Camino Francés på 23 dagar

Ställde lite frågor här innan jag gav mig iväg i augusti i år och är tacksam för de tips och råd jag funnit här. Den 13 augusti till 4 september vandrade jag Camino Francés och njöt av varenda sekund.

Min vandring finns dokumenterad i text och bild på: http://beastankar.blogspot.se/2013/08/packningen-klar.html och sen framåt 23 dagar (enklast är att bläddra längst ner under kommentarer eller i arkivet i högermenyn under augusti och september). Snart finns även en PDF med alla bilder lite mindre i storlek, gjorde den till min mormor som vill läsa om resan men inte har en dator så hon kommer få ca 370 sidor utskrivna :)

Sen gick jag från SdC till Finisterre och Muxía och sen tillbaka till SdC (ca 20 mil) för att sedan ta bussen till Ferrol och gå Camino Inglés (ca 12 mil) tillbaka till SdC. Men de blogginläggen är inte klara ännu får väl återkomma om någon vill läsa.

Min packlista finns på: https://docs.google.com/spreadsheet...VZR29vcVN4SnlDazlNdi1TN3c&usp=drive_web#gid=1

Mina etapper såg ut så här:
Dag 0 Packning och resan, Boden-Saint Jean Piet de Port
Dag 1 Saint Jean Pied de Port-Roncevalles, 25,1 km
Dag 2 Roncevalles-Pamplona 46,2 km
Dag 3 Pamplona-Puenta la Reina 26.9 km
Dag 4 Puente la Reina - Villamayor de Mojardín via Eunate 31.5 km
Dag 5 Villamajor de Mojardín - Logorño 40.1 km
Dag 6 Logorño-Azofra 35.9 km
Dag 7 Azofra-Belorado 38.1 km
Dag 8 Belorado-Atapuerca 30.4 km
Dag 9 Atapuerca-Rabé de las Calzados 32.8 km
Dag 10 Rabé de las Calzados-Itero de la Vega 35.4 km
Dag 11 Itero de la Vega-Carrión de las Condes 33.4 km
Dag 12 Carrion de las Condes-Sahagún 39.8 km
Dag 13 Sahagún-Mansilla de las Mulas 38.4 km
Dag 14 Mansilla de las Mulas-La Virgen del Camino 27.1 km
Dag 15 La Virgen del Camino-Vilares de Órbigo 30.8 km
Dag 16 Vilares the Órbigo-Foncebadón 41.3 km
Dag 17 Foncebadón-Compostilla 30.7 km
Dag 18 Compostilla-La Faba 45.9 km
Dag 19 La Faba-Samos 36.2 km
Dag 20 Samos-Vilachá 34.5 km
Dag 21 Vilachá-Melide 42.3 km
Dag 22 Melide-Vilamaior 44.0 km
Dag 23 Vilamaior-Santiago de Compostela 9 km

Längtar redan efter nästa möjlighet att pilgrimsvandra.
 
Ser att jag klickade helt snett. Detta skall ju inte ligga i vandringsleder eftersom det bara är för svenska leder. Någon Mod som kan flytta til Trekking som bred vara rätt!
 
Tack för länken till din blogg.
Jag "betar av" din vandring etapp för etapp.
Intressant, lättläst och med fantastiskt fina bilder!
 

Gillar att vandra så sträckorna blev vad som kändes bekvämt den aktuella dagen.

Tack för länken till din blogg.
Jag "betar av" din vandring etapp för etapp.
Intressant, lättläst och med fantastiskt fina bilder!

Tack. Det är framför allt min dagbok från resan men försökt tänka påsatt andra läser. Gillar att fota så jag har försökt välja ut sådant som symboliserar resan och visar hur fint det är där.
 
Enormt fina bilder trevlig blogtext och plus i kanten för gåsgam obsen ;-)

Massa frågor har själv en vag fundering att vandra Caminon har köpt lite böcker och kollat in filmen The Way men har inte gått igång helt på vandringen...
 
Magnus jag skall svara på dina frågor. Håller på med en FAQ-bloggpost. Jag gick i Salomonskorna i totalt 3 dagar. Resten i min Eccosandaler. De är med på några bilder längre fram. Kan försöka svara här oxå under morgondagen.

Gåsgamarna var magnifika.
 
Magnus jag skall svara på dina frågor. Håller på med en FAQ-bloggpost. Jag gick i Salomonskorna i totalt 3 dagar. Resten i min Eccosandaler. De är med på några bilder längre fram. Kan försöka svara här oxå under morgondagen.

Gåsgamarna var magnifika.

Kul gör du alltid sådana fina reseberättelser?!?!? Blir lite taggad att ta en vandringstur. Lyckats få vatten i ena knäet så det blir nog först 2014.... Är lite sugen att gå "off season". Var i Karpaterna i september och Rogen i oktober och upptäckte då en helt ny natur i höstfärger

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2351915
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2365048

Undran såg att du använde Maverick som app hade du Caminon nedladdad som spår eller hur funkade det?!?!? Känns från andra jag lyssnat på att det just är i morgontimmarna när man smyger ut som man lätt går vilse...
 
@salgo601
Guidebok känns som du använde den klassiska är den ok?
-Jag tycker JB.s bok är helt ok, den visar hyfsat hur man skall gå, plus i kanten för stadskartor och har med optioner.

Hade du något mål med att vandra Caminon mer än just vandra
-Jag behövde komma bort, koppla ur, bara få vara jag inte mamma, projektledare, säljare, styrelseledamot mm mm. Sen hade jag väl också planer på att fundera igenom min tro, var står jag, vad tror jag på osv... En del sådant blev det oxå.

Hade du förberett dig och kollat in filmen The Way eller läst någon bok om vandringen ex. The Pilgrimage Road to Santiago
http://www.amazon.com/gp/product/031...?ie=UTF8&psc=1
-Jag har inte sett filmen planen är att se den nu efteråt men den är ju omöjlig att hitta som stream så jag måste köpa en DVD. Bara läst Cohelo, Sjödin, Paulrud och andra skönlitterära berättelser. Inget i föreberedande syfte.

Om du skulle göra om den något du skulle ändra på mer än svalare skor ;-)? Gå längre/kortare sträcka?!? Annan årstid? Eller väljer du annan typ av vandring typ G5 http://www.utsidan.se/cldoc/vandring...-i-franska.htm
Jag vill ju inte ändra på något (skovalet har jag svarat på :) ) Jag är glad att min första långa vandring blev här, bra faciliteter och trygghet i att veta att man mest troligt har någon bakom sig om något skulle hända. Men sen så gick jag 99% ensam och såg bara folk morgon och kväll mer eller mindre. Gillar att bo på härbärgena, äta middag med andra, jämföra vandringar mm.

Jmf med andra vandringar vad gillar du hos Caminon?
Välordnat, välmarkerat, inget behov att läsa karta vilket gjorde att jag kände mig trygg. Träffa andra människor som gör samma sak. Veta att det finns boenden utan att behöva boka och planera, bara kliva ur ur dörren på morgonen och gå tills man inte orkar mer och ramla in på ett nytt boende.

Vad skulle du valt för skor om Salomon var för varma?!?! Några tankar?!?! http://www.salomon.com/se/product/synapse.html
Se tidigare svar, hade inga problem med att de var för varma egentligen, däremot var sandalerna skönare, är ingen kängmänniska utan går helst i mina Salomon Speedcross II men de tar för mycket stryk på asfalt.

Vad har du för nästa vandringsmål/planer?
OJ! Jag vill tillbaka och gå Via de la Plata, Camino Northe, Camino Madrid mm mm mm och Via francigena i Italien, Corfu Trail lockar oxå mfl.. Men det är inte helt lätt att få ledigt från familjen :) men närmast ligger väl helt vanliga helgturer i svenska fjällen. Dit åker jag så ofta jag kan.
 
Kul gör du alltid sådana fina reseberättelser?!?!? Blir lite taggad att ta en vandringstur. Lyckats få vatten i ena knäet så det blir nog först 2014.... Är lite sugen att gå "off season". Var i Karpaterna i september och Rogen i oktober och upptäckte då en helt ny natur i höstfärger

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2351915
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2365048

Undran såg att du använde Maverick som app hade du Caminon nedladdad som spår eller hur funkade det?!?!? Känns från andra jag lyssnat på att det just är i morgontimmarna när man smyger ut som man lätt går vilse...

Karpaterna såg trevliga ut. Rogen står på min to-do-lista.

Jo jag skriver oftast långa reseberättelser med bilder. Finns en hel del korta fjällturer mm i bloggen.

Jag hade GPS-logg nerladdad i telefonen offline, sen fick jag gå online och hämta segment av kartor på morgonen. De flesta ställen hade wifi. Hade spanskt 3G-kort oxå ifall det behövdes.

Jag använde GPS-loggen extremt sällan. Oftast såg man hur man skulle ta sig ut ur staden/byn och sen var det ljust nog. Men visst hände det att jag gick lite knas ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Camino Portugues Vandringsleder 0
Chris66 El Camino i Spanien Vandringsleder 38
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.