Vandra- Skall köpa ryggsäck men vilken?

Hej, Behöver köpa en ny ryggsäck för mina dagsvandringar i Sverige och utomlands. Det är inga strapatser eller ultimata vandringar jag talar om. Men.....
i t ex medelhavsområde blir det varmt och tidvis mycket upp och ner och även större stigningar under kortare tid. Det handlar om 3-4 vandringar per år. Min erfarenhet är att jag klarar mig bra med ca 65 liter för en längre tur och då innehåller säcken inte mat. (Jag vet, 65 liter är stort för det här men jag har av olika skäl en del "måste" grejor med som inte väger mycket, men är mycket skrymmande och inte kan bantas bort även om jag förstår att det kan vara det första ni läsare tänker på.) Jag har inget behov av finesser. Viktigast är en säck som min tyvärr risiga rygg klarar. Att säcken klarar flygets hårda hantering hör till saken.
Jag: Man, 180cm, 83kg. Ryggsäck just nu: Karrimore Condor 65 liter, mod 80-tal, brukar väga ca 12-14 kg vid incheckning flyget.
Mvh ebh
 
Mitt val.

Jag tågluffade i drygt en månad för ett par år sedan och lärde mig en hel del av detta...
Ryggsäcken jag körde med var en Everest Classic 65. För detta ändamål dög den mer än utmärkt åt mig! Var ju lite tveksam över kvaliteten på säcken då den kostade endast 600:-.
Trodde att det inte skulle bli så mycket "knalla omkring" med packning. Vet än idag inte varför jag hade den bilden... Jag tror jag gick mer med packning än tåget fraktade den! ;)
Läxan var att som ensam hålla koll på packning hade jag föredragit en säck utan sidofickor, då dessa är svåra att hålla uppsikt över i tex spårvagnar, tunnelbanor, folkmassor mm.
Självklart tar man oftast av sig säcken vid sådana tillfällen alt. fixar ett lås till fickorna eller en typ av pacsafe till hela säcken.
Men angående storleken så funkade det utmärkt med 65 liter! Kom t om hem och packade upp saker som jag inte visste jag packat ner....!
Idag använder jag en Ferrino på 75 liter. Anledningen till den något större säcken är att jag växer. (På fel sätt!) Kläderna jag behöver ha med mig är större pga min ökande pondus (?). Är en välväxt pojk på dryga 100 kg och ca 188 cm, men tyvärr är mitt vikt/kraftförhållande rekorddåligt!

Till saken:

Min åsikt är att för sådana aktiviteter som du syftade på, så duger 65 liter OK. Med en större säck så ökar mitt lyxtänkande med typ:

- Nämen titta! Den får ju också plats! Vad bra! (NEJ).

Långt inlägg utan kött i. Men kör med en säck på 65 alt. 75, så tror jag du blir nöjd!
 
Volym och bra att ha

Ju volymmösare ryggsäck man har, ju tyngre blir den. Just nu med dina erfarenheter och dålig rygg har du ju utmärkta orsaker till att se på en mindre ryggsäck som följaktligen leder till mindre och lättare packning. (Samt givetvis alibi för detta.) På något sätt är det ju märkligt att vi behöver stora tunga packningar när man på många andra ställen klarar sig med mindre och lättare. Gör alla andra fel?
länken http://www.backpacking.net/gearpack-matrix.html kan måhända vara till viss inspiration.
Om bra att ha, trevligt men tyngande....

Go tur
 
ebh; sa:
Hej, Behöver köpa en ny ryggsäck för mina dagsvandringar i Sverige och utomlands. Det är inga strapatser eller ultimata vandringar jag talar om. Men.....
i t ex medelhavsområde blir det varmt och tidvis mycket upp och ner och även större stigningar under kortare tid. Det handlar om 3-4 vandringar per år. Min erfarenhet är att jag klarar mig bra med ca 65 liter för en längre tur och då innehåller säcken inte mat. (Jag vet, 65 liter är stort för det här men jag har av olika skäl en del "måste" grejor med som inte väger mycket, men är mycket skrymmande och inte kan bantas bort även om jag förstår att det kan vara det första ni läsare tänker på.) Jag har inget behov av finesser. Viktigast är en säck som min tyvärr risiga rygg klarar. Att säcken klarar flygets hårda hantering hör till saken.
Jag: Man, 180cm, 83kg. Ryggsäck just nu: Karrimore Condor 65 liter, mod 80-tal, brukar väga ca 12-14 kg vid incheckning flyget.
Mvh ebh

Vad släpar du med dig om du behöver en 65 l säck till dagsturer? Kan man minska på vikten (och volymen) så mycket att man inte ens behöver ett höftbälte så vinner man mycket i frihet.
 
