Re: Garnstudio Eskimo
Hej Frida,
Visst är Eskimo ett härligt garn, men....
Jag stickade en tröja i Eskimo för några år sedan. Det blev en lätt, luftig, härlig tröja som tyvärr började noppa sig och se trist ut meddetsamma. Garnet är väl löst spunnet för att hålla sig snyggt, tycker jag. En jacka med kardborredetaljer kommer att få tröjan att noppa sig än värre...
Alaskagarnet är ett annat härligt garn som håller sig snyggt bättre. Även utan inblandning av annat garn ger Alaska en ganska tjock och tung tröja. Masktätheten är 17-18 m på 10 cm. Till en olle, storlek S, i Alaska får du räkna med minst 6 hg.
Om du vill ha en smidig och varm tröja så skulle jag rekommendera dig att använda alpackagarnet, men sticka med dubbla trådar. Då skulle jag tro att du kan hamna på en masktäthet mellan 15 och 20 m beroende på hur tät, snabbstickad och tung du vill ha tröjan. Om du ska ha tröjan under en jacka så är raglanärmar smidigare än isatta.
Var detta till hjälp eller förvirring....?
Hälsningar,
Åsa
Jag klämde idag på
det här garnet på garnaffären, och jag blev helt förälskad i det! Så lätt och fluffigt, och ändå så mysigt och varmt! Kan inte tänka mig nåt härligare än en tröja i detta garn, så det blir nog den här tror jag.
Huruvida jag ska blanda in lite Alpaca eller Merinoull eller nånting sånt vet jag inte. Några förslag?
Jag kände på Alpacagarnet också, och det kändes ju jättefint det också. Det är ju väldigt tunt, så det kanske man kan sticka med samtidigt som Alaska-garnet.
[/QUOTE]