Gissa position Stockholms län

lipfip

Forumvärd
Helt rätt. Det är den gamla ladan vid Farstanäsets stugförening. Lite spöklikt denna kväll, men annars ett väldigt mysigt område. Varsågod, Anders
 
SEVTN2.png


Nu en bit längre bort i länet.

Det här området är för mig en stor favorit. Här kan man höra orrspel, se tjäder, storlom och annat, stora skogsmarker. Ett bra alternativ till Tyresta. Området är förvånansvärt lättåtkomligt.
De nya rastbänkarna, eldstäderna, och den lite pinniga tallskogen längs stränderna runt den nästan cirkelrunda sjön ger ledtrådar.

Vad heter platsen?
 
Fel håll.. Vi ska nära länsgränsen…söderut. Sydvästlig riktning…

Du måste ha varit där. Platsen är mycket omtyckt av ’vandrare’ då Leden går förbi här.. :)
 
Du har kanske skrinnat på Yngern med..
Visst!! Stora Envättern. Jag åker alltid ut dit i Mars om jag kan... och lyssnar på orrspel på natten. En lagom utflykt för en gubbe som jag. :)
 
En av mina skrinnarkamrater har hört vargyl i Yngsviken en tidig marsmorgon för ett par år sedan. Ett år senare mötte han en varg på Yngern strax norr om St Envättern mitt på dagen.

Var är vi nu. Grågäss kan vara rätt oskygga i urban miljö numera.

Thure

20240429_183223.jpg
 
På nått vis tycker jag det är Skarpnäcks Värmeverk i bakgrunden. .Alltså, emellan Flatenvägen och Tyresövägen…. Åt Ältahållet till.. Jag har för mig man ska bygga nått där..på någon äng…Gässen är kanske där för att inventera det hela och se vad som försvinner.. 😊
 
Stämmer. Gräsmattan tillhör Skarpnäcks gård och motorvägen/Tyresövägen ligger mellan gräsmattan och värmeverket.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.