Xc

Hej!

Fick en cykelbilaga med Utemagasinet och jag titta lite i den.
Det jag undrar är XC, är det typ cykling på vandringsled? Som att vandra fast på cykel?
Det lät kul tycker jag medans andra cykelaktiviteter verkar livsfarligt. Typ Downhill!
Har alltid velat åka ut på cykelsemester med familj och barn. Är det nån som kan rekomendera nått?

Kia

Jo det kan det väl vara. Eller oftare som terränglöpning på vandringsled. :) (Många har ambition att få bra träning och att det ska gå fort.) Med hjälm är det inte särskilt farligt. I Stockholmsområdet finns det en hel del särskilda cykelstigar och i övrigt körs det mycket på grusvägar och vanliga vandringsleder. www.stigoteket.se är mycket bra för turtips.

Cykelsemester med barn (beroende på ålder förstås) begränsar kanske möjligheterna lite, Gotland är väl ett klassiskt val, min syster var där med make & 2 döttrar som satt i cykelkärra. Fördel att det är ganska platt då. De var nöjda. Bodde i stuga och gjorde dagsturer.

.. XC, är det typ cykling på vandringsled? Som att vandra fast på cykel?
Som Jamo säger, oftast mer som terränglöpning på vandringsled.
Cykla med packning på vandringsled är något helt annat, och inget man ger sig i kast med i första taget.

..Det lät kul tycker jag
Det är det. Man kan färdas längre/snabbare än till fots, så det ger lite mer känsla av att resa nånstans än vad man får av en joggingtur. Att trixa sig fram på cykel är ju en underhållande utmaning i sig också.

.. ..andra cykelaktiviteter verkar livsfarligt. Typ Downhill!
Cykling är överlag att betrakta som en tämligen säker sysselsättning, och dödsfallen/svåra skador sker nästan uteslutande i trafiken.
Men det är klart att blåmärken och skrubbsår är sånt man får räkna med. Ett och annat benbrott, FFA nyckelben kan också inträffa.

.. Har alltid velat åka ut på cykelsemester med familj och barn. Är det nån som kan rekommendera nått?
Det blir ju ganska mycket packning som skall med, så cykelvagn är ett hett tips. Barn som är för stora för barnsadel eller vagn men för små för att cykla själva kan åka på en påhängscykel. Tandem kan vara ett alternativ. Gör inte etapperna för långa, det måste vara roligt. Stanna där det är relativt platt, barncyklar är ofta tunga och förhållandevis dåligt utrustade, skillnader som märks mera i kuperad terräng än på platten.

Tack för era svar!

Så det är naturliga hinder i naturen (rötter m.m) och inte uppbyggda klippblock man ska över.
Cykla i Säfsen för 2 år sen ca och det var jätte kul men jobbigt. Han som hyrde ut cyklarna tyckte nog vi var lite knäppa som valde ena leden. Den var inte för nybörjare. Vi kunde inte cykla hela tiden, det var upp för nån slalombacke, men vi hade skit kul!!

Jag har spanat lite på Gotland till nästa sommar och då är barnen 2, 5 och 10. Så en cyklar åtminstone själv. : )

Kia

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg