Yellowstone och Klippiga bergen

Är det någon som har erfarenhet av att vandra i Yellowstone eller Klippiga Bergen i USA? Vi skall dit i juni och har funderat på att antingen bo på campingplatser och göra dagsturer, eftersom vår tvååriga dotter är med, eller möjligen tälta utanför campingplatserna. Det senare verkar dock omgärdat med en rad krångliga restriktioner och förbud. Är det någon som vet om det fungerar smidigt trots alla regler? Kan man helt enkelt slå upp tältet lite där man behagar? Och hur är det med vatten? Kan man dricka det obekymrat i Klippiga Bergen?

Har någon andra bra tips kring vandring/tältning i Klippiga Bergen i Colorado och Wyoming är jag mer än tacksam för det.

Vi planerar att flyga till Denver och vara borta i tre veckor. Vi kommer att ha bil för transporterna och eftersom vår dotter är med kan vi tyvärr inte planera några riktigt långa och halsbrytande vandringar.

Maila mig gärna tips, eller skriv in dem här på Utsidan.

Tack på förhand.

Kalle

leif.400@passagen.se (Leif Nilsson)

Gäst
Vandra i klippiga bergen

Häromåret var vi i Glacier National Park i norra delen av USA i Montana, på gränsen till Canada. Jag bifogar en länk där Du kan hitta en massa information om amerikanska nationalparker:

http://www.nps.gov/parks.html

Det är mycket krångligt att tälta. En orsak är att man är angelägen om att inte besökare skall störa djurlivet i parken. Man vill inte ha en massa folk som rör sig huller om buller i området.

Ett annat skäl är riskerna. I ex.vis Glacier National Park har ett 10-tal besökare dödats av björnar under de sista årtiondena. Bergslejon utgör också ett hot mot barn.

Vi besökte inte Yellowstone eftersom vi var i USA i Juli och i en "Consumer report" klagade man på problemet med att hitta parkeringsplatser och på nedskräpningen i juli månad i Yellowstone. Kanske är det bättre i juni?

Kontakta gärna mig om någon vill ha mer information eller ta del av mina erfarenheter.

Leif

Untitled

Hej!
Jag har varit i Yellowstone i slutet av maj. Den tiden på året var det inte mycket folk. Inte så konstigt kanske för stora delar av parken var fortfarande snötäckt. Det positiva var att det inte var några köer som jag hört att det kan vara senare under säsongen. Då vi var där var det inga problem att få plats med tältet, men det är säkert värre om man kommer en högsäsongsvecka.

Jag rekommenderar att boka tältplatseri tid om ni ska vandra i nationalparker under säsong. Med lite käck svensk allemansrättsinställning höll vi på att åka i finkan p.g.a. att vi inte hade tälttillstånd då vi försökte vandra i Rocky Mountain National Park i september. Rangers kan vara tuffa!

Wyoming har massor av mindre kända ställen att utforska. Det sydöstra hörnet av staten är lite turistiskt bortglömt jämfört med det berömda nordvästra hörnet (ok nv är mer betagande). En pärla för att spendera en dag eller flera i är Vedauwoo öster om Laramie efter I80. Mycket märkliga stenformationer som man kan vandra runt i, eller klättra om man vill det. Med utgångspunkt i Laramie kan man också lätt göra dagsturer eller flerdagarsturer i den lättillgängliga bergskedjan Snowy Range som också har fina kvaliteer, men är relativt okänd utanför närområdet. Runt Snowies finns hålor som man inte tror finns på 2000 talet, som Albany eller Centennial där jag rekommenderar att gå in på Murf the Surf eller the Trading Post.

Ni får säkert en trevlig tripp!
mvh
Olle

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg