Höga kusten leden

Jag planerar för en vandring i vår, undrar hur man tar sig till startplatsen när man kommer med tåg från söder sen funderar jag på om det är mkt. folk på leden ,om stugornas bäddar räcker, är vindskydden normalbreda (5platser) ,jag vill ju helst inte bära på tältet
 
Hej Inge!

Om du går under våren kommer det inte vara mycket folk på leden. Övernattningsstugorna i Skuleskogen och Balesudden riskerar att bli fulla på helgerna, men om du träffar in dem på vardagar när det inte är semestertid så borde det vara lugnt.
Med start söderifrån finns de första övernattningsstugorna i Fjärdbottnen. Det är väldigt sällan folk där, tror inte att de stugorna är så välkända. Därefter campingen vid Lappudden, camping i Skoved (eller Docksta) och sedan övernattningsstugor i Skuleskogen och Balesudden. Det borde inte vara något problem att gå utan tält om du är beredd att gå runt 20- 25 km per dag. Det finns raststugor längs vägen också, byggda av privata intresseföreningar. Man kan nog övernatta där i nödläge, men jag tror inte att det är så populärt om de börjar användas som övernattningsstugor.

För att ta dig till startplatsen tar du tåg till Härnösand eller Kramfors, sedan buss till Hornöberget E4 (sök på dintur.se).

Lycka till!
 
Tack får inf.

Dom stugor som du räknade upp har dom vatten i närheten eller ska man ta när man passerar bebyggelsen
 
Hur mycket naturstig går man egentligen på (utanför de enstaka större sammanhängande reservaten, typ skuleskogen och balesudden. då)?

Jag kommer från höga kusten men har inte riktigt greppat det där. Är det mestadels stig eller mestadels på vägar? Jag har själv funderat att gå leden nån gång.
 
Det är typ hälften på väg och hälften stigar om jag ska höfta. Med väg menar jag då allt från små skogsbilsvägar till asfaltsvägar. Det är ganska bra variation, på ett fåtal ställen blir det lite för mycket på väg och man blir less, men sen kommer man in i naturområden igen.
 
Jag tror att en snutt av leden faktiskt går längs E4-an, vilket borde vara något slags rekord... men det är ett undantag. Annars är det som sagt nästan uteslutande grusväg och stigar, med rejäl stigning på en del ställen! Övernattningsstugor finns, men jag vill minnas att det blev glesare närmare Övik (jag sov på vandrarhem sista natten).

Generellt så bjuder HK-leden på fantastiska utsikter, variation i landskap och en mycket trevlig upplevelse. Jag kan varmt rekommendera den här genomtrevliga leden. Det finns en del skrivet om leden här på utsidan om du vill läsa på. Ett tips är att också ha koll på vilka "avstickare" som är värda att ta (t.ex ovanför Skuleskrevan, där det finns ett riktigt bra utsiktsberg).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
lfro Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018 Vandringsleder 41
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
100826 Hög-Kusten leden?? Vandringsleder 2
rune1974 Bohus leden etape 22 Vandringsleder 0
tillin Recension av Hetta-Pallas leden i Finland Vandringsleder 2
Nosse John Bauer Leden Jönköping, bra markerad? Vandringsleder 1
Spof Fler som gjort "throughwalk" av HK-leden? Vandringsleder 2
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
Completorium Den bästa leden Vandringsleder 13
granfront Grymmaste leden i syd- och mellansverige Vandringsleder 12
PetNor Vilka gick Ås-ås leden under valborgshelgen? Vandringsleder 7
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
bananmannen Status Ås till ås -leden? Vandringsleder 2
Optimer Rombo-leden Vandringsleder 6
popnit Finaste leden? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.