KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ?

  • Trådstartare jnmi@hotmail.com (Jono)
  • Start datum
utanpå/innuti

Personligen föredrar jag att ha allt i säcken för att den sitter mycket bättre om den är väl packad. Om det regnar spänner jag fast tältet längst ned under säcken. Fördelarna tycker jag är att man kan packa allt inne i tältet i skydd av det för regnet. Anledningne att ha tältet nederst är att det sitter mycket bättre och att det blir stadigare på det sättet med en softpack i jämförelse med de gamla ramryggsäckarna. Incitamentet från förr med att få tyngpunkten närmare kroppen stämmer inte längre eftersom packningen kommer närmare kroppen och man inte längre behöver gå framåtlutad som en krökt märla.

Genom att testa och gå din egen väg snarare än den gamal vanliga "mainstreamen" som de flesta inte vet varför de följer kan man komma långt..:)


R
 
Under påskens skidtur, drygt 6 mil skidor med packning under 3 dagar..

Så kom jag och mitt sällksp fram till att det är väldigt smidigt att ha ett liggunderlag på utsidan, bakom sovsäcksfacket.

Fördelar: Lägger man sovsäcken på rygg (bäesystemet uppåt), så kommer nederdelen av säcken i skön sitthöjd!
Och itne att förglömma.. när kök och mat var utpackat under middagen, så kunde jag ha säcken stående, sittandes på liggunderlaget, och få ryggstöd i en bekväm vinkel efterssom säcken säckade ihop lite så jag lutade mot ryggplattan!
 
det som jag har utasnpå ær: yxa(isyxa), liggunderlag och fiskspø om det ær med och "wands" om det ær med. detta før att det antingen ær stort eller att jag inte vill riskera något av min andra utrusning skall skadas i sæcken.

annars har jag allt inne i sæcken før att det inte skal skramla eller før att jag inte vill tappa något.

jag kør oftast med en sæck på 70 - 80 liter på tælttur.næsta oavsett hur lång turen ær.
går jag från stuga till stuga (bemannad) så har jag en 55 liters før då slipper man ha med seg mat osv

robert
 
Jag vill också svara :)

Utanpå säcken sitter liggunderlaget (z-rest) samt tältstängerna fastspända längs ena sidan.

Liggunderlaget dels eftersom det är rätt otympligt, dels eftersom det är skönt att ha det så lättillgängligt vid rast.

Tältstängerna eftersom det är så mycklet lättare att packa ned resten av tältet i rygggsäcken (eller under locket om ryggsäcken är full eller tältet är blött) utan stänger.
 
Ett par skidor är ganska praktiska att vid behov spänna fast utanpå ryggan istället för att försöka få ner dem i säcken...
 
GustavOh; sa:
Jag vill också svara :)

Utanpå säcken sitter liggunderlaget (z-rest) samt tältstängerna fastspända längs ena sidan.
...
Tältstängerna eftersom det är så mycklet lättare att packa ned resten av tältet i rygggsäcken utan stänger.

Jag gör likadant med liggunderlag av cellplast, av samma skäl. Men tältstängerna ser jag ingen anledning att bängla fast på utsidan - det är ju bara att köra ner dem i ryggan närmast ryggen! Där finns det ofta en glipa, så det går till och med att få ner dem när ryggan är full.

Det är kanske en smaksak, men det passar mig bäst att ha en ren utsida, hellre än att spänna på en massa grunkor på kropp och rygga som om man vore soldat igen.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Men tältstängerna ser jag ingen anledning att bängla fast på utsidan - det är ju bara att köra ner dem i ryggan närmast ryggen!

Tycke, smak och vana givetvis. Samt olika ryggsäckar.
Men om jag ska efterkonstruera ett bra skäl för att ha tältstängerna utanpå, så är tältet det sista jag packar (i synnerhet i dåligt väder)
Är det busväder vill jag öppna ryggsäcken så lite som möjligt. Då är det smidigt att bara spänna fast tältet under locket och stängerna längs sidan. Öppnar jag för att trycka ned stängerna kommer jag ju få en massa onödiga gram vatten i packningen ;-)


Hmm, när jag tänker på det... tältstänger i kanaler på ryggsidan skulle väl kunna utgöra en bra uppstyvning av en ul-rygga? OK, man är beroende av att ha rätt tält med sig, dessutom ett med minst två stänger, så speciellt UL blir det nog inte hursom. Och säkert inte så bekvämt... Äsch.
[Ändrat av GustavOh 2007-04-13 kl 14:58]
 
Cellplast i säcken

Jag tilltalas av det estetiska med att ha en ren säck utan något utanpå, men samtidigt använder jag ett liggunderlag av cellplast och då vill jag inte ha det i säcken. Anledningen är att det inte väger något men ändå tar mycket plats. Då tycker jag att det blir svårt att fördela vikten. Ena sidan av säcken väger 0.5 kg medan andra delen innehåller allt som väger något. Det funkar inte för mig i alla fall.

Samtidigt skulle jag inte vilja ha tunga grejor utanpå säcken just på grund av viktfördelningen. För stora säckar spelar det kanske inte så stor roll eftersom de är så stabila (men varför hänga något utanpå om man har en stor säck), bara allt är väl fastspänt, men nu börjar min 45-literssesång och då märks det lite mer.

Min slutsats: skrymmande lätta grejor kan man ibland med fördel hänga utanpå säcken om de spänns fast ordentligt. Tunga grejor bör man vara lite mer försiktig med.
 
Jag fattar inte: vad är *nackdelen* med att hänga saker utanpå ryggan? Varför tvivlar folk?

Liggunderlag väger ingenting men tar mycket plats - bara fördelar med att ha dem utanpå. (Fjällvandring = ingen tät skog.)

I övrigt är väl tältet det som folk oftast har utanpå säcken. Det enda kritiska är ju att man bör placera tältet rätt för att få bra tyngdpunkt.

Helt generellt:

fördelar med utanpåplacering: snabb åtkomst, mindre säck

nackdelar: dålig viktfördelning, skramlande ljud

Om båda nackdelarna elimineras (som för liggunderlag) så är väl saken klar?
 
Tråden är sju år gammal, och den som startade tråden verkar inte finnas kvar. Om man inleder
med att idiotförklara
torde man inte vara särskilt intresserad av svar.
 
Det enda jag packat utanpå när det inte var mina nybörjarturer med 25 kilo packning där jag var tvungen att spänna på saker på utsidan av min 100 L Vulcan Cyclops, det är en gång när jag trodde det skulle börja regna och förberedde med att sätta regnkappan utanpå, så jag kom åt den snabbt. Jo, jag har tarpen på utsidan, liggunderlaget går numera in i min 60-liters för att fylla ut hålrummen.
 
GustavOh; sa:
Hmm, när jag tänker på det... tältstänger i kanaler på ryggsidan skulle väl kunna utgöra en bra uppstyvning av en ul-rygga?

Har testat hemma :)
Största problemet är att tältpinnarna är för korta, och alltså inte lyckas skapa en uppstyvning hela vägen från bälte till axelremmarnas infästning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.