Zippåsar

Zippåsar är något som alla rekommenderar och är ju helt klart ett bra sätt att förvara småsaker som inte får bli blöta. Men vart får man tag i såna påsar?
Har nog besökt varenda stormarknad jag sett, men aldrig sett zippåsar någonstans, inte ens på nätet har jag sett dem till salu någonstans.

Har också letat...

tyvärr verkar dom vara omöjliga att få tag i här i Sverige. Jag letade på massor av ställen i somras när jag skulle fjällvandra utan att hitta.

Mina föräldrar var snälla och köpte en rulle åt mig när dom var i USA. 48 st kostade över 6$ i en vanlig matbutik, så dom var inte så billiga ens där. Kraftiga verkar dom vara i alla fall!
==
Fick en kort snilleblixt (ESD-skämt:)?)
Om man har råd så kan man ju handla ESD-skyddade elektronikpåsar på ELFA, http://www.elfa.se , vacker rosa i Pink-Poly.

Säljs bara i 100-pack, pris är exkl moms.

Storlek
mm Artikelnummer Pris per förp

70×100 80-072-05 54.50
100×150 80-072-13 87.80
150×200 80-072-21 155.00
230×320 80-072-39 333.00

/Andreas

(ESD - antistatisk hantering av elektronik)
[Ändrat av ekis 2003-01-19 kl 12:02]

Jag har bara sett det på ett ställe och det var en affär i Gamla Stan i Stockholm som sålde div amerkansk mat m.m. Men där kostade en liten rulle nästan 100:-

Lite väl dyrt för lite plastpåsar...

De blev tyvärr inte så populära i Sverige tror jag, jag har några rullar som jag köpte för 7-8 år sen när Glad gjorde ett försök att marknadsföra sin Ziplock-påsar i Sverige.

Det är lite skillnad på dessa påsar och såna som t.ex. ELFA säljer. Dessa påsar har ett grövre "lås" som dessutom är extra svetsat i ändarna så att det inte ska gå hål där. Det är väl denna extra svetsning i kombination med dyrare plast som gör att de blir så dyra. Enkla påsar verkar vara mer "skurna" från en löpande bana och då blir det si och så med sidorna.

I USA har det även funnits en variant som heter Zip and stand, där botten alltså är "invikt" så att påsen kan stå upp. På Yahoogruppen Backpackinglight är det många som använt den för hemtorkad mat (bara att hälla i kokande vatten, låta det dra och sen äta direkt ur påsen). Tyvärr har Glad slutat med dem på grund av dålig efterfrågan så folk där borta hamstrar så fort de hittar nåt litet restlager nånstans.

Det där är den sortens påsar som inte riktigt håller tätt (eller rättare sagt de har svaga punkter där de lätt går sönder). De påsar som jag har går det att förvara vätska utan att man behöver känna sig nervös över att de går sönder.

ZIPPÅSAR!!!

Hej!

Jag har också desperat letat efter dessa fördömda zippåsar på stormarknader osv. men har nu efter ett besök här kunnat leta vidare på nätet och har nu hittat en sida som nog kan vara ganska värdefull. Leta gärna och se om det finns varor vi kan beställa ihop för att göra det hela lite billigare. Själv vill jag gärna ha större påsar att ha kläder i osv.

Hör av er!

http://www.webbound.com/P88/ServicesPackagingBags.html

Har hittat en sida till:

http://www.azarius.net

[Ändrat av annali 2003-04-09 kl 11:36]

sajberjohan; sa:
Zippåsar är något som alla rekommenderar och är ju helt klart ett bra sätt att förvara småsaker som inte får bli blöta. Men vart får man tag i såna påsar?
Har nog besökt varenda stormarknad jag sett, men aldrig sett zippåsar någonstans, inte ens på nätet har jag sett dem till salu någonstans.

Jag köper sådana i förpackningar om 25 (50?) för c:a 15 kr här i Danmark (är på jobb just nu...), så om någon är väldigt intresserade så kan jag komma med närmare detaljer - det vore inte helt omöjligt att agera zip-lock-bag-pusher... Påsarna är ½ och 2 liter tror jag. De är dock inte så stabila som Nermanders, utan vanlig hushållskvalitét.

/Ulf

sajberjohan; sa:

Hej Johan!
Jag har själv köpt mina Zippåsar på Wettergrens storcash här i Göteborg. För det mesta så kan man bara köpa dem via grossister i större förpackningar, typ 1000 st per kartong. Wettergrens hade dock i 100-pack, dessutom till ett överkomligt pris.

Annars så rekommenderar jag att man kollar med andra återförsäljare som har typ pappers-, kontors- och emballage-varor.

MVH HALS

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg