Yllegarn sökes!

Jag har kommit på den brilljanta idén att sticka en ylletröja att ha som rastplagg när jag är ute. Jag har visserligen två hemskt varma ylletröjor redan, men den ena är alldeles för fin för att slaska runt med på fjället, och den andra hårar och är stickig.

Nu söker jag alltså ett garn som är:
  • Varmt
  • Lätt
Jag har funderat på att sticka med två garner, ett i typ angora och ett i vanligt ylle. Låter det som en bra idé? Då kan man kanske få ut flera goda egenskaper ur båda garnen på en gång.

Jag har också funderat på att lyxa till mig ordentligt och kanske fodra tröjan med ett tunt fleecetyg. Kanske löstagbart. Jag är medveten om att fleece är ett ganska dåligt material om man vill spara vikt...

Eller ska man rentav sy sig en tröja av vadmal? Fast det måste väl ändå vara ett väldigt tungt material.

Förslag och tips mottages gärna!

Vadmal är inget bra val till rastplagg. Det är varmt, slitstarkt och fantastiskt snyggt, men när det blir blött tar det evigheter på sig att torka. Jag skulle vilja rekommendera ett rent ullgarn som du gärna kan blanda med ett alpackagarn. Alpacka är ganska dyrt, men väldigt varmt och lätt. Fodrar du sedan tröjan med ett vanligt fodertyg får du en ganska vindtät tröja.

Att kombinera 2 olika garner kan vara en bra idé. Prova att kombinera t.ex. Kampes 2-trådiga ullgarn med Garnstudios alpackagarn, det är prisvärda och dryga garner bägge två och de finns i massor av färger. På Garnstudios hemsida finns mängder av mönster att ladda hem gratis, både basmönster och andra. Lycka till!

Bra tips! Vad kommer alpacka från för djur? Lamor? Jag har en lamaullströja, och den är fantastiskt varm! Tyvärr är den också väldigt trådig och fäller en hel del.

^_^; sa:
Bra tips! Vad kommer alpacka från för djur? Lamor? Jag har en lamaullströja, och den är fantastiskt varm! Tyvärr är den också väldigt trådig och fäller en hel del.

Alpackaull och -garn kommer från alpackan, som är ett mindre lamadjur. Ullen är lätt, mjuk och varm. Att garn fäller, "dammar" och sticks beror på att ullen/garnet innehåller korta fibrer och de kryper ut när man använder plagget. Garn av bättre kvalitet är spunnet utan inblandning av korta fibrer och sticks därför mindre.

Olika djur- och fårrasers ull har olika kvalitet och fiberlängd, t.ex. är merinofårets ull mjuk och långfibrig och används i (supersköna) underställ.

mildahimmel; sa:
^_^; sa:

Alpackaull och -garn kommer från alpackan, som är ett mindre lamadjur. Ullen är lätt, mjuk och varm. Att garn fäller, "dammar" och sticks beror på att ullen/garnet innehåller korta fibrer och de kryper ut när man använder plagget. Garn av bättre kvalitet är spunnet utan inblandning av korta fibrer och sticks därför mindre.

Olika djur- och fårrasers ull har olika kvalitet och fiberlängd, t.ex. är merinofårets ull mjuk och långfibrig och används i (supersköna) underställ.

Åh vad bra, tack för att du upplyste mig! Jag kanske ska välja ett Alpackagarn och ett merinogarn då. Skulle kunna bli en fin kombination kanske.

Garnstudio Eskimo

Jag klämde idag på det här garnet på garnaffären, och jag blev helt förälskad i det! Så lätt och fluffigt, och ändå så mysigt och varmt! Kan inte tänka mig nåt härligare än en tröja i detta garn, så det blir nog den här tror jag.

Huruvida jag ska blanda in lite Alpaca eller Merinoull eller nånting sånt vet jag inte. Några förslag?

Jag kände på Alpacagarnet också, och det kändes ju jättefint det också. Det är ju väldigt tunt, så det kanske man kan sticka med samtidigt som Alaska-garnet.

27p-2.jpg

28p-2.jpg

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg