Zebra Billy-Can

Finns nån i danmark som säljer deras cateringprodukter men de är ganska dyra. Jag har ett sånt kärl, det är inget mirakel direkt. Lite för litet för att vara praktiskt. Tatonka har bättre kärl i rf.

Det är för att ha som förvaringsburk till woodgasköket jag beställt. Det passar i Zebras 14cm Billy-Can. Då är ändå halva höjden av burken tom, för att tex ha en påse pellets i (vid spöregn). Multifunktionen är viktig för mig om jag ska köra daypack.

Större förhållande bottenyta/höjd ger snabbare uppvärmning med en normal eld, glöd etc. Om man nu inte gör en kaffebrasa runt/på kärlet, då är det ju typ jämt skägg.

Jag hade offrat mycket för att få stekpannan och pipen. Och kört på 2 liter. I dagsläget består fulfriluftskittet (fulfriluftsliv=friluftsliv i skogsmark med primitivare utrustning och med eld i en viktig roll) består av zebrakärlet, trangias sotpanna och en hemknackad stekpanna. Det enda som har en vettig dimension är stekpannan. De andra pinalerna är för små om man är hungrig eller fler än en. Med pipen hade man sluppit kaffekannan och med stekjärnslocket hade man sluppit separat stekpanna. Win win win om man räknar in den större volymen således.

Jag kan dock förstå lockelsen med ett snyggt kit med brännaren snyggt kittad i kärlet. För mig är funktion viktigare än packvolym. Finns alltid massa löst skrufs och bös man stoppa i dövolymen i kärlen.

För att sammanfatta, vill du ha ett snyggt kit, kör på zebra. Vill du ha mer funktionalitet, kör på tatonka. När jag slitit ut nuvarande kärl (runt år 3056) så kommer jag köpa tatonka.

Min erfarenhet är att sekundärförbränningen blir lidande om diametern på kärlet blir för stor. Jag använder trangia 27 1l kastrull. Den stör inte förbränningen nämnvärt så länge det är bra fart i köket. Passar perfekt runt köket men upplever kastrullen som för liten. En annan nackdel med trangiakastrullen är avsaknad av tätslutande lock. Pajformen jag kör med istället gör att allt som tillagas i den på köket smakar rök.

Löksmak Det låter inte bra när man vill göra vaniljsås!;)

"Snuskburkar" brukar vara gjorda i storleken till två, det är en vettig storlek som minsta i friluftsbruk tycker även ego, dvs ca 1,5 l och lite rejäl vidd. Hank är ett krav och att vika till en hällpip är inget speciellt svårt. Stekpannan skall ha lock i rätt storlek, min är från en kantinslaktning, avtagbart handtag är bra vid packning. Vet ej sjuttsingen om det fungerar i fält utan vattenkokarkannan. Jodå jag har försökt men återgått.

I skogen är vedbrasan länken tillbaka i tankeslingan.
Go tur

Till mitt Woodgas Stove så har jag den här kastrullen och det passar perfekt att få ner köket i. Jag provade med den som rekommenderades till köket på 775 ml och som säljs som kit i UK men den tyckte jag var för liten.

Britterna lever på sin brew och kan de klämma in två koppar är det alltid perfekt för dem. Vi vill väl gärna ha lite mer substans på födan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Billy Cans Kök och brännare 2
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3
backpacker8 pepsi can kök Kök och brännare 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg