10 mil på tre dagar i Skåne

Hej!

Jag tänkte vandra under tre dagar i Skåne. Första dagen siktar vi på 3 mil (en del tid går åt transport) andra dagen 4 mil och sista 3 mil med tid för hemtransport.


(Om det är någon som vill oja sig över att vi borde ta det lugnare och gå kortare dagsettapper så vill jag säga att det ena utesluter inte det andra (vid olika tillfällen). Upplevelsen blir annorlunda när man snabbvandrar. Långsamvandringen gör jag med barnen)

Har ni några tips på en trevlig 10-milatur? Det var länge sedan jag vandrade längs kusten i Sverige så jag är lite inne på det men det är inget krav.
 
Finns en hel del fina leder, kolla Skåneledens hemsida som är riktigt bra nu för tiden. Lite annorlunda och väldigt fin är Österlenleden, se till att få med sträckan från Kivik och söderut mot Ale Stenar. Enkelt att ta sig till och från med buss/pågatåg.

Hoppas du får en trevlig tur i Skåne!
/Madeleine
 
Det är lite beroende på hur ni skall lösa det med transporterna. Blir ni hämtade eller skall ni åka kommunalt?

Själv säger jag att det inte finns något som slår sträckan över söderåsen (På Ås-åsleden).
Börja i Åstorp och vandra mot Skäralid. Fortsätt sedan om ni vill ha längre sträcka.
Det är ganska kuperat i söderåsen men ni verkar ju vältränade så det ska ni säkert klara :)

Som det nämnts tidigare så står det mycket på Skåneledens hemsida.

//Peter
 
Tack för tipsen!

Kanske är det bättre att gå kustlederna på hösten eller våren när det inte är så överbefolkat som jag tror att det kan vara om det är fint väder. Vi var ute en sväng på kullen och det är ju packat med folk vilket jag inte förknippar med en trevlig vandring! Jag skulle tro att ås till åsleden är rätt glesbefolkad under soliga sommardagar?
 
Tack för tipsen!

Kanske är det bättre att gå kustlederna på hösten eller våren när det inte är så överbefolkat som jag tror att det kan vara om det är fint väder. Vi var ute en sväng på kullen och det är ju packat med folk vilket jag inte förknippar med en trevlig vandring! Jag skulle tro att ås till åsleden är rätt glesbefolkad under soliga sommardagar?

Ås - åsleden är, utan tvekan, den mest välbesökta leden i Skåne, framförallt på sträckan Åstorp - Röstånga.
Med välbesökt menar jag att man stöter på folk då & då och inte att man vandrar i stora klungor. Man får räkna med att det är lite folk vid lägerplatserna eftersom en del av dessa är inne i Naturreservaten och Nationalparken.
Det finns dock en anledning att den är populär och det är för att det är en fantastiskt fin vandringssträcka.

Jag har vandrat denna sträcka 3 ggr men aldrig sommartid så jag vet inte om det är mycket folk men jag kan tänka mig att det är en del.
Jag vill också att det skall vara ganska glest med folk på mina vandringar men jag har aldrig stört mig på att det varit "mycket" folk.

//Peter
 
Ås-til-ås har främst mycket folk inne i Söderåsens nationalpark, i övrigt ganska folktom. Öster om Söderåsen lär du inte stöta på många vandrare förrän du ansluter till Österlenleden och närmar dig Brösarp...

Dock tycker jag att Ås-till-ås är som finast höst och vår. Sommartid föredrar jag kustvandring på Österlen, Kullahalvön eller Bjärehalvön. Visst det finns mer folk, men variationen är stor och vyerna & mljöerna fantastiska. Men vill du leva "vildmarksliv" så är ås-till-ås ändå helt klart att föredra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mts0n Högsta topparna/kuperad skog runt Gävletrakten (radie på ca 10 mil) Vandringsleder 2
gun71toy "Roslagsmaran" 12.4 mil på Roslagsleden Vandringsleder 3
plingon Hallandsturtips ca 2 mil, i närhet av hållplatser? Vandringsleder 6
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
BeatriceK 12-15 mil lågland var? Vandringsleder 21
3056Claesson 12 mil smålands djungel! vill du med? Vandringsleder 4
Eric R Tjustleden, 200 mil i Västerviks kommun Vandringsleder 1
rand Rejäl sommarvandring...10 mil Vandringsleder 6
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.