Hjälp mig välja tält!

Hallå!

Om ni fick välja mellan

Helsport Fjellheimen 2 camp och Vaude Taurus Ultralight, vilket skulle ni välja om priset inte är en faktor mellan dessa två?

Själv lutar jag lite åt Helsport, men jag kommer mest vandra ensam. Fast, vill helst kunna sova 2st bekvämt om man får med sig någon på äventyr i fjällen.
Helsport har ju en stor absid men är lite tyngre.
Vaude är lättare och verkar betydligt enklare att sätta upp, men mindre. Fast det verkar o andra sidan ha bättre höjd om man vill sitta...

Hm.. det är svårt att få allt! Men hjälp mig göra ett klokt val? :)
 
Hallå!

Om ni fick välja mellan

Helsport Fjellheimen 2 camp och Vaude Taurus Ultralight, vilket skulle ni välja om priset inte är en faktor mellan dessa två?

Själv lutar jag lite åt Helsport, men jag kommer mest vandra ensam. Fast, vill helst kunna sova 2st bekvämt om man får med sig någon på äventyr i fjällen.
Helsport har ju en stor absid men är lite tyngre.
Vaude är lättare och verkar betydligt enklare att sätta upp, men mindre. Fast det verkar o andra sidan ha bättre höjd om man vill sitta...

Hm.. det är svårt att få allt! Men hjälp mig göra ett klokt val? :)



Förresten, Helsport Ringstind light 2 verkar också intressant.

Alla dessa 3 tält säljes för halva nypriset just nu, vilket gör att jag väljer mellan dessa 3.
 
Vad är viktigast för just dig? Vikt, pris, sovyta, absid, möjlighet till vintertältning, skydd från mygg och knott? När, var och hur ska du använda tältet?
 
Vad är viktigast för just dig? Vikt, pris, sovyta, absid, möjlighet till vintertältning, skydd från mygg och knott? När, var och hur ska du använda tältet?

Vikt skulle jag vilja säga är viktigast, sedan utrymme. Skydd mot knott och mygg är väldigt viktigt (kan ju förstöra vilken semester som helst). Kommer inte använda det vintertid.
Tältet kommer användas dels under helgturer i skogsmiljö men även längre fjällturer.
Helst vill jag ju ha ett superlätt tält med gott om utrymmer för 2p och packning, som är lätt att sätta upp och som står emot vädrets makter. Men jag har förstått att allt är en kompromiss.
Men jag tror det lutar åt Helsport Ringstind light 2.
 
Helsport tälten är ganska olika, ena ett tydligt tvåmanstält med GT absid för drygt 2,5kg (ja räkna med Helsport gram, dvs addera ca 10%) och det andra ett enmans (2 man i nödfall) tält på ca 1,8kg och betydligt mindre absid. Båda tälten har dock skandinavisk design, dvs inner och yttertält hänger ihop och reses/tas ner samtidigt. Detta gäller inte Vaude tältet där inner- och yttertält reses/tas ner separat, vilket tar längre tid och är mer väderutsatt.
Är du ute efter ett lätt tvåmans tält, titta även på Bergans Compact light 2 och Arctic Alpine Design WBT2.

Helsport har fått ganska mycket kritik för sina stänger (inte minst på norska forum) av eget fabrikat, och har annonserat att de byter ut dessa mot stänger från DAC (samma som Hilleberg använder) på sina PRO och X-TREME tält from 2013 års modell. Klipp från Helsport hemsida:

"*DAC-poles will be introduced on all new productions of PRO and X-TREM tents from 2013. There will be a period with models in the store with old poletype. "

Det innebär att de tält som nu reas troligen har de gamla stängerna. Både Ringstind Superlight och Fjellheimen Camp ligger i Helsports PRO serie.

Tips är att även kolla Hilleberg outlet då de har många modeller som borde passa din beskrivning.
 
Helsport tälten är ganska olika, ena ett tydligt tvåmanstält med GT absid för drygt 2,5kg (ja räkna med Helsport gram, dvs addera ca 10%) och det andra ett enmans (2 man i nödfall) tält på ca 1,8kg och betydligt mindre absid. Båda tälten har dock skandinavisk design, dvs inner och yttertält hänger ihop och reses/tas ner samtidigt. Detta gäller inte Vaude tältet där inner- och yttertält reses/tas ner separat, vilket tar längre tid och är mer väderutsatt.
Är du ute efter ett lätt tvåmans tält, titta även på Bergans Compact light 2 och Arctic Alpine Design WBT2.

Helsport har fått ganska mycket kritik för sina stänger (inte minst på norska forum) av eget fabrikat, och har annonserat att de byter ut dessa mot stänger från DAC (samma som Hilleberg använder) på sina PRO och X-TREME tält from 2013 års modell. Klipp från Helsport hemsida:

"*DAC-poles will be introduced on all new productions of PRO and X-TREM tents from 2013. There will be a period with models in the store with old poletype. "

Det innebär att de tält som nu reas troligen har de gamla stängerna. Både Ringstind Superlight och Fjellheimen Camp ligger i Helsports PRO serie.

Tips är att även kolla Hilleberg outlet då de har många modeller som borde passa din beskrivning.

Tackar för informationen! Dock så verkar Vaude kunna resa inner och yttertält samtidigt, om jag läser och ser rätt.

Det är en liten djungel och man vill ju hitta ett tält som passar just mig bra. Är ju ingen höjdare att sitta fast på fjället i ett alldeles för litet tält när det stormar ute. Samtidigt vill man inte släpa på mer packning än nödvändigt. Kompromisser kompromisser :)

Även börjat snegla lite på Helsport Gimle Light 2+, det är förvisso tyngst.. Men jag undrar om inte utrymmet är mer värt till sist. Får sova på saken!
 
För samma pengar som Norgetältet kostar ser jag att du kan få antingen ett Hilleberg Nallo 2 GT eller ett Kaitum 2 hos Vildmarksshopen i Luleå.

http://www.wildmarksshopen.se/group.asp?group=1730

Hos Hilleberg.se kan du köpa ett Nallo 2 GT för en tusenlapp mindre, men då med ett par lagningar vilka inte borde påverka funktionen ett dugg.

http://hilleberg.se/sv/outlet

Jag är för övrigt mycket nöjd med mitt Nallo 2 GT som jag köpte lätt begagnat till ett mycket bra pris...
 
Även börjat snegla lite på Helsport Gimle Light 2+, det är förvisso tyngst.. Men jag undrar om inte utrymmet är mer värt till sist. Får sova på saken!

Helsport Gimle light 2+ finns inte på Helsports hemsida, bara ett Gimle 2+ och det ingår i deras enklare TREK serie, Dvs betydligt sämre yttertält (troligen vanlig PU belagd väv) och inte DAC stänger (utan Kina stänger av typ Yunan pressfit??). Absolut inget jag skulle satsa på, då anser jag de tält jag rekommenderade ovan är betydligt bättre köp. Vikten är dessutom 4,8kg (!!) för ett två mans tält. Utrymmet i Gimle 2+ är inte större än något annat två mans tält, i princip 130x220cm, och betydligt mindre absid än i många andra tält inte minst tunneltält. Jag skulle viljka uttrycka det som att till det priset, vikt och utrymme, är Gimle 2+ ett av de sämsta köp jag sett;)

Skall du bära tältet ensam bör du inte välja ett tält som är tyngre än ca 3kg.
 
Helsport Gimle light 2+ finns inte på Helsports hemsida, bara ett Gimle 2+ och det ingår i deras enklare TREK serie, Dvs betydligt sämre yttertält (troligen vanlig PU belagd väv) och inte DAC stänger (utan Kina stänger av typ Yunan pressfit??). Absolut inget jag skulle satsa på, då anser jag de tält jag rekommenderade ovan är betydligt bättre köp. Vikten är dessutom 4,8kg (!!) för ett två mans tält. Utrymmet i Gimle 2+ är inte större än något annat två mans tält, i princip 130x220cm, och betydligt mindre absid än i många andra tält inte minst tunneltält. Jag skulle viljka uttrycka det som att till det priset, vikt och utrymme, är Gimle 2+ ett av de sämsta köp jag sett;)

Skall du bära tältet ensam bör du inte välja ett tält som är tyngre än ca 3kg.

Du har helt rätt, har inte heller hittat Gimle light 2+ på helsports hemsida. Det verkar vara en modell som inte tillverkas längre. Googlar man däremot så hittar man det, och det väger ca 3,4kg enligt spec. Jag tänkte köpa tält genom ett konkursbo, därmed är det halva priset och utbudet är inte det bästa.

Jag har följande tält att välja mellan om jag vill köpa ett tält för halva nypriset :

Robens Mercury
Helsport Gimle Light 2+
Helsport Fjellheimen 2 camp
Vaude Taurus II
Vaude Taurus Ultralight
Helsport Ringstind light 2
Helsport Gjende 3 Camp

Och något av dessa tält borde ju vara helt okej, speciellt för halva nypriset?
 
Jag har följande tält att välja mellan om jag vill köpa ett tält för halva nypriset :

Robens Mercury
Helsport Gimle Light 2+
Helsport Fjellheimen 2 camp
Vaude Taurus II
Vaude Taurus Ultralight
Helsport Ringstind light 2
Helsport Gjende 3 Camp

Och något av dessa tält borde ju vara helt okej, speciellt för halva nypriset?

Följande tält går bort (enligt min åsikt):
Robens Mercury - Omöjlig form, separat resning av inner och yttertält, PU-belagt+silkonbelagtyttertält (undrar hur lång tid det tar innan den PU-beläggningen släpper på en silikonbelagd väv?)
Helsport Gimle light 2 - för tungt 3,8kg och för lite utrymme i förhållande till vikt.
Helsport Gjende 3 camp - 3 mans tält och med sina 3.8 kg knappast ett bra en mans tält, dessutom för långt i innertältet för att kunna sitta upp och knepiga luckor i absiden som bara adderar vikt.
Vaude Taurus II - PU belagd yttertältsväv, vindutsatt profil och jag kan inte se tillräckliga fäste för stormlinor halvvägs upp på stångkanalerna? De linor som är fästa i duken eller lågt i hörnen är inte en bra konstruktion. Dåligt med plats i absiden.
Vuade Taurus ultralight - bättre material (ej PU-belagd) yttertältsväv, men i övrigt samma kontruktion som vanliga Taurus II.

Kvar att fundera på är:
- Ringstind light 2 som är ett utmärkt rymligt enmanstält, dock mycket trångt för 2 pers. Vikt ca 2kg
- Fjellheimen 2 Camp- bra 2 mans tält (och mycket rymligt för en man) med stor GT-absid. Vikten 2,8kg kan vara i överkant för en person.

Trots att du har möjlighet att köpa dessa tält tll "halva" priset, blir det ändå ett antal tusenlappar varför jag vill uppmana dig att titta på vad som passar ditt behov bäst. WBT2 resp Bergans Compact light 2 kommer båda in under 3000kr och 2,5kg.
Är det ett 2-mans tält du behöver - kör på Fjellheimen 2 camp. Är det ett rymligt en mans tält som man bekvämt kan bo två i - kolla WBT2 eller Bergans compact light 2. Är det ett mer utpräglat enmans tält och du vill hålla nera vikten, välj Ringstind light 2.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.