Zakopane?

Vi är några som funderar på att dra till Zakopane el. nån annan ort i Polen/Tjeckien med bra skidåkning. ÄR det någon som varit där? Det skulle va schysst med tips på bra ställen att bo på och var bästa åkningen finns osv...
/ mvh Ludde

Mitt tips är att ni fortsätter ca 5-6 mil från Zakopane över till slovakiska sidan av tatrabergen. Här kommer man närmare bergen än på den polska sidan. Anmarscherna för skidbestigning är synnerligen minimala. Slalombackarna är väl ingen stor upplevelse, men för skidbestigning finns det hur mycket toppar som helst. Bil är bra men inte nödvändigt, då det går en liten järnväg vid foten av bergen. Den slovakiska sidan är dessutom billigare än den polska. Hotellboende kostar dryga hundralappen. Info om boende finns på http://www.tatry.sk. Det finns ett antal byar nedanför bergen, och bor ni i eller mellan Tatranska Lomnica i öster och Strbske Pleso i väster, är ni mitt bland bergen.

/Fredrik

Ingen allemansrätt direkt...

Hej, när jag var där på sommaren så fick man inte vistas utanför markerade leder utan guide. Vid den tidpunkten var de hårda med den regeln, men jag vet inte hur den gäller på vintern. Tydligen så kunde man komma runt detta genom att vara medlem i SKF, svenska klätterförbundet och på så sätt visa på sin kompetens att vistats i bergen (om det nu är ett bevis?). Men som sagt jag är inte hundra vad som gäller nu men kolla upp ordentligt innan du drar. Ha det så skoj! Detta gällde den slovakiska sidan alltså.
/Jonas
[Ändrat av overkligheten 2002-12-03 kl 13:07]

Det stämmer. Men till de flesta toppar går det ju leder, så jag har aldrig upplevt som något större problem. Det är om man vill upp på de svårare topparna som man kan stöta på problem om man frågar. Exempelvis Gerlachovsky, Vysoka och Lomnicky stit, men ska man upp dit handlar det ju mer om klättring än skidbestigning./Fredrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg