yrkesdyk i Spanien?????

Hallo!
Jag behöver tips på dykorter i Spanien!
Det kan vara fridykning, turistdykning, tvättsvampplockning eller vad som helst. Gärna lite mer "speciell" dykning... (Jag har fått för mig att om man dyker i Spanien så kan man på sin höjd se en ölburk från 70-talet ligga på sandbottnen.)
Men, jag ska åka till Spanien och vill gärna träffa männsikor som håller på med dykning som yrke.
Svara mig gärna om du har några bra tips på orter och människor jag ska söka upp.
Tack så himla mycket!
/Theresia

Det enklaste är att jobba som guide (kräver padi master eller motsvarande) Sådana jobb kan man få över internet, kolla dykbutiker/klubbar på orten du skall till. Dykningen i medelhelvetet är ganska trist på sina ställen, kanske inte fullt så deppiga som du tänkt dig, men i vart fall lite utfiskade. Det finns fortfarande smultronställen kvar. Det gäller att hålla sig borta från de äldsta och mest chartrade orterna... tyvärr betyder det ofta även att arbetstillfällena blir färre. Men glädjen större om man lyckas.
Annars kan du med lite våghalsighet, egen utrustning och ett startkapital kan du skrapa båtbottnar mot betalning i de flesta fiskebåtshamnar. Tips, ha med dig egen partner och se till att åtminstone en av er pratar bra spanska.

Glöm heller inte Kanarieöarna... Va! säger du. Men dykningen är bra och Atlanten är stor.

Lycka till.
Niklas

Bra dykning med medelhavsmått

finns i närheten av la Manga som ligger söder om Alicante. Från en gammal fiske by som heter Cabo de Palos går det utfärder till ett marinreservat där fiske är förbjudet. Det finns även några bra vrak på lagom avstånd.

Lycka till!

(såg att tråden inte var ny men kanske hjälper det någon)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
solo Spanien Dykning 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg