XT 2001

Är det någon där ute som har erfarenheter av shimanos XT skivbromsar.Troligtvis från någon gång kring senaste sekelskiftet?

john

Helt suveräna!
Jag har de gamla XT bromsarna med 4 kolvar, de nya har ju två. Jag har bara haft bra erfarenheter.
Bra känsla, bra effekt i alla väder.
Möjligtvis kanske man vill ha större skiva om man belastar extremt hårt.

Johnboy; sa:
tror du att det är den bombsäkra modellen?

Vet ej, de är redan nerplockade från blocket, kanske för att du köpte dem, ivf står det XT på och XT alla XT-bromsar är i princip väldigt bra. Shimano avvaktade länge med att släppa ut några skivbromsar och när de väl kom var de rysligt bra. Man började med XT. Dagens XT bromsar skiljer sig lite de har två istället för fyra kolvar: något som inte nödvändigtvis är en fördel.

Det enda du behöver se upp med är hydralkablarna. De första åren kom de med stålkablar. Dessa har en nackdel nämligen att de sliter sönder lackeringen på ramen och på sikt även själva ramen. Kommer de med dessa kablar skulle jag råda dig att byta till de nyare kablarna som är plastinkapslade och inte sliter på ramen. De är lätta att beställa från någon bättre butik.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
obidobi Finnmarksturen 2001 Långcykling 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg