zedtech tcr?

Efter 7 kanotmaraton i havskajak har jag börjat fundera på om det inte är dags att ge mig på något i 'turbåtsklassen'.
Jag har förutom min Tahe Wind även en Elio Cobra 51. Upplever dock att jag väger en aning för lite för denna, det känns som jag ligger och 'skvalpar på ytan'.
Har snubblat över Zedtechs TCR, som rekommenderas för lättare paddlade (jag är 1,70, väger ca 65).

Någon som testat denna? Är den mycket rankade än 51-båtarna? Och finns den för provpaddling i trakterna Dalsland/södra Värmland?

Andra tips på lådor för lätt flugvikt?

TCR verkar väl vara något lämpligt att testa. Den är något smalare än Elio Cobra, 48cm, och följaktligen något rankare. Det finns en beggad till salu på www.kanot.com, med en Bracsa4 min, om du inte redan har vingpaddel, som rekommenderas till denna sorts paddling.

Elio Cobra har jag paddlat ett flertal gånger, och den är lite "slingrig", d.v.s. kan gärna börja sladda med aktern, som måste hävas direkt. Man lär sig paddla med det, och t.ex. trycka till lite extra med paddeln på motsatta sidan när den tenderar att slingra. Jag förstår om du tycker den känns stor för din vikt, jag väger strax under 100kg, och känner inte att jag är för stor för den lådan.

Citius har ju ett gäng kajaker, från 44, 48, 51 och uppåt som verkar fina.

I Dalsland har du ju Bootshaus, som borde ha något inne som passar dig, t.ex. Vajda Cruiser, om du inte tycker den är för rank (45.5cm).

Tack för tipsen!! Bostadshus har en cruiser inne, och jag har allt tänkt att testa. är dock rädd att steget från Cobra är lite för stort. Men det är värt ett försök!!
Provpaddlade en Citius 51:a dagen innan maran, klart intressant! Just då vågade jag mig inte på 44:an men det kommer väl fler tillfällen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg