YO-YO broms?

Tills för någon vecka sedan trodde jag att Petzls gri-gri var den enda självlåsande repbromsen det fanns. Har sällan/aldrig hört talas om att någon skulle använda sig av något annat.

Jag fick i alla fall nyligen syn på Camp YO-YO, vilket ju verkar som ett vettigt alternativ?! Är det någon som vet något om den, provat mm. Allmänna funderingar kring självlåsande bromsar? Shoot ...

hmm, inte det nej ...

jag har läst någonstans att gri-grin sliter rätt bra på repen om man tar ett fall i dem. Har även hört om extremfall där den skalat av manteln helt från repet?! åsikter?

Andra självlåsade bromsar

Min erfarenhet av Camp YO-YO är att den lämpar sig bäst för topprepsklättring. Den låser bra och är lätt att ta hem dock får man vänja sig lite vad det gäller att fira ner den som har klättrat, jag fann det svårt att komma igång med nedfirnigen utan att bromsen hackade till. Jag skulle inte rekommendera att säkra någon som leder med en YO-YO då jag tyckte det var svaråt att ge ut rep fort nog utan att bromsen låste, detta kan ju vara en träningssak men riktig så besvärligt skall det nog inte vara.

En annan broms som jag trodde var självlåsade är WC Singel rope controler som ser ut ungefär som en Camp YO-YO men utan en skåra där repet skall fastna. Vid test av denna broms så lyckades jag inte med att få repet att låsa helt och hållet när min kamrat hängde i repet. Denna broms kräver även att karbinen sitter helt rätt för att den skall fungera. Jag hoppas verkligen att jag fattat fel och att denna broms inte skall vara självlåsade för så dåligt får inte en självlåsande broms fungera.

Det om detta.

SRC

WC Singel Rope Controller är inte "självslående" i meningen att den tar 100% av kraften som en Gri Gri gör.

SRCn klämmer repet mellan sig själv och karbinen (fungerar bäst med en HMS som har ganska raka sidor) då den utsätts för belastning. Den hjälper till att ta en stor del av kraften men inte all. SRCn tillåter, till skillnad från GriGrin, visst repglid genom bromsen vid fall, vilket gör den utmärkt till att säkra kilsäkrade leder med.

mvh
Johan

tackar

hmm, ja, det låter väl både bra och dåligt. Jag får försöka lägga vantarna på en och testa någon dag : ) Tack för dina åsikter i alla fall!

testat

nu har jag testat YO-YOn! Jag tycket det gick jättesmidigt att ge rep till den som leder och topprepssäkra. Automatlåsningen funkade jättesmidigt, men själva nerfirningen var väldigt märkligt. Jag fick det aldrig att funka smidigt, men jag får väl träna lite mer : )

/mikael

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg