Xerxes o Yngve

Hur ser militärens system ut ?

Förklara lite mer. Jag saknar militärkarta och det är 25 år sedan jag muckade.

Hur ser militärens system ut, är det X för nord och Y för öst (av din rubrik att döma) ? I så fall är det vad som kallas riktes nät och finns på dom flesta svenska civila kartor, och på dom flesta GPSer jag sett under namnet Swedish grid, utom dom enklaste Magellan, kart datum är RT90.

/ Per Brune
 
UTM, tror jag

Eftersom jag ströks ur rullorna för flera år
sedan borde jag kanske hålla tyst. Men såvitt
jag minns använde vi UTM när jag sköt kanon i
Boden för många år sedan. UTM är också, såvitt
jag vet, standard inom NATO.
Jag skulle tro att kartdatum kan vara WGS 84.
Allt detta går att ställa in på en modern
GPS-apparat.
Anders Lj
 
RT90 är det

Inom Försvarsmaktens markförband används "fortfarande" RT90 med x,y. Ofta anges endast de fyra sista siffrorna i varje komponenet (x,y). UTM användes tidigare med ED50 som geo. datum.
För utbildning av internationella förband har SWEDINT tryckt på WGS84/UTM på gröna kartan eftersom det är det som används av NATO. Det finns en militär variant av UTM som heter MGRS med den skillnaden att varje UTM-zon delas in i mindre 100-km rutor som benämnes med ett bigram (ex. 34V CX 34567e 76542n)

Som nämdes av Per Brune, klarar de flesta handhållna GPS:er att hantera RT90 (vilket borde vara ett grundkrav) med inställningarna [Map Datum] RT90 samt [Position format] Swedish grid.
Om man vill pula! lite med koordinatsystemen i sin GPS kan man hitta parametrar för [User datum] samt [User grid] på Lantmäteriets websida för en noggrannare konverering.
http://swepos.lmv.lm.se/geodesi/GPS/GPStips.htm

/Mårten Lindgren, Försvarets Materielverk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SES Särkses Yngve Navigering 21

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg