Älgarna svälter i nationalparken Haparanda Sandskär, Seskar-Furö o andra små öar.

Är detta verkligen argumentet som används? Jag hade hoppats att man hade något bättre att komma med när man föreslår förvaltning genom jakt.
Ja, det är väl samma argument som när man t.ex. ställer krav på råttfällor och förbjuder jakt med vissa typer av fällor. Det handlar om att undvika djurplågeri.
 
Det finns väl ett argument som säger att det inte blir jakt på marken av jägare och det beror på att Haparanda Sandskär är väldigt platt och det innebär att det är dåligt med kulfång med klass 1 vapen som fodras vid älgjakt.

Vi får se vad Naturvårdsverket och LST Norrbotten kommer fram till.
 
Knepigt resonemnag tycker jag.

Älgarna har vandrat fritt i Skandinavien sedan senaste istiden (ca 10000 är), människan har jagat älg ett par tusen år, men knappast så organiserat och i den omfattningen som de senaste 50 åren.
Och nu skall vi tydligen hjälpa naturen att reglera älgstammen, som om den inte gjorde det själv i 9950år innan jakt blev något annat än för överlevnad i Sverige.
 
Är det inte därför man sitter i jakttorn? Så skottvinkeln blir snett neråt och marken kulfånget?

Ja visst är det det! Skulle det finnas en sten som ligger i kulans bana så blir det en rikoschett.
Inte ens jag skulle vilja avlossa ett skott med ett så dåligt kulfång. Man vill ju inte skadeskjuta eller skjuta en jaktkompis till döds p g a dåligt kulfång. Dom som ska bedriva jakt där ute får tänka sig för både en och två gånger.
 
Och nu skall vi tydligen hjälpa naturen att reglera älgstammen, som om den inte gjorde det själv i 9950år innan jakt blev något annat än för överlevnad i Sverige.

Nu är ju inte naturen den samma som den var för 9000år sedan, vi har väl i runda slängar ca 5% urskog kvar i Sverige.

Naturligtvis har vår inverkan på hur skogarna är utformade påverkat livsbetingelserna för Älgen på många håll, födotillgången är inte längre vad den har varit.

Blir Älgarna många så blir det svält, själv ser jag hellre att man sköter viltvården så stammarna hålls på en balanserad nivå än att Älgarna får ligga och svälta ihjäl av någon sorts princip att "Rewilding" ska komma och rädda världen.
 
Intressant att det finns vissa på det här forumet som vad det verkar hellre föredrar att Älgarna svälter ihjäl än fälls av jägares kulor när dom svälter.
 
Intressant att det finns vissa på det här forumet som vad det verkar hellre föredrar att Älgarna svälter ihjäl än fälls av jägares kulor när dom svälter.

Ja, jag håller med dig! Det är tragiskt att man ska behöva läsa sådant.:(
Sandskär är en väldigt flack ö som det kommer vara svårt att jaga ifrån eftersom det är dåligt med kulfång där ute och samtidigt ett väldigt populärt utflyktsmål för besökare. Ön är inte mer 500 ha stor så den/dom som ansvarar för jakten där ute får tänka sig för både en och 2 gånger.
 
Och nu skall vi tydligen hjälpa naturen att reglera älgstammen, som om den inte gjorde det själv i 9950år innan jakt blev något annat än för överlevnad i Sverige.

Det är ungefär som att fråga varför vi människor ska behöva bo i uppvärmda hus när vi klarade att många tusen år i enkla hyddor.

Om vi nu kan hjälpa älgarna att slippa svälta ihjäl så är det väl inget fel att göra det?
 
Ett tredje alternativ som ingen ens har nämnt skulle ju kunna tänkas vara att utfodra. Och om man sedan prompt måste skjuta dem så har de då förhoppningsvis lagt på sig lite gott hull.

Dito intressant hur vissa här på forumet tycker att det är tragiskt när inte alla håller med om just deras åsikter framförallt när det kommer till jakt, rovdjurspolitik, vindkraft, klimat- och miljöfrågor och några andra liknande frågor. Kom inte och snacka om åsiktskorridorer sen bara.
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.