Sy vattentäta påsar till ryggsäcken

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att sy egna vattentäta packpåsar. De behöver vara lätta eftersom de ska ligga i ryggsäcken under fjällvandring. Jag har sytt vanliga packpåsar innan, men behöver flera vattentäta i olika storlekar (till sovsäckar och extrakläder mm) och de köpta blir för dyra. Några tips? Finns det en annan länk som jag inte har hittat?
 
Sök på Youtube, det finns massor där. Skulle inte bli förvånad om någon har lagt upp en film . Så g blana annat någon gube som hade filmer med "We don't sew, we make gear!". Good luck!
 
Sy i silokonimpregnerad nylon, samma som man använder till tältdukar, och impregnera sömmen med utspätt badrumssilikon. Lämpligt material finns bland annat på www.extremtextil.de, under "Coated fabrics".

(Eller så använder du helt vanliga plastkassar. Om de från Ica är för fula så kan man använda flashigare kassar från modebutiker...)
 
Plastpåsar fungerar fint. Det har jag använt i cykelväskor. I ryggsäcken har jag aldrig använt vattentäta påsar utan ett regnöverdrag över säcken. Det räcker om man inte plurrar med säcken.
 
Köp på rulle

Sopsäckar eller än starkare grå trädgårdsavfallssäckar gör innehållet i ryggsäcken t o m torrt efter ofrivilliga vad med bad.
 
Inte en lätt variant men lite idéer på lösning. http://www.kask.org.nz/drybags

Det finns multum med Dry Bags på eBay. Många kinesiska säljare skickar utan frakt. Jag har ett gäng dyra packpåsar och tycker inte att plastpåsar är lika funkis. Jag brukar ha en lite grövre för mat som jag kan ankra i vatten mellan stenar och med lina för att ha som"kylskåp" om luften är varm men vattnet kallt.
 
Jag sydde ett gang silnylon pasar till sommarens vandring och tatade sedan med utspadd silikon i sommarna. Det funkade men de blev inte 100% tata, dvs lite vatten kommer in i sjalva tyget nar man sliter lite pa det (typ 50g/m2 silnylon) och sommarna vart bara helt tata i borjan av vandringen. Sovsacken korde jag i en sea to summit PU/silnylon sack och den vart helt tat iom att sommarna ar tejpade. Kor med extra plastpase och se till att inte fa hal pa den sa funkar det nog.
 
Om det är billigt och lätt du behöver så tycker jag också att vanliga ICA-kassar motsv fungerar helt okej. Visst, de kommer att gå sönder om du inte är väldigt försiktig, men det går å andra sidan att packa med sig ett antal reservpåsar utan att det blir varken dyrt eller tungt.

Om du har en toppmatad ryggsäck utan bottenöppning kan det vara värt att fundera på en stor torrpåse också. Jag packade så tills jag skaffade ryggsäck med bottenöppning. Om man ser till att ha sånt som får bli blött i en eller två stora packpåsar ovanpå torrpåsen går det snabbt att lyfta ur det och komma åt det torra.

Ang att sy själv har jag inga tips, men håll oss gärna uppdaterade om hur det går.
 
Jag är också på gång att sy egna packpåsar. Visserligen inte så kallade dry bags med rullstängning, utan jag satsar på att sy packpåsar i silnylon och täta sömmarna. Mönstren kommer jag att rita utifrån mina fabrikssydda påsar.

Jag körde med plastpåsar under en veckovandring i somras. Det var billigt, men till slut var det hål i typ samtliga. Min packteknik är inte optimal och krängande, letande och tryckande har del i förstörelsen. Lättast att hitta, packa och dra fram var de enstaka packpåsarna (överblivna sovsäckspåsar) vi hade med. För de persedlar som inte får bli blöta har jag dry bags.

Jag tycker också att packpåsarna är tokdyra. De jag har kommer från fieldandtrek som har bra priser om man jämför med många andra butiker.
http://www.fieldandtrek.com/Products/Default.aspx?DescriptionFilter=pack liner
http://www.fieldandtrek.com/outdoor-equipment/rucksacks/pack-liners-and-rain-covers
Hur kvaliten är med deras Karrimor drybag vet jag inte...
annars önskar jag lycka till med syslöjden och om du kommer på några smarta lösningar tar jag gärna del av dem.
:)
/daniel
 
Sopsäckar eller än starkare grå trädgårdsavfallssäckar gör innehållet i ryggsäcken t o m torrt efter ofrivilliga vad med bad.

Detta har jag missat, sopsäckar som gör innehållet i ryggsäcken torrt, vill ha.


Enligt min erfarenhet så går plastkassar o sopsäckar bort. Lär inte komma i närheten av min ryggsäck och besudla denna. De går bara sönder, håller inte tätt och prasslar väldigt. Intressant att sy egna, de är ju onekligen dyra.
 
Om plastpåsen går sönder lätt så kan man ha den inuti en vanlig packpåse. Då får man alltså ett "vattentätt foder", som går att byta när det blir slitet.

Problemet är att tunna lätta vattentäta tyger är ömtåliga. Inte så att de går sönder, men de tappar vattentätheten ungefär lika lätt som en plastpåse. Så istället för att behöva sy nya packpåsar för varje vandring så byter man ut plastpåsen inuti bara.
 
Om plastpåsen går sönder lätt så kan man ha den inuti en vanlig packpåse. Då får man alltså ett "vattentätt foder", som går att byta när det blir slitet.

Problemet är att tunna lätta vattentäta tyger är ömtåliga. Inte så att de går sönder, men de tappar vattentätheten ungefär lika lätt som en plastpåse. Så istället för att behöva sy nya packpåsar för varje vandring så byter man ut plastpåsen inuti bara.


Hur menar du här. Om det du säger skulle stämma så skulle dagens tält ungefär hålla en natt på fjället...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
novas husse Vattentäta påsar Gör det själv 15
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vattentäta vantar Cuben 6 gram Gör det själv 14
mo9jan Vattentäta dragkedjor? Gör det själv 4
klinteberg Vård av vattentäta blixtlås Gör det själv 2
adventure_transport Vulka vattentäta, tåliga saker? Gör det själv 0
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.