KLAGER; sa:
ebh; sa:
Hej, Behöver köpa en ny ryggsäck för mina dagsvandringar i Sverige och utomlands. Det är inga strapatser eller ultimata vandringar jag talar om. Men.....
i t ex medelhavsområde blir det varmt och tidvis mycket upp och ner och även större stigningar under kortare tid. Det handlar om 3-4 vandringar per år. Min erfarenhet är att jag klarar mig bra med ca 65 liter för en längre tur och då innehåller säcken inte mat. (Jag vet, 65 liter är stort för det här men jag har av olika skäl en del "måste" grejor med som inte väger mycket, men är mycket skrymmande och inte kan bantas bort även om jag förstår att det kan vara det första ni läsare tänker på.) Jag har inget behov av finesser. Viktigast är en säck som min tyvärr risiga rygg klarar. Att säcken klarar flygets hårda hantering hör till saken.
Jag: Man, 180cm, 83kg. Ryggsäck just nu: Karrimore Condor 65 liter, mod 80-tal, brukar väga ca 12-14 kg vid incheckning flyget.
Mvh ebh

Vad släpar du med dig om du behöver en 65 l säck till dagsturer? Kan man minska på vikten (och volymen) så mycket att man inte ens behöver ett höftbälte så vinner man mycket i frihet.

Han skriver ju att han har grejjer han måste han ha med sig, han kanske inte vill säga vad det är för nåt? Det är väl bättre att tipsa om ryggsäckar än att påpeka att han borde banta sin packning, när han nu klart och tydligt säger att han vill ha sin packning som den är.

Ebh, hur mycket får ryggan kosta?
 
Aminida; sa:
KLAGER; sa:
ebh; sa:
Hej, Behöver köpa en ny ryggsäck för mina dagsvandringar i Sverige och utomlands. Det är inga strapatser eller ultimata vandringar jag talar om. Men.....
i t ex medelhavsområde blir det varmt och tidvis mycket upp och ner och även större stigningar under kortare tid. Det handlar om 3-4 vandringar per år. Min erfarenhet är att jag klarar mig bra med ca 65 liter för en längre tur och då innehåller säcken inte mat. (Jag vet, 65 liter är stort för det här men jag har av olika skäl en del "måste" grejor med som inte väger mycket, men är mycket skrymmande och inte kan bantas bort även om jag förstår att det kan vara det första ni läsare tänker på.) Jag har inget behov av finesser. Viktigast är en säck som min tyvärr risiga rygg klarar. Att säcken klarar flygets hårda hantering hör till saken.
Jag: Man, 180cm, 83kg. Ryggsäck just nu: Karrimore Condor 65 liter, mod 80-tal, brukar väga ca 12-14 kg vid incheckning flyget.
Mvh ebh

Vad släpar du med dig om du behöver en 65 l säck till dagsturer? Kan man minska på vikten (och volymen) så mycket att man inte ens behöver ett höftbälte så vinner man mycket i frihet.

Han skriver ju att han har grejjer han måste han ha med sig, han kanske inte vill säga vad det är för nåt? Det är väl bättre att tipsa om ryggsäckar än att påpeka att han borde banta sin packning, när han nu klart och tydligt säger att han vill ha sin packning som den är.

Ebh, hur mycket får ryggan kosta?
Tack för inlägg och synpunkter. Intressant!
Ryggan får kosta max ca 2000, gärna mindre. Jag kan tänka mig köpa beg också, bara det funkar med min rygg. Klargörande: Med dagturer menar jag inte att jag har samma bas, dvs jag utgår inte från samma plats varje dag. T ex har jag gått leden E4 på södra Kreta och då går man upp och ner mellan de orter som finns. Ofta stenigt och varmt. Men ruskigt kul. Mina extraprylar handlar om sånt jag vill göra på resp orter, undersökande, fridykgrejor behövs ibland, surfgrejor ibland osv. Behöver en del kul saker för att göra det, men de tar plats fast de kanske bara väger 2-3kg. Finns inte att hyra eller köpa på plats!
Ja, då vet ni lite mer. Tack och hej från
ebh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 64
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.