilbranchsens höga reservdelspriser eldar på detta. Allt som är dyrt och hyfsat lätt att stjäla kan tyvärr försvinna på fel håll. Lås och larm avskräcker och försvårar men ute i ödemarken men ägaren på avstånd jobbar ju tyvärr busen hyfsat ostört. Låt oss hoppas de inte hittar dit.

/Patrik
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